Fortum halusi parantaa tietoisuutta ja mielikuvia eri energiamuodoista sekä tarjota tietoa nuorten ja nuorten aikuisten ilmastoahdistukseen. Tavoitteena oli myös vahvistaa luottamusta Fortumiin energia-alan asiantuntijana ja toimijana. Syntyi vaikuttajamarkkinoinnin konsepti nimeltään “Pistorasian takana”.
Yhteistyöhön valittiin neljä eri tyyppistä vaikuttajaa (Jasmin Ngo, Shirly Karvinen, Arttu Mustonen ja Hermanni Hyyryläinen), jotka lähetettiin kurkistamaan pistorasian taakse eli selvittämään, miten energiaa tuotetaan ja kuinka puhtaasti. Vaikuttajat vierailivat Imatran vesivoimalaitoksella, Pjelaxin tuulipuistossa, Loviisan ydinvoimalaitoksella ja Suomenojan kaukolämpölaitoksella. Tuotantolaitoksiin tutustumisen ohella heille järjestettiin elämyksellisiä aktiviteetteja, kuten koskenlaskua ja purjehdusta, jotka liittyivät eri energiamuotoihin
Vaikuttajat tuottivat matkojensa pohjalta Behind The Scenes -tyylisiä lyhytvideoita TikTokiin ja Instagramiin kesän ja alkusyksyn 2024 aikana. Yhteistyökokonaisuuteen sisältyi myös kampanjan lanseeraustilaisuutena toiminut vaikuttajatapahtuma sekä Fortumille toteutetut teaser-videot vaikuttajamatkoista.
Lue myös: Lehtipiste X PING Helsinki: Pitkäjänteinen strateginen kumppanuus – vaikuttavia tuloksia
Kampanjan päätavoitteena oli lisätä tietoisuutta puhtaan energian eri muodoista ja käynnistää keskustelua aiheesta. Vaikuttajamarkkinointi mahdollisti aiheen läpinäkyvän käsittelyn, ja kampanjan aikana käytiin avointa keskustelua eri energiamuotojen hyvistä ja huonoista puolista. Kohderyhmänä olivat 18–30-vuotiaat nuoret.
Kampanja onnistui tavoittamaan nuoret tehokkaasti ja herättämään laajaa keskustelua energiantuotannosta. Vaikuttajamarkkinointi toi Fortumille mittavan näkyvyyden kohderyhmässä, lisäsi yleisön sitoutumista sisältöihin ja kasvatti liikennettä kampanjan verkkosivuille.
Lue myös: Case Traficom: Erinomaista näkyvyyttä EU:n digipalveluasetukselle vaikuttajayhteistyön keinoin
Kohderyhmä ja kanavat:
⭐️ Näyttökerrat: 10 miljoonaa (sis. maksetun mainonnan)
⭐️ Sitoutuminen: 595 kommenttia ja 814 jakoa
⭐️ Klikkaukset verkkosivulle: 27 000.
Kampanja toteutettiin kesä–syyskuussa 2024, ja sille saatiin jatkoa syksyllä, kun osa yhteistyövaikuttajista ja kaksi uutta vaikuttajaa käsittelivät sähkön hinnan vaihtelun syitä.
“Pistorasian takana oli ensimmäinen tämän mittakaavan vaikuttajayhteistyömme. Maineen luottaminen ulkoisin käsiin on aina jännittävää, mutta PING Helsingin vastuullinen ja arvolähtöinen lähestymistapa toi meille mielenrauhaa. Yhteistyö sujui saumattomasti, ja PING Helsinki johti projektia asiantuntevasti ja ammattimaisesti.
Kampanjan onnistumisessa keskeistä oli vaikuttajavalintojen osuvuus sekä huolellisesti suunnitellut matkat, joiden aikana vaikuttajat oppivat energiantuotannon eri tavoista.
Kampanja tavoitti laajasti haluttua kohderyhmää ja herätti paljon keskustelua ja kiinnostusta.”
— Tiina Taavela, Manager, Digital Channels and Social Media, Fortum
Luodaanko ilmiöitä yhdessä? Varaa aika ilmaiseen sparrailuun PING Helsingin myyntipäällikkö Anna Korhosen kanssa ja jutellaan lisää!