Vaikuttaja, käytätkö valtaasi vastuullisesti?

Lokakuun PING Studiossa keskusteltiin vaikuttajan vallasta ja vastuusta. Studio kokosi kattavasti yhteen vaikuttajia eri aloilta, perinteisen median edustajia sekä viestintäorganisaatioiden johtohahmoja.

Tubeäitinäkin tunnettu Inari Fernández kirjoittaa ajatuksistaan vaikuttajan vallasta ja vastuusta:

Kun ajattelen vaikuttajan vastuuta ja valtaa, kiteytyy aihe omassa tekemisessäni vahvasti Tubeäitiyteen ja siihen minkälaisten asioiden eteen käytän valtaa.

Äidin Puheenvuoron kanavaani katsotaan kuukaudessa parhaimmillaan yli 600 000 kertaa. Näin suuren massan tavoittaminen tuo mukanaan vastuun käyttää minulle suotua valtaa myös asioiden edistämiseen, joilla on yhteiskunnallisesti joku suurempi merkitys.  Siksi perhevlogini ohella tärkeä osa työtäni on Tubeäiti-sarja, jossa vastaan nuorilta tuleviin kysymyksiin vanhempien näkökulmasta. Taustallani vaikuttaa yli 100-henkinen vanhempien tukirinki, jonka kanssa mietimme yhdessä vastaukset.

Tubeäitinä minulla on mahdollisuus vaikuttaa syvemmin nuorten elämään, tarjota heille vanhempien näkökulmaa asioihin ja samalla myös toimia siltana vanhempien ja nuorten välillä teemoissa, joita voi olla helpompi käsitellä yhdessä videon katsomisen myötä.

Tubeäiti-sarjaan on tullut tänä vuonna yli toista tuhatta kysymystä nuorilta. Palautetta saan päivittäin. Niissä kerrotaan muun muassa, miten videot ovat auttaneet puhumaan omien vanhempien kanssa, ymmärtämään muita ihmisiä paremmin, tulemaan toimeen läheisen kuoleman kanssa, kasvattaneet itsetuntoa tai esimerkiksi rohkaisseet tekemään lastensuojeluilmoituksen.

Kuten Mediapoolin kanssa järjestetyssä PING Studiossakin keskustelimme, vaikuttajan vastuu liittyy vahvasti myös sisältöjen paikkaansapitävyyteen: ovatko asiat, joista teemme sisältöjä, tosia.

PINGHelsingin tekemän vaikuttajakyselyn mukaan, jopa 83 prosenttia vaikuttajista uskoo, että vaikuttajat jakavat virheellistä tai harhaanjohtavaa tietoa.

Faktantarkistusta ja lähdekritiikkiä ei meistä kukaan voi siis tehdä liikaa. Faktabaarin PING Studiossa antamat vinkit Lähdekritiikin ABC:hen eivät siis ole turhia.

Tarkista aina ennen kuin käytät tietoja vähintään: Kuka ne on julkaissut, koska ne on julkaistu ja missä ne on julkaistu.

Tubeäiti-sarjaa luodessa pohdin paljon videoiden välittämien aiheiden faktoja ja mielipiteitä. Minähän olen vain yksi äiti, eikä minun välittämäni neuvo ole välttämättä aina se paras ja oikea jonkun mielestä. Siksi kokosinkin alusta alkaen taakseni laajan vanhempien tukiringin, jossa on mukana mahdollisimman erilaisia vanhempia, antamassa näkemyksiään asioihin. Yksi saattaa olla sitä mieltä, että lapsen yökyläily kumppanin luona on ok vasta 18-vuotiaana, toinen puolestaan kutsuu pariskunnan omaan kotiinsa yöksi jo 13-vuotiaana. Tästä erilaisuudesta syntyykin juuri Tubeäidin videoiden tarkoitus, joka on vanhempien erilaisten näkemyksien esille tuominen, ei faktan välitys.

PINGStudiossa puhuimme myös siitä, kuinka on äärettömän tärkeää olla erittäin läpinäkyvä omassa toiminnassaan. Kaikki kaupallinen sisältö tulisi merkitä selvästi oli kyse sitten saadusta tuotteesta, tuotteen lainasta tai etenkin kaupallisesta yhteistyöstä. Ei tee karhunpalvelusta vain itselleen, vaan koko vaikuttaja-alalle, jos harrastaa kanavissaan piilomainontaa. Sillä kuten PING Studiossakin puhunut United Screensin Ruotsin edustaja, Jessica Westin totesi:

”Jos menetät yleisösi luottamuksen, sinulla ei ole enää yleisöä.”

Minulle on tärkeää noudattaa läpinäkyvyyttä myös Tubeäidin videoissa, vaikka kyse ei olekaan kaupallisuudesta. Teen katsojille aina videon alussa selväksi, että nämä ovat vain tubeäidin tukiringin mielipiteitä eivätkä kata kaikkien vanhempien näkemyksiä. Mainitsemalla tämän läpinäkyvästi poistan harteiltani tiedon taakkaa, kun en edes yritä esittää asiantuntijaa vaan voin  hyvällä omatunnolla olla vain tavallinen vanhempi.

Tubeäiti tekee myös faktavideoita asiantuntijajärjestöjen kanssa. Niillä esimerkiksi Väestöliiton nuorisolääkäri vastaa nuorilta tulleisiin menkkoihin tai seksiin liittyviin kysymyksiin. Näillä videoilla kerron selvästi, että video on toteutettu yhteistyössä kyseisen järjestön kanssa. Järjestöt maksavat minulle videoista tekijäkorvauksen, jolla he lunastavat videon myös omaan käyttöönsä. Näin he rahoittavat osaltaan Tubeäidin toimintaa, joka muuten perustuu vapaaehtoistyöhön.

Tubeäidin kumppaneiksi en ota kaupallisia yrityksiä, vaan valitsen vain organisaatioita ja järjestöjä, jotka ovat yhteiskunnallisesti vakavasti otettavia ja joiden asiantuntijat ovat alansa parhaita ammattilaisia.  Tällä  pyrin takaamaan katsojille asiantuntijoiden välittämän tiedon luotettavuuden ja riippumattomuuden.

Faktabaarin Mikko Salo ja Petra Piitulainen-Ramsay kertoivat työkaluista, joilla tunnistaa vaikutusyritykset.
United Screensin Jessica Westin kertoi tilanteesta länsinaapurissamme, jossa vaikuttamisyritykset ovat jo arkipäivää.

Vaikuttajaa-alalla koen ongelmalliseksi sen, ettei ole yhtä, perinteisen median Julkisen sanan neuvostoon verrattavissa olevaa tahoa, jonka ohjeistuksiin tai sääntöihin kaikki vaikuttajat sitoutuisivat. Piilomainontaa tarkkailee toki Mainonnan eettinen neuvosto, mutta se taas ei vaikuta siihen, voiko vaikuttajan välittämään tietoon luottaa. Kenttä on yksi sillisalaatti, jossa yksi toimii näin ja toinen taas noin. Tuntuu myös usein siltä, että erilaisia vaikuttajia tarkkaillaan eri tavoin. Jos Kimi Räikkönen esiintyy sponsoripaita päällään Instagram-kuvassaan, miksei siihen vaadita merkittäväksi kaupallinen yhteistyö?

PING Ethics -itsesääntelyohjeistus onkin enemmän kuin tervetullut asia alalle. Toivottavasti jokainen vaikuttaja, oli ala mikä tahansa, kävisi sitoutumassa tähän vaikuttajien eettiseen ohjeistukseen. Allekirjoittamaan pääset tästä. Myös Journalistin ohjeet ovat käypä opeteltava ja sovellettava myös jokaiselle vaikuttajalle. Näin suositteli myös PING Studiossa vieraillut Julkisen sanan neuvoston (JSN) puheenjohtaja Elina Grundström. Tarvitaan myös paljon lisää keskustelua aiheesta sekä selkeitä ohjeita kaikille.

PINGHelsingin teettämän vaikuttajakyselyn mukaan jopa 62 prosenttia vaikuttajista välttää käsittelemästä tiettyjä aiheita vastareaktion pelossa. Se on iso luku, kun kyse on siitä, että pelko ohjaa toimintaa.  Myönnän että minullakin on aiheita, joista en halua omalla kanavallani puhua – en edes halua kirjoittaa niitä tähän, niin paljon pelottaa.

Toivoisin kuitenkin jokaisen miettivän omalla kohdallaan sitä, minkälaisia asioita omalla vallallaan edistää. Vaikka et puhuisikaan niistä aiheista, joiden pelkäät nostattavan vihamyrskyn – vaikka se toki rohkeaa olisikin – , niin pohdi kuitenkin sitä, minkälaista maailmaa rakennat ja minkälaista esimerkkiä omilla sisällöilläsi välität. Sinulle on annettu valta: Miten sinä voisit tehdä sillä maailmasta edes hitusen verran paremman paikan?”

Q&A-osiossa ääneen pääsivät Lotta Backlund, Iina Hyttinen ja Elina Grundström. Heitä haastattelemassa Emmi Nuorgam.

PING Helsingin ja Mediapoolin yhteistyössä toteuttama, alkusyksystä käynnistynyt projekti, jossa selvitetään selvittää somevaikuttajien käsityksiä vastuusta ja vallasta, on edennyt lähes haastattelukierroksen loppuun saakka. Olemme jo saaneet paljon todella kiinnostavia mielipiteitä ja kokemuksia projektin tueksi, ja haluamme jo tässä vaiheessa kiittää kaikkia osallistuneita. Jos et ole vielä vastannut kyselyyn, mutta haluaisit oman mielipiteesi kuulluksi, ei hätää: ehdit vastata kyselyyn sunnuntaihin 11.11. saakka! Osallistumaan pääset tämän linkin takaa.  (Huom! Kysely koskee siis vain vaikuttajia.)Kuvat: Sami Takarautio

PING Studio järjestettiin yhdessä Mediapoolin kanssa PING Helsingin partnerin Sofia Future Farmsin kauniissa tiloissa. Tilaisuuden jälkeen nautitiin virvokkeita ja Via Tribunalin pizzoja afterwork-henkeen.

Kuvat: Sami Takarautio

Voit myös lukea lisää aiheesta:

Täältä löydät Mediapoolin valmiuspäällikkö Tero Koskisen kirjoittaman artikkelin, ja täältä PING Helsingin Emmi Nuorgamin pohdintaa vastuun kysymyksistä.

Lue täältä, mitkä muut aiheet puhuttavat somemarkkinoinnissa tällä hetkellä.

Inari Fernández Äidin Puheenvuoron YouTube-kanavalta.

 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.

Leave a Reply