Suomalainen työ uudisti brändinsä, viestintästrategiansa ja nimensä. Brändiuudistuksen ja viestintästrategian päivittämisen myötä oli tarve uudistaa myös somestrategia, joka kattaisi sekä yhdistyksen että sen merkkien (Avainlippu, Design From Finland ja Yhteiskunnallinen yritys) kanavat.
Yhteistyö PING Helsingin kanssa käynnistyi kanava- ja kohderyhmäanalyysillä, jossa tunnistettiin sisällölliset kehitystarpeet ja selkiytettiin ajatusta siitä, kenelle somea tehdään. Yhdistyksen ja sen hallinnoimien merkkien somesisällöntuotantotyyli oli jäänyt hieman ajastaan jälkeen ja se oli tyylillisesti mainosmaista ja viestinnällisesti yksisuuntaista.
Somestrategian avulla Suomalainen työ -yhdistyksen ja sen merkkien jäsenneltiin kokonaan uudestaan siten, että siinä missä aiemmin somessa oltiin painotettu merkkikohtaista tekemistä, nyt vahvistettaisiin Suomalaisen työn eli yhdistystason viestintää. Tekemiseen haluttiin saada selkeä punainen lanka, joka yhdistäisi sometekemisen eheäksi kokonaisuudeksi, jossa eri tilien tekeminen tukisi samoja yhteisiä tavoitteita. Sisältökonseptien suunnittelussa tuli ottaa huomioon myös melko rajalliset sisällöntuotantoresurssit.
Uusilla sisältökonsepteilla ihmiset ja vuorovaikutus osaksi somea
Suomalainen työ -yhdistyksen ja sen merkkien tehtävinä on tukea suomalaisen yhteiskunnan menestystä: Suomessa suunniteltujen ja /tai tuotettujen tuotteiden ja palveluiden menestystä sekä suomalaisia työpaikkoja.
Somestrategiassa tuli ottaa huomioon useita erilaisia viestinnällisiä tarpeita. Yhtenä isoimmista yhteiskunnallinen vaikuttaminen: kuinka vahvistaa työpositiivisuutta yhteiskunnassamme.
PING Helsingin toteuttaman somestrategian keskeisimmät elementit:
Yhteistyössä Suomalainen työ -yhdistyksen kanssa PING Helsinki sai aikaan selkeän ja käytännönläheisen somestrategian, joka tukee yhdistyksen brändiuudistusta.
“Projektissa oli mukana ammattitaitoiset tyypit, jotka osasivat haastaa toimintatapojamme ja käsityksiämme somesta sopivalla tavalla. Projektin lopputuloksena oli selkeä somestrategia, joka ilmensi kokonaisstrategiaamme hyvin ja otti huomioon myös somen tämän hetkiset trendit ja formaatit. Lopputuloksessa oli myös aidosti huomioitu käytössä olevat resurssimme ja projekti saatiin hienosto maaliin, vaikka meidän puoleltamme käynnissä ja keskeneräisinä oli lukuisia muitakin projekteja”, toteaa Suomalainen työ ry:n digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Tanja Lindholm.
Somestrategian otettiin käyttöön lokakuussa ja jalkautustyö on vasta alussa, mutta ensimmäiset uuden konseptin mukaiset sisällöt ovat jo näkyvillä. PING Helsinki on ollut yhdistyksen tukena myös ensimmäisissä lyhytvideotuotannoissa.