Some sekoittaa pakan ja vahvistaa viestin

Some sekoittaa pakan

Teknologisen vallankumouksen jälkeen elämme – futuristi Perttu Pölösen sanoin – inhimillisen vallankumouksen aikaa, jolloin henkilökohtaisten suhteiden ja vaikuttajakohtaamisten merkitys korostuu. Perinteiset viestinnän mallit murentuvat, kun kuka tahansa voi levittää tietoa somessa, kerätä miljoonayleisön ja vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan merkittävästi jopa globaalisti.

Aiemmin valtaosa viestinnästä on ollut yksisuuntaista, ja viesti on tavoittanut yleisön valtamedian kautta vasta monen seulan läpi kuljettuaan. Nyt valtaosa tehokkaista viesteistä kulkee ihmisiltä ihmisille somekanavissa. Ajat, jolloin valtiot, poliitikot, yritykset tai mediat ovat voineet toimia tiedon portinvartijoina, ovat historiaa.

Nuoret somen suunnannäyttäjinä

Nuoret ovat aina näyttäneet suuntaa, myös median käytössä. Uudet kanavat kasvattavat ensin suosiotaan nuorten keskuudessa, käyttö yleistyy ja kanavista tulee myös muiden ikäryhmien käyttämiä. Näin on käynyt Facebookin, YouTuben ja Instagramin kohdalla, ja sama suunta on nähtävissä TikTokin sekä nopeasti kasvavien somepalveluiden Jodelin, Discordin ja Twitchin kohdalla.

Common Sense Median vuonna 2020 toteuttamassa laajassa tutkimuksessa selvitettiin 13–18-vuotiaiden amerikkalaisten uutiskanavia. Tulokset ovat hätkähdyttäviä. Nuoret pitivät tärkeimpänä (39 %) uutislähteenään sosiaalisessa mediassa seuraamiaan julkkiksia ja vaikuttajia (influenssereita). Seuraavina tulevat digitaaliset uutisia kokoavat palvelut, kuten Google News ja Buzzfeed. Vasta neljännellä sijalla (16 %) ovat perinteiset uutisia tuottavat tv-kanavat ja viimeisimpänä (6 %) sanoma- ja aikakauslehdet.

Kun tämän suuntainen käyttäytyminen yleistyy muissakin ikäluokissa, yhteiskuntien päätöksentekologiikankin on väistämättä muututtava. Tieto on valtaa ja valtaa on sillä, jota kuunnellaan.

Haluatko lukea lisää maailman muuttamisesta somessa? Tutustu ja osta Muuta maailmaa somessa – Hyväntekijän käsikirja nyt niin saat alekoodilla MUUTAMAA 20% alennusta.

Tarvitsetko apua merkityksellinen markkinoinnin tekemiseen? Ota yhteyttä Pinja Orre puh. 040 415 0413.

Artikkelin teksti on julkaistu osana Muuta maailmaa somessa – Hyväntekijän käsikirjaa (Alma Media 2022).

PING Helsinki

Teemme markkinointia ihmisiltä ihmisille. Olemme strategisen vaikuttajayhteistyön kumppani. Yhdistämme tuloksellisesti vaikuttajamarkkinoinnin, PR:n ja sosiaalisen median. Autamme vastuullisia asiakkaitamme menestymään ja tekemään hyviä asioita rohkeasti.

    Minua kiinnostaa: