Me PING Helsingillä uskomme, että oma asiantuntijuus on suurinta pääomaa. Siksi haluamme tarjota markkinointi- ja viestintäalan toimijoille mahdollisuuden päästä kasvattamaan omaa tietotaitoa vaikuttajamarkkinoinnin ja -yhteistyön parissa maan johtavien asiantuntijoiden johdolla.
Tästä ajatuksesta sai alkunsa PING Academy: vaikuttajamarkkinoinnin koulutus, joka avaa markkinointipäättäjille niin B2C- kuin B2B -vaikuttajayhteistyön parhaat käytännöt. Tässä artikkelissa kerromme, miksi PING Academy -valmennukseen kannattaa osallistua.
”Hyvä koulutus! Innostunut ja avoin ilmapiiri :)” – osallistuja 06/2019
Vaikuttajamarkkinointi ei ole ilmiönä uusi, mutta sen monipuolinen ja etenkin strateginen hyödyntäminen on Suomessa ottanut vasta ensiaskeleitaan. Vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus PingMetrics_2018 kertoo vaikuttajamarkkinoinnin tehosta kuluttajien ostopäätöksiin sekä kuluttajien kiinnostuksen kohteista vaikuttajakentässä.
Toukokuun 2019 aikana valmistui myös uusin tutkimuksemme, joka käsittelee somevaikuttajien vaikuttavuutta seuraajiensa joukossa. Koulutuksessa saat käyttöösi myös nämä uunituoreet tutkimustulokset.
Vaikuttajamarkkinointi on tutkitusti loistava tapa saada tuloksia oli kyseessä sitten tunnettuuden lisääminen tai yksinkertaisesti uusien yleisöjen tai lisämyynnin hankkiminen. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan jopa 65% brändeistä aikoo käyttää enemmän rahaa vaikuttajamarkkinointiin tulevaisuudessa.
Kun vaikuttajayhteistyöstä halutaan aidosti liiketoimintaa lisäävä strateginen markkinoinnin keino, ovat valmennuksessa saatavat konkreettiset työkalut ja suunnittelumallit tarpeen. Miksi vaikuttajamarkkinointi toimii? Minkälaisia mahdollisuuksia vaikuttajayhteistyön hyödyntämiseen on olemassa ja miten voimme löytää meidän yrityksellemme parhaat kumppanit?
”Kokonaisuutena koulutus oli todella hyvä! Sain uusia ideoita markkinointiimme ja se on mielestäni onnistuneen koulutuksen merkki.” – osallistuja 02/2019
Vaikuttajamarkkinointi ei ole pelkästään oikeiden tekojen tekemistä. Oikeita tekoja tulee myös tehdä oikeaan aikaan ja oikeiden henkilöiden kanssa. Dataa tarvitaan oikeiden vaikuttajien valinnassa, mutta miten vaikuttajakartoitus tehdään ja minkälaista on arvopohjainen vaikuttajayhteistyö? Tärkeää on myös kampanjasta saatu data ja sen analysointi ja mittaaminen, sillä ilman tätä kukaan ei tiedä, toimiko kampanja oikeasti.
Alan kehitystä seuraavat kouluttajat perehtyvät myös julkaistuihin tutkimuksiin ja numeroihin tekemisen taustalla – ja jakavat näistä tärkeimmät myös eteenpäin.
Koulutuksissa ei kuulla musta tuntuu -pohjaisia väitteitä vaan keskitytään siihen, miten asiat todella ovat. Koulutuksessa kuulet tehokkaimmista työkaluista niiden aktiivikäyttäjiltä ja saat laajan luettelon tutkimuslähteistä, joiden pariin voit halutessasi palata.
”Mielestäni kummankin osio oli selkeä ja sisältö mielenkiintoista. Kiva, että tutkimustietoa oli kohtuu paljon, koska mielipiteet ovat vain mielipiteitä!” – osallistuja 02/2019
Vaikuttajamarkkinointi, kuten muutkin markkinoinnin muodot, vaatii omat käytäntönsä ja niksinsä. Kauas on tultu niistä ajoista kun ajateltiin, että some on pikkupuuhastelua, jota kuka tahansa pystyisi tekemään onnistuneesti.
PING Academyn kouluttajilta löytyy vuosien kokemus vaikuttajamarkkinoinnin parista. Inna-Pirjetta Lahti on PING Helsingin perustaja ja taitava digitaalisuuden ja sosiaalisen median hyödyntäjä. Puhujana Inna-Pirjetta tuo esille vankan osaamisensa yhdistettynä innostavaan tapaan esiintyä ja inspiroida kuulijoitaan. Toisena kouluttajana toimii PING Helsingin strategi ja Her Finland – kanavista tuttu Varpu Pöyry. Tuotantotalouden diplomi-insinöörinä Varpun vahvaa osaamisalaa ovat data ja analytiikka sekä vaikuttajayhteistyön prosessit.
Koulutuksen jälkeen et enää tuhlaa aikaasi kokeilemalla fiilispohjalta jotain, mikä ei ehkä toimi, vaan teet kerralla maaliin meneviä markkinointitekoja.
”Workshop-tyyppisen työskentelyn yhdistäminen alustuksen/teoriaosuuden perään on loistava idea.” -osallistuja 02/2019
Onko sinun organisaatiossasi jo valmistauduttu e-sport pelaajien hyödyntämiseen? Tiedätkö, mitä uudet kanavat ja kerronnan muodot voisivat teille tarjota? Voisiko Podcasteja tai livesisältöjä käyttää oman asiantuntijuutenne esiintuomisessa? Oletteko jo pohtineet, miten vastuullisuus tulee esille vaikuttajamarkkinoinnissa?
Vaikka vaikuttajamarkkinoinnin perinteiset keinot; videot, blogit ja somepostaukset yhä tehokkaita ja suosittuja ovatkin, on ala hurjassa muutoksessa. Koulutuksessa kuulet alan uusimmat kehitystrendit ja saat vinkkejä niiden hyödyntämiseen – näin pääset osaksi edelläkävijöiden joukkoa.
“Kiitos kouluttajille kattavasta materiaalista, josta on varmasti hyötyä omassa työssäni!” -osallistuja 02/2019
Valmentajamme elävät ja hengittävät vaikuttajamarkkinointia joka päivä, joten koulutuksessa esiteltävät esimerkit ovat aina ajankohtaisia ja antavat monipuolisen kuvan vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksista sekä yhteistöiden tuloksista.
Valmennus räätälöidään osallistujien tarpeen ja tietojen mukaan ja esimerkit tarjoavat inspiraatiota eri kohderyhmille ja toimialoille – oli kyseessä sitten kauneudenhoito tai rakennusala. Muiden toimijoiden parhaat onnistumiset, ja toisaalta varoittavana esimerkkinä toimivat, pieleen menneet caset antavat tuoretta näkökulmaa omaan tekemiseen.
“Erittäin hyvä koulutus. Kouluttajat toivat sekä perusasiasisältöä että hyviä casejä. Hienoa, että kummatkin näkökulmat B2C ja B2B oli mukana” – osallistuja 11/18
Oppimisen lisäksi PING Academy valmennukset mahdollistavat kasvokkaiset kohtaamiset monien samoista asioista kiinnostuneiden asiantuntijoiden kanssa. Vierustoverisi saattaa toimia aivan toisella alalla, mutta se ei estä keskustelemasta omista ajatuksista ja kokemuksista – päinvastoin, oman tekemisen pohdiskelu toisenlaisesta taustasta tulevan henkilön kanssa saattaa tuoda näkökulmia, joita ei itse olisi osannut keksiä.
Lisäksi erilaiset käytännön harjoitukset ja konkreettinen tekeminen sekä kouluttajien jatkuva läsnäolo ja kysymysten esittämisen mahdollisuus tarjoavat mahdollisuuden saada koulutuksesta irti juuri omaa työtä hyödyntäviä oppeja – olivat ne sitten uusia ideoita tai käytännön toimintatapoja.
Tulevaisuudessa PING Academy voi toivottavasti palvella myös vaikuttajia niin omassa ammatillisessa kehittymisessään kuin vaikuttajayhteistöiden tuloksellisessa toteutuksessa. Mistä aiheista sinä haluaisit tulla oppimaan? Kerro toiveesi ja ideasi info@pinghelsinki.fi.