PING Helsinki käynnistää syksyllä 2024 monikanavaisen ja pitkäkestoisen Lukuboost -vaikuttavuuskampanjan, jonka tavoitteena on koota kaikki lukuintoa edistävät tahot yhteen, herättää keskustelua lukemisen merkityksestä ja innostaa erityisesti nuoria lukemaan ainakin vartti päivittäin.
Erityisesti nuorten lukutaito on heikentynyt selvästi 2000-luvulla. Vuoden 2018 Pisa-tulosten mukaan lähes 14 prosentilla suomalaisnuorista on riittämätön lukutaito arjen tilanteissa selviämiseen. Tämä on huolestuttava kehitys, joka vaikuttaa nuorten kykyyn pärjätä niin koulussa kuin tulevaisuuden työelämässä.
Ruutuaika varastaa lukuaikaa ja heikentää nuorten keskittymiskykyä. Vuosina 2020–2021 pisin ruutuaika oli 15–24-vuotiailla, keskimäärin 5 tuntia 46 minuuttia päivässä. Ajankäyttötutkimuksen mukaan tämän ikäryhmän ruutuaika on kasvanut kymmenessä vuodessa lähes 40 minuuttia. Tämä kehitys korostaa tarvetta löytää keinoja houkutella nuoret takaisin lukemisen pariin.
Somevaikuttajien sisällöt vaikuttavat nuorten asenteisiin, keskusteluihin ja käyttäytymiseen. Somevaikuttajatutkimuksen (2023) mukaan somessa leviävällä yhteiskunnallisella sisällöllä on aitoa vaikutusta nuorten (15-24-vuotiaiden) somenkäyttäjien asenteisiin ja käyttäytymiseen, joista suurin osa (92%) seuraa somevaikuttajia. Vaikuttajien valjastaminen kampanjaan on siis merkittävässä roolissa.
Nuorten lukutaidon edistäminen on yhteiskunnan kehityksen näkökulmasta meidän kaikkien asia, ja nyt on oikea aika lähteä konkreettisesti edistämään ratkaisuja kansallisen lukutaidon kehittämiseksi valtakunnallisesti. Tarvitaan uusia rohkeita keinoja tavoittaa nuoret ja innostaa heitä löytämään lukemisen ilon äärelle.
Lukuboost-kampanjassa ovat jo mukana pääkumppaneina Messukeskus, WSOY, Adlibris, Svenska Kulturfonden, Sanoma & Sanoma Pro, Messukeskus, Suomen Kustannusyhdistys sekä Suomen Kulttuurirahasto.
Kampanjan viestintäkumppaneina ovat mukana Storia, Books on Demand, Oulun kaupunki (Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026) sekä Akateeminen Kirjakauppa.
Kampanjan laaja kumppanikattaus varmistaa, että lukemisen merkitys tulee vahvasti esiin eri näkökulmista.
Kampanjan kumppanit pääsevät vaikuttamaan kampanjan vaikuttajavalintoihin ja varmistamaan, että lukemisen merkitys tulee vahvasti esiin eri näkökulmista.
Kampanjaa mukana tukemassa ovat Opetushallituksen Lukutaito-ohjelma , Lukukeskus, Lastenkirjainstituutti, Suomen tietokirjailijat, Kirjailijaliitto, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä (SJK / ERTE), Helsingin kaupunginkirjasto, Mediakasvatusseura, Medialiitto, Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys (Amke ry), Suomen Vanhempainliitto sekä Hem & Skola.
📅 Lokakuun lopusta tammikuun loppuun jatkuva kampanja sisältää monikanavaista digitaalista viestintää, kohderyhmänä nuoret ja heidän elämäänsä vaikuttavat aikuiset.
🗣️ Osana kampanjaa toteutetaan laaja kohderyhmäkuuntelu, joka selvittää lukemisen esteitä ja motivaatiotekijöitä. Tuloksena syntyy opetuskäyttöön soveltuvia lukemisen suosituksia.
📢 Varaa asiantuntijatapaaminen myyntipäällikkömme Annan kanssa, jos myös teidän organisaationne haluaa olla mukana tukemassa nuorten lukutaitoa uudella ja modernilla tavalla, esim. yhteiskuntavastuun näkökulmasta. Rakennetaan yhdessä lukutaitoisempaa Suomea!
Lukuboost-kampanja tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden yhdistää voimavarat ja edistää nuorten lukutaitoa Suomessa. Tämä kampanja pyrkii herättämään laajaa keskustelua ja innostamaan nuoria lukemaan päivittäin. Ota yhteyttä Annaan ja lähde mukaan rakentamaan yhteistä tulevaisuutta, jossa lukutaito on keskeinen osa jokaisen nuoren elämää.
Rakennetaan yhdessä lukutaitoisempaa Suomea! 📚✨