Somevaikuttajien hyödyntäminen viestinnän inhimillistämisessä on merkittävä mahdollisuus yrityksien vastuullisuusviestinnälle. Somevaikuttajat voivat viestiä tehokkaasti oman persoonansa kautta tuoden samalla esille faktaperusteista tietoa.
Tämä käy ilmi PING Helsingin yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa toteuttamasta Sosiaalisen median yhteiskunnalliset vaikuttajat -koeasetelmatutkimuksesta, jonka on rahoittanut Media-alan tutkimussäätiö. Tutkimuksessa havaittiin, että vastuullisuusviestinnässä somevaikuttajan ääni oli perinteistä mediaa vaikuttavampi.
Somevaikuttajat ovat tehokkaita vastuullisuusviestijöitä. Vaikuttavuus perustuu osaltaan mahdollisuuteen olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että somevaikuttajilla on merkittävä rooli faktoihin perustuvassa viestinnässä, kertoo Helsingin yliopiston tutkijatohtori Essi Pöyry, KTT
Erityisesti nuoret suhtautuvat yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen myönteisesti ja sillä on myös eniten vaikutusta heidän valintoihinsa. Lähes puolet alle 25-vuotiaista kiinnittää somevaikuttajien käsittelemiin yhteiskunnallisiin asioihin enemmän huomiota myös uutisissa. Myös koronaviestinnässä vaikuttajien rooli on ollut merkittävä: 75 prosenttia vastaajista oli törmännyt koronasisältöiseen viestintään somevaikuttajien tileillä.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten erilaiset yhteiskunnallisesti kantaaottavat vaikuttajasisällöt vaikuttavat kuluttajien asenteisiin ja päätöksiin. Tutkimuksen pääteemoina olivat koronarokote, yritysvastuullisuus ja kuntavaalit. Neljättä kertaa toteutettu tutkimus seuraa myös suomalaisten somenkäytön kasvua ja muutosta.
PING Helsingin yhteistyössä Mediapoolin kanssa toteuttaman kyselyn mukaan myös somevaikuttajien käsitys omasta yhteiskunnallisesta roolistaan on vahvistunut viimeisen kolmen vuoden aikana.
Hyvä esimerkki somevaikuttajien tekemästä merkittävästä yhteiskunnallisesta viestintäteosta on viime keväänä Mediapoolin ja Valtioneuvoston kanssa yhteistyössä tehty Faktaa koronasta -hanke. Hankkeessa mukana olleiden vaikuttajien kanavissa jaetun kyselyn mukaan lähes puolet seuraajista koki, että somevaikuttajilta saamallaan viestinnällä on ollut vaikutusta heidän käyttäytymiseensä korona-pandemian aikana, kertoo PING Helsingin toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti
Mihin somevaikuttajien vaikuttavuus perustuu? Millainen on somevaikuttajien yhteiskunnallinen rooli? Entä missä kanavissa suomalaiset viettävät eniten aikaa?
Tilaa PING Helsingin ja Helsingin Yliopiston toteuttaman tutkimuksen tulokset suoraan sähköpostiisi alla!
Raportissa mukana myös vaikuttajamarkkinoinnin pulssikyselyn tulokset – mitä vaikuttajamarkkinointi näyttää markkinoijan silmin vuonna 2021?
PING Helsinki ja Meltwater palkitsi tiistaina 15.6.2021 vaikuttajamarkkinoinnin Vuoden Valinnat viidessä eri kategoriassa. Kilpailun finaaliin valikoitui 18 erilaista vaikuttajaa, jotka edustivat merkittäviä vaikuttajamarkkinoinnin tekoja, ilmiöitä, yhteiskunnallisia viestejä sekä kampanjoita. Tunnustuspalkinnot jaettiin jo viidettä kertaa yhdessä Meltwaterin kanssa ja tänä vuonna raadissa oli mukana huikea joukko asiantuntijoita.
Vuoden ilmiö, teko, oivallus ja tsemppari valittiin raadin toimesta. Vuoden Vaikuttaja 2021 valikoitui yleisöäänestyksellä raadin koostamasta shortlistasta.
Vuoden ilmiönä palkittiin Trendi-lehden henkilöjutusta alkunsa saanut #ImWithSanna somekeskustelu. Vuoden tekona palkittiin Henri Alénin työ ravintola-alan ahdingon ratkaisukeskeiseen esiintuomiseen koronavuonna. Vuoden oivalluksena palkittiin Tympeät tytöt mesenaattikampanja. Vuoden tsemppariksi valikoitui päihteettömyyteen kannustava Darravapaa. Vuoden vaikuttajaksi valittiin transihmisten puolestapuhuja Mona Bling.