Miksi vaikuttajamarkkinointi toimii – vaikuttajan näkökulma

08.09.2025 | Arvioitu lukuaika: 3min

Vaikuttajamarkkinointi ei ole pelkkää mainontaa – se on luottamukseen perustuvaa vuorovaikutusta. Somevaikuttajana tiedän, mikä yleisöäni kiinnostaa, miten he ajattelevat ja milloin he ovat valmiita kuulemaan jostakin uudesta ilmiöstä. Siksi vaikuttajamarkkinointi toimii. Se on tehokas tapa vaikuttaa ihmisiin.

Vaikuttaminen ei ole yksisuuntaista

Somevaikuttajana en puhu ihmisille – puhun ihmisten kanssa. Kommenttien, viestien ja reaktioiden kautta syntyy jatkuva keskustelu, joka rakentaa vuorovaikutteisen ja luottamuksellisen suhteen.

Kun kerron uudesta brändistä, tuotteesta tai palvelusta, teen sen osana omaa elämääni ja omalla äänelläni. Monelle seuraajalle vaikuttajan vinkki on yhtä merkityksellinen kuin ystävän suositus.

Yleisö ei seuraa minua mainosten takia

Seuraajani eivät ole mukana siksi, että mainostaisin tuotteita. He seuraavat, koska luotan itse siihen, mistä puhun – ja siksi he luottavat myös minuun. Tiedän, että menettäisin heidän luottamuksensa, jos mainostaisin jotain, joka ei istu elämääni tai arvoihini.

Vaikuttajamarkkinointi toimii vain silloin, kun se perustuu rehellisyyteen ja aitouteen. Mainostan vain tuotteita ja palveluita, joiden takana voin oikeasti seistä.

Tiedän, mikä toimii – ja mikä ei

Olen vuosien varrella testannut monia tapoja kertoa asioista. Tiedän, milloin kuvakaruselli toimii paremmin kuin video, milloin reels toimii tehokkaammin kuin story – ja myös toisinpäin. Älä ikinä aliarvioi stooreja.

Tiedän, milloin yleisö on väsynyt, milloin se on inspiroitunut tai kaipaa jotain konkreettista helpotusta arkeen. Tämä ymmärrys ei tule pelkistä algoritmeista – se syntyy aktiivisesta seuraamisesta, jatkuvasta kokeilusta ja ennen kaikkea yleisön kuuntelemisesta.

Yhteistyö, joka tuntuu omalta, tuntuu myös seuraajasta

Jos yhteistyö tuntuu minusta päälle liimatulta, sen tuntee kaikki – myös seuraajat, vaikka he eivät osaisi sitä sanoiksi pukea. Siksi jokaisen yhteistyön kohdalla kysyn: Miksi juuri minä? Miksi juuri nyt? Miten tästä hyötyy seuraajani? Miten tällä voidaan vaikuttaa myös isommassa mittakaavassa ympäröivään maailmaan?

Hyvä yhteistyö ei näytä yhteistyöltä. Se sulautuu muuhun sisältööni niin luonnollisesti, että se tuntuu jatkumolta – ei mainokselta. Vaikka mainosmerkintöjen ansiosta kaupallinen sisältö on tänä päivänä helposti tunnistettavissa, se ei haittaa, jos sisältö on tehty hyvin ja se istuu luontevasti vaikuttajan muihin sisältöihin.

Luottamus syntyy hitaasti, mutta kantaa pitkälle

Saan viikoittain viestejä seuraajilta, jotka kertovat ostaneensa jotain, tehneensä muutoksen tai löytäneensä uutta intoa elämään suositukseni perusteella. Se on suurin mahdollinen kiitos ja kertoo siitä, että vaikuttajamarkkinointi toimii.

Tämä ei synny sattumalta. Se vaatii aikaa, jatkuvuutta ja vilpitöntä halua ymmärtää omaa yleisöä. Vaikuttajana on osattava valita sellaisia brändejä ja tuotteita, joilla on oikeasti merkitystä – itselle ja seuraajille.

Vaikuttajamarkkinointi toimii, koska se ei yritä olla jotain muuta kuin mitä se on: ihmisten välistä vaikuttamista. Ja siinä minä – ja koko PING Helsinki – olemme hyviä

Kirjoittaja
Saranda Dedolli
Saranda Dedolli
Yhteiskunnallisen vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija ja vaikuttajasuhdevastaava

Saranda työskentelee PING Helsingillä vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijana, erikoistuen arvopohjaisiin vaikuttajakartoituksiin ja vaikuttajasuhteiden hoitoon. Saranda vaikuttaa pehmeältä taivaanrannan maalarilta, mutta todellisuudessa hän on painonnostaja, joka juo kahvinsa mustana.

Sisällysluettelo