Valtioneuvoston sekä Mediapoolin yhteinen viestintähanke #faktaakoronasta #coronafacts on valittu Influencer Marketing Awardsin 2021 “Best Pro Bono Campaign” -shortlistalle. #faktaakoronasta-kampanjan tavoitteena oli tarjota keväällä 2020 sosiaalisen median vaikuttajille luotettavaa koronatietoa suoraan viranomaisilta ja kannustaa heitä jakamaan tietoa eteenpäin seuraajilleen. Suomalainen tiedon huoltovarmuutta vahvistanut hanke huomioitiin laajasti mediassa, niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Hankkeen toteutuksesta vastasi vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijatoimisto PING Helsinki.
#faktaakoronasta-viestien vastaanottajalistalla oli lähes 2000 somevaikuttajaa. Somevaikuttajat lähtivät hankkeeseen vapaaehtoisesti ja jakoivat luotettavaa tietoa itselleen luontevalla tavalla. Ansaitun digitaalisen uutismedian kautta tavoitettiin kansainvälisesti potentiaalisesti yli 700 miljoonaa lukijaa.
Erityisesti kriisitilanteissa somevaikuttajien rooli luotettavan tiedon välittäjinä on erittäin suuri. Oli hienoa, että niin moni lähti mukaan ja välitti faktaa koronasta eteenpäin omin ehdoin ja omalla tyylillään. Saimme hienoa palautetta somevaikuttajilta, ja projekti sai runsaasti myös kansainvälistä näkyvyyttä maailman suurimpia medioita myöten, kuvailee projektia viestintäasiantuntija Aapo Riihimäki Valtioneuvoston kansliasta.
Pysäyttävää oli se, että lähes puolet somevaikuttajien viestintää nähneistä kuluttajista kertoi muuttaneensa omaa käyttäytymistään somevaikuttajilta saamansa tiedon perusteella, kuvaa hankkeen vaikuttavuutta PING Helsingin toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti.
Influencer Marketing Awards on kolmannen kerran järjestettävä kansainvälinen vaikuttajamarkkinoinnin kilpailu, jonka tavoitteena on tuoda esiin poikkeuksellisen onnistuneita vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoita, joissa yhdistyy erinomainen suunnittelu, tuloksellinen toteutus, luovuus sekä innovaatiot. Kategorian kaksi muuta finalistia ovat Ogilvy UK:n toteuttama WHO:n #protectyourhero ja SEEN Connectsin läpiviemä NHS:n #ClapForOurCarers. #faktaakoronasta on ainoa suomalainen Shortlistalle päässyt hanke.
Somevaikuttajat ovat tehokkaita vastuullisuusviestijöitä käy ilmi myös PING Helsingin yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa toteuttamasta Sosiaalisen median yhteiskunnalliset vaikuttajat -koeasetelmatutkimuksesta, jonka on rahoittanut Media-alan tutkimussäätiö.
Tutkimuksen mukaan koronaviestinnässä vaikuttajien rooli on ollut merkittävä: 75 prosenttia vastaajista oli törmännyt koronasisältöiseen viestintään somevaikuttajien tileillä. Erityisesti nuoret suhtautuvat somevaikuttajien yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen myönteisesti ja sillä on myös eniten vaikutusta heidän valintoihinsa.
Lue lisää: Influencer Marketing Awards -shortlista
Lue lisää: #faktaakoronasta hanke-esittely
Mihin somevaikuttajien vaikuttavuus perustuu? Millainen on somevaikuttajien yhteiskunnallinen rooli? Entä missä kanavissa suomalaiset viettävät eniten aikaa?
Tilaa PING Helsingin ja Helsingin Yliopiston toteuttaman tutkimuksen tulokset suoraan sähköpostiisi alla!
Raportissa mukana myös vaikuttajamarkkinoinnin pulssikyselyn tulokset – mitä vaikuttajamarkkinointi näyttää markkinoijan silmin vuonna 2021?