Vaikuttajamarkkinoinnin murros vaatii nopeaa muutosten seurantaa niin vaikuttajilta, brändeiltä kuin kaikilta alan toimijoiltakin. Kokosimme viestintätoimisto Manifeston somevaikuttajabarometrin inspiroimina neljä vaikuttajamarkkinoinnin nykyhetkeä ja tulevaisuutta luotaavaa teemaa, joista uskomme olevan iloa vuoden 2019 markkinointia suunnitellessanne.
Monikanavaisuus on tullut jäädäkseen ja somevaikuttajan arvo mitataan yhä useammin kaikkien kanavien yhteenlaskettuna tavoittavuutena. Siinä missä aikaisemmin vaikuttajat – esimerkiksi bloggaajat ja Snapchat-sisällöntuottajat – identifioituivat vahvasti juuri omaan kanavaansa, on nykyään läsnäolo useammassa kanavassa välttämättömyys jokaiselle.
Yleisöt voivat olla hyvinkin erilaisia eri kanavissa ja kanavien välinen variaatio mahdollistaa vaikuttajalle mahdollisuuden käsitellä aiheita eri tavoin: blogeissa ja podcasteissa on tilaa syvemmälle pohdiskelulle kun taas somekanavat vaativat nopeaa tarinankerrontaa.
Samassa yhteydessä termit kuten bloggaaja on siirtymässä historiaan, ja tilalle on tullut yleisnimike somevaikuttaja. Näin myös aiemmin blogibarometrina tunnettu selvitys julkaistiin nyt nimellä Somevaikuttajabarometri.
Instagram nousi vuonna 2018 ensimmäistä kertaa kaikkien vastaajien kesken käytetyimmäksi kanavaksi, ja erityisesti Instagram Storyjen suosio on yllättänyt monet kaupallisia yhteistöitä tehneet vaikuttajat. Suurin osa vastaajista kokee, että Instagram ja erilaiset videopalvelut (YouTube etulinjassa) tulevat kasvattamaan merkitystään myös tulevaisuudessa. Toki huomioitavaa on, että Facebook ja blogi olivat kuitenkin yhä toiseksi ja kolmanneksi hyödynnetyimmät kanavat.
Myös äänimedian nousu näkyy vastauksissa, sillä podcastien kasvuun uskoo 37% vastaajista. Erityisesti kulttuuria tai yhteiskunnallisia aiheita käsittelevät teemat ovat jo lyöneet itsensä läpi alkuvuodesta.
Jo puolet vaikuttajista kertoi tutkimuksessa työskentelevänsä omien kanaviensa parissa yrittäjänä. Kokoaikaisen työn somevaikuttamisesta oli tehnyt itselleen neljäsosa vastanneista, ja 78% ilmoitti saavansa työstään rahallista korvausta.
Vaikka suurimmalla osalla vastaajista somekanavien kautta saadut tulot jäävät vielä vaatimattomiksi, nousevat parhaiten ansaitsevilla kuukausitulot yli 7500€. Puolet vastaajista suhtautuu tekemiseen potentiaalisena ammattina ja kertoi haluavansa saada toimeentulon somevaikuttajana toimimisesta – ja viidesosa jopa kokopäiväisen ammatin.
Todennäköistä onkin, että samalla kun erot palkkioissa tai työhön käytettyjen tuntien määrässä kasvavat, jakautuvat somevaikuttajat yhä vahvemmin ammattimaisiin ja harrastajavaikuttajiin. Yhteistyökumppanin valinnassa on siis entistä tärkeämpää osata valita juuri oikeanlaiset vaikuttajat, jotta tulokset vastaavat haluttuja tavoitteita.
Barometri ennustaa, että tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinointi tulee yhä tiiviimmäksi osaksi yritysten strategiaa. Samalla yhteistyö somevaikuttajien kanssa muuttuu tavanomaisemmaksi osaksi yritysten markkinointiviestintää. Tähän tarpeeseen olemme kehittäneet vaikuttajamarkkinoinnin roadmap- ja vaikuttajakartoitustyökalut sekä jatkuvaan vaikuttajasuhteiden hoitoon keskittyvän Influencer matchmaker -palvelun.
Myös vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisiin ongelmiin on kiinnitetty huomiota barometrin vastaajien keskuudessa: toisaalta yritykset haluavat käyttää tunnettuja vaikuttajia, mutta heidän yleisönsä saattaa kyllästyä jatkuvaan kaupallistumiseen. Kaupallisten yhteistöiden jatkumiseen uskottiin vahvasti ja jo kolmannes vastaajista kokee itsensä kaupalliseksi toimijaksi. Vastaajat peräänkuuluttavat pidempiaikaisia yhteistöitä ja vaikuttajien ottamista mukaan yrityksen markkinoinnin ja sisältöjen suunnitteluun laajemmin.
PING Helsinki yhtyy barometrissä esitettyyn toiveeseen, jossa toivottiin, että yritykset ymmärtävät vaikuttajien arvon ja sen, että niin sisällöt kuin yleisösuhteen vaaliminen vaativat kovaa työtä ja paneutumista aiheeseen. PING Helsinki haluaa olla niin vaikuttajien kuin yritysten apuna selvityksen esiin nostamissa kysymyksissä liittyen sopimuksiin, hinnoitteluun ja lakien ja säädösten noudattamiseen. Koko yhteisöllemme avoimet tapahtumat tarjoavat myös vertaistukea kollegiaalista yhteisöä kaipaaville vaikuttajille, mutta mahdollistavat myös avoimen keskustelun vaikuttajien ja brändien välillä.
Lähteenä artikkelissa käytetty viestintätoimisto Manifeston Somevaikuttaja 2018 -barometria. Lisätietoja löydät täältä.
Kuva: Sami Takarautio
Myös vastuun teemat ovat vahvasti pinnalla somevaikuttajamarkkinoinnissa. Lue tästä artikkelimme, jossa kerrotaan vaikuttajan mietteitä vallan ja vastuun kysymyksistä.
Tuleeko sinulle jo uutiskirjeemme, jonka mukana saat uusimmat kutsut tapahtumiimme?
Jos olet somevaikuttaja, voit tilata tästä myös PING Helsingin vaikuttajaviestin.