Heli Ruotsalainen kirjoitti lokakuun alussa (5.10.) Markkinointi & Mainonnassa mokista vaikuttajamarkkinoinnissa ja kuinka mokia sattuu yhdelle jos toiselle markkinointi- ja viestintäpäättäjälle. Lopuksi hän nosti esiin tapauksen, jossa myös vaikuttaja saattoi olla huolimaton: Pinterest kutsui Metropolitan-museon muotigaalaan Met ball -tapahtumaan vieraikseen kymmenen merkittävintä, Pinterestiin pitkään sisältöä tuottanutta muotivaikuttajaa. Lahjana tarjotun lipun hinta oli 24 000 euroa. Tapahtumassa illallisseurana oli jopa Voguen päätoimittaja Anna Wintour. Ensimmäinen kysymys vaikuttajilta oli, mitä illasta maksetaan. Illasta ei voinut laskuttaa. Pitkäaikaiset sisältökumppanit kieltäytyivät.
Aihe herätti paljon keskustelua vaikuttajaverkostossani muun muassa lahjojen verotuksesta ja vaikuttajan ilmaiseksi osallistumisesta. Pyörittelin aihetta. Usein asiaa lähestytään ostajan puolelta: mitä ostajan pitää tietää vaikuttajamarkkinoinnista ja yhteistyöstä vaikuttajan kanssa sekä mitä mokia hänen pitää välttää.
Julkisuuden henkilöt, laulajat ja näyttelijät kautta aikojen ovat koulutettu suhdetoimintaan, valmennettu viimeisen päälle. Maailman tähtien PR-tiimit hoitavat julkisuutta tarmolla, jonka edessä toimittajankin halutaan valitsevan ja toimittavan kysymyksensä etukäteen ennen haastattelua.
Entä vaikuttajien näkökulmasta? Onko vaikuttajien tarve harjoittaa suhdetoimintaa, kuten julkisuuden henkilöiden tai muiden sisältöalan ammattilaisten? Kuuluuko vaikuttajan työnkuvaan niin sanottu ilmainen työ?
Kuten viestintäalan yrittäjät, myös vaikuttajat joutuvat joskus myös myymään oman osaamisensa, itsensä sekä innostumisensa. Toiset kutsuvat sitä ilmaiseksi työksi, toiset pitchaamiseksi. Loppujen lopuksi se on suhteiden luomista, jolla luodaan pitkäaikaisempaa suhdetta asiakkaan kanssa. Se rakentaa luottamussuhdetta.
Eräs vaikuttaja kommentoi, että ikävöi aikoja, jolloin lähti tapahtumiin oman innostuksen vuoksi. Työn täyttämässä arjessa tilaa omalle innolla jää vähän, kun tunnit täyttyvät laskutettavasta työstä.
Uskon, että suhdetoiminnalle on paikkansa vaikuttajamarkkinoinnissa. Ammattimaiset vaikuttajat haluavat pitää suhteita asiakkaisiinsa ja huolehtia siitä, että yhteistyöt eivät jää vain kertaluontoisiksi. Oman kuvan luominen ja PR tuottaa arvokkaan suhteen, joka voi kääntyä hyvän maineen kautta – sekä suoraan – rahaksi.
Ja palatakseni vielä Met balliin – jos vaikuttaja ei olisi tuijottanut vain laskutustaan, tapahtumasta olisi saattanut syntyä monta uutta ideaa, näkökulmaa ja ovia avaavaa suhdetta sekä mahdollisuuksia tuoda esiin omaa asiantuntijuutta. Avoimin mielin tuloksena voikin olla uutta luova kohtaaminen.