Näihin päiviin asti iso osa laajemmalle yleisölle tutuksi tulleesta virtuaalitodellisuudesta sekä 360° -videota sisältävästä materiaalista on ollut ammattilaisten – tuotantoyhtiöiden, luovien toimistojen ja vakiintuneiden yksittäisten talenttien – valmistamaa. He ovat päässeet helpommin käsiksi hintaviin laitteisiin ja kokeilut on voitu aloittaa ennen tekniikan arkipäiväistymistä.
Emme kuitenkaan ole vielä nähneet sellaisia toteutuksia, jotka määrittelevät kyseisten tekniikkojen absoluuttista huippua. Jotain suurempaa on vielä tulossa, mutta mistä se kumpuaa? Mitä tapahtuu, kun tämä sisällöntuotanto arkipäiväistyy?
Lyödäkseen läpi isosti ja laaja-alaisesti, sen pitää muuttua sosiaaliseksi ja vuorovaikutteiseksi, sijoittuivat tapahtumat sitten virtuaaliseen, fiktionaaliseen tai aitoon ympäristöön.
”Ammattilaisten” tuottama materiaali tulee varmasti jatkossakin olemaan tuotantoarvonsa ja budjettien koon myötä huomion yhtenä keskipisteenä. Koska myös joulupukki tonttuineen on jouluna jakanut ennennäkemättömän määrän VR-laseja ja 360°-kameroita, tulee myös näillä välineillä tehtävä sisältö mullistumaan. Kyseessä on samankaltainen kaava, kuin mitä valokuvaamiselle ja videokuvaamiselle tapahtui laitteiden halpenemisen myötä.
Toinen tärkeä aspekti on jakelukanavien muuttuminen. Se on jo pitkään tarjonnut jokaiselle meistä mahdollisuuden toteuttaa sisäistä toimittajaamme synnyttäen osasta meistä vaikuttajia. Vaikuttajia, joita suuri yhteisö seuraa ja joiden mielipiteet ja esteettiset näkemykset synnyttävät uusia suuntauksia, joiden ytimessä ovat aitous ja välittömyys. Heidän tuottamansa sisältö on lähtökohtaisesti myös julkaisusykliltään hyvin paljon nopeampaa luoden seurattavuutta ja tyydyttäen sisältöjen seuraajien nälän.
Laitteiden saatavuus, alustojen kehittyminen ja tehokkaat jakeluväylät yhdessä tulevat antamaan myös virtuaalitodellisuudelle ja 360-videoille tuntuvan boostin.
Ammattilaisnäkökulmasta tulemme todennäköisesti jälleen kerran ihmettelemään useiden kuukausien ajan, miten ”amatöörien” tuottama sisältö menestyy niin hyvin, vaikka se ei noudata tietyille toimialoille ominaisia vakiintuneita kaavoja.
Uudet tavat kertoa jostain asiasta ovat aluksi mielenkiintoisia lähinnä teknisen uutuudenviehätyksensä vuoksi. Ne kuitenkin käyvät aikaa myöden tylsäksi, sillä tekniikka ei ole sama asia kuin aito tarttuva idea. Idea kumpuaa oivalluksesta välittää tärkeä, kiinnostava, hauska, opettava, pysäyttävä tai viihdyttävä ajatus tavalla, jolla on sosiaalista merkitystä ja joka on ajankohtainen.
Vaikuttajat ovat tässä asiassa usein äärimmäisen hyviä ja kaupallisia toimijoita rohkeampia. Kyse ei tässä ”genressä” ole enää ainoastaan vaikuttajista, jotka keskittyvät elämäntapansa esittämiseen videolla tai kuvilla. Uusia tähtiä saattaa syntyä myös digitaalisen designin ja ohjelmoinnin osaajista, jotka pystyvät osaamisellaan luomaan, mallintamaan ja pelillistämään täysin uusia maailmoja.
Tulemme kokemaan useita mielenkiintoisia elämyksiä olivat päässämme sitten VR-lasit tai pyörimme hölmön näköisenä iPhone kädessä toimistotuolilla. Yhä useammat vaikuttajat itsenäisesti sekä kumppanuuksien kautta saavat mahdollisuuden puhutella meitä uudella tavalla olimme sitten virtuaalitodellisuudessa tai mixed realityssä.
Se tapa todennäköisesti jälleen muuttaa käsityksiämme tarinankerronnan mahdollisuuksista.