Merkityksellä menestykseen - vaikuttavuusviestintä somessa 22.1.2025 Ilmoittaudu webinaariin nyt! →

Vuoden Valinnat jaettiin Vuoden ilmiölle, Vuoden teolle ja Vuoden oivallukselle

Vaikuttajamarkkinoinnin Vuoden Valinnat -palkinnot

PING Helsingin Vuoden Valinnat 2020 -voittajat ratkesivat tiistaina 15. syyskuuta järjestetyssä PING Webinaarissa.

Vuoden vaikuttavimmaksi ilmiöksi valittiin Suoma ry:n koordinoima 100 syytä matkailla Suomessa -hanke. Vuoden tekona palkittiin lääkäri Anni Saukkolan (@laakari.anni) rohkea ja avoin keskustelu terveyteen liittyvistä tabuista, myyteistä ja misinformaatiosta. Vuoden oivallus oli REDI:n K-Kauppias Teemu Tikkalan (@hrakauppias) kekseliäs tapa tavoittaa nuoret kohderyhmät ottamalla haltuun videoalusta TikTokin.

Kuka tahansa saattoi asettaa suosikkinsa ehdolle Vuoden Valinnat -palkintojen saajaksi, ja ehdotuksia tuli kaiken kaikkiaan lähes 100. Finalistit erottuivat muiden ehdotusten joukosta ajankohtaisuudellaan, proaktiivisella asenteellaan ja rohkeudella tehdä asioita uudella tavalla. Finalistivalinnoissa korostuivat myös vastuullisuus, keskustelun herättäminen, yhteisöllisyys ja yleisöjen osallistaminen. 

Vuoden Valinnat jaettiin nyt jo neljättä kertaa. Vuoden Valinnat 2020 yhteistyökumppaneina toimivat Meltwater ja Clarion Helsinki. 

 

Vaikuttajien kanavat tarjoavat alustan yhteiskunnallisellekin keskustelulle

Vaikuttajamarkkinointi on vuosien saatossa kehittynyt valtavasti, ja tämän vuoden finalistit toimivat hyvänä esimerkkinä somevaikuttajien mahdollisuuksista yhteiskunnalliseenkin vaikuttamiseen ja keskustelun herättämiseen – oli kyseessä sitten kotimaan matkailun elvyttäminen, ulkonäköpaineet tai yhteisöllisyys keskellä yksinäistä korona-aikaa. 

”On ilahduttavaa nähdä, että vaikuttajamarkkinoinnin keinoin ollaan vuorovaikutuksessa yleisöjen ja kohderyhmien kanssa monikanavaisesti. Tämän vuoden finalistit osoittavat, että kuka tahansa voi luoda itsestään somevaikuttajan laittamalla henkilöbrändinsä peliin”, kertoo PING Helsingin toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti.

Somevaikuttajien merkittävä yhteiskunnallinen rooli ilmeni myös PING Helsingin keväällä tekemästä tutkimuksesta. Vaikka vaikuttajien sisältöjen pariin hakeudutaan pääasiassa viihteeseen ja lifestyleen liittyvien aiheiden vuoksi, kokevat erityisesti nuoret myös somevaikuttajien jakaman yhteiskunnallisen sisällön merkittävänä ja luontevana.

 

Vuoden Valinnat 2020 ja raadin perustelut:

VUODEN ILMIÖ: Suoma ry: 100 syytä matkailla Suomessa

Kategorian kuvaus: Monikanavainen konsepti, joka valuu somesta katukuvaan, oikeaan elämään ja kahvipöytäkeskusteluihin.

Raadin kommentti: “Koronavirus antoi aiemminkin toteutetulle valtakunnalliselle kampanjalle tuulta purjeisiin ja vaikuttajamarkkinoinnin avulla varmistettiin aiempaa laajempi näkyvyys. Pieni toimija reagoi nopeasti uuteen tilanteeseen rakentaen ilmiön, jossa kuka tahansa voi olla mukana.”

Muut Vuoden Ilmiö -finalistit olivat Mimmit Sijoittaa -yhteisö, Jenni Rotosen aloittama keskustelu naisten karvoituksesta ja muista ulkonäköpaineista sekä Hidasta Elämää -yhteisö.

 

VUODEN TEKO: Anni Saukkola – @laakari.anni

Kategorian kuvaus: Vuoden teossa korostuu yhteiskunnallinen viestintä, vastuu, hyvän tekeminen tai ongelmakohtien esiintuonti. 

Raadin kommentti: “Anni on mahdollistanut kaikille helpon vuorovaikuttamisen lääkärin kanssa. Anni murtaa myyttejä ja herättää keskustelua terveysaiheista, joista on aiemmin vaiettu. Hän on laittanut rohkeasti oman henkilöbrändinsä likoon taistelussa disinformaatiota vastaan, ja sitä kautta vaikuttaa aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun.”

Annilla on Instagramissa yli 32000 seuraajaa, ja hänen postauksensa saavat tuhansia tykkäyksiä ja satoja kommentteja. 

Muut Vuoden Teko finalistit olivat Lahja Luonnolle -hyväntekeväisyyskampanja, Eino Nurmiston kirjoittama Homopojan opas sekä Sisäministeriön #virtuaalivappu -kampanja.

 

VUODEN OIVALLUS: K-Kauppias Teemu Tikkala – @HraKauppias

Kategorian kuvaus: Oivaltava, rohkea ja erilainen tapa palvella ja lisätä vuorovaikutusta yleisöjen kanssa. Kyky hyödyntää sosiaalisen median kanavia ja viedä idea toiminnan tasolle. 

Raadin kommentti: “Kauppakeskus REDI:n K-kauppias on tarttunut hetkeen ja ottanut TikTokin rohkeasti haltuun uutena kanavana. Tilillä tuodaan suoralla ja rehellisellä, mutta kuitenkin humoristisella tavalla esiin päivittäistavarakaupan arkea ja elämää nuorta kohderyhmää aktivoiden.”

TikTokissa @hrakauppias -tilillä on yli 52000 seuraajaa, ja parhaimmillaan kauppiaan videot ovat keränneet yli 300 000 näyttökertaa. 

Muut finalistit olivat Hanna Gullichsen ja Sunnuntaiserviisi, Lotan ja Papan Koronalaulut sekä Huono Äiti -valmisateriat.

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: