Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 23.5. Katso ohjelma! →

Skaalautuva autenttisuus mainonnan avulla – Seitsemän vinkkiämme strategisesti toteutettuun mainontaan

12.02.2024

Huolella suunniteltuja ja tehtyjä vaikuttajasisältöjä ei kannata jättää pelkästään orgaanisen somen algoritmien varaan. Lue tästä seitsemän vinkkiä, miten voit skaalata vaikuttajasisältöjen autenttisuuden maksetun mainonnan avulla.

1. Valitse mediat sen mukaan, missä kohderyhmä viettää aikaansa

Tyypillisimmin vaikuttajasisältöjä mainostetaan niissä alustoissa, joissa vaikuttajat itsekin ovat tehneet kyseiset sisällöt. Esimerkiksi Meta (johon kuuluu Facebook ja Instagram) on lanseerannut oman “Partnership ad” -mainosmuodon, jossa voi kätevästi poimia vaikuttajan sisällön mainontaan. TikTokissa on myös samankaltainen ominaisuus. 

2. Päätä mainonnan päätavoite

Kun avaa mainostilin, silmille hypähtää kymmeniä eri tavoitteita ja muita asetuksia valitettavaksi. Vaikuttajasisältöjen sponsorointi noudattaa samoja periaatteita kuin muunkin sisällön sponsorointi. Kaikkia mahdollisia tuloksia, kuten näkyvyyttä, klikkejä ja myyntiä, ei voi saavuttaa yhdellä kampanjalla, vaan on valittava yksi päätavoite. Meillä Pingillä on paljon yhteiskunnallisia asiakkaita, joiden päätavoite mainonnalle on saada mahdollisimman suuri tavoittavuus valitussa kohderyhmässä. 

3. Budjetointi: Lähde liikkeelle kohderyhmän koosta

Entä sitten se ikuisuuskysymys eli budjetointi? Valitettavasti tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, eli vaikka ‘500 € per viikon kampanja’. Monet toki käyttävät tällaista budjetointia tai budjetti voi tulla annettuna vaikkapa koko vuoden markkinointibudjetista. Ideaalitilanteessa kuitenkin kohderyhmän koko ja heidän tavoittamiseen kuluva keskimääräinen hinta olisi selvillä ja sitä kautta voisi laskea, mikä olisi optimaalinen budjetti. Tässä karkea esimerkki:

  • Kohderyhmän koko on 10 000 henkilöä ja heidän tavoittamisen hinta (CPM) on 6 € eli kuusi euroa per tuhannen näyttökerran hinta. Kohderyhmä halutaan tavoittaa kaksi kertaa viikossa kahden viikon kampanjan aikana, eli yhteensä 4 kertaa. 

10 000*4*6/1000=240 euroa.

4. Hyödynnä somealustojen automaattinen mainonnan optimointi käyttämällä useita eri sisältöjä ja formaatteja

Monesti kysytään myös, millainen sisältö toimii mainonnassa. Paras vastaus tähän on testaus ja useampien sisältöjen ja sisältötyyppien (eli formaattien) hyödyntäminen. Jos samassa kampanjassa käyttää useampaa eri sisältöä, niin mainosalustan algoritmit alkavat näyttämään enemmän valittuun tavoitteeseen nähden paremmin toimivia mainoksia. Ne saavat siis suuremman näkyvyyden ja suuremman osan budjetista. Mainosversioita olisi hyvä olla vähintään kolme, jotta tämä automaatio toimii parhaalla mahdollisella tavalla. 

Mitkä ovat sisällöllisesti juuri niitä juttuja, jotka tekevät yhdestä mainoksesta paremmin toimivan kuin toisesta mainoksesta? Tämä selviäisi parhaiten kohderyhmää haastattelemalla. Se ei kuitenkaan usein ole mahdollista. Jos tekee paljon saman aihepiirin tai alan mainontaa, niin alkaa ajan myötä hahmottaa ominaisuuksia, jotka tekevät mainoksesta toimivan. Muutamia yleispäteviä tärkeitä asioita ovat videon ensimmäiset sekunnit eli mielenkiinnon herättäminen nopeasti, selkeä yksi pääviesti ja CTA eli toimintakehote (jos tarpeen).

5. Toisto, toisto, toisto: Avain muistijäljen jättämiseen

Toistoa ei tule unohtaa, jotta kampanjan pääviesti jää mieleen. Vaikuttajakampanjoissa on tyypillisesti mainonnassa useampi eri sisältö, joten toisto saadaan toteutettua vähemmän ärsyttävästi, kun sama henkilö näkee useampia eri sisältöjä kampanjaan liittyen. Jos sama henkilö näkisi jatkuvasti samaa videota, jossain vaiheessa sisältö alkaa kyllästyttämään. 

6. Retargetointi: Lämmin kohderyhmä hyötykäyttöön

Monet unohtavat pääkampanjaa jatkavan, erityisen tärkeän tason. Se on retargetointi. Meillä on mahdollisuus tavoittaa uudestaan ne henkilöt, jotka ovat katsoneet mainonnassa olleita videoita tai ovat klikanneet itsensä kampanjasivustolle. He ovat erityisen lämmin ja vastaanottavainen kohderyhmä. Miksi jättäisit heidät hyödyntämättä? Sisältö voisi olla esimerkiksi toimintaan kehottava viesti tai vaikka taktinen tarjous. Retargetointi ei vie myöskään paljon budjettia, koska kohderyhmä on useimmiten suhteellisen pieni.

7. Jos et ehdi tai osaa itse, ulkoista ammattilaiselle

Meillä Pingin asiakkaat voivat toteuttaa itse mainonnan operoinnin tai ulkoistaa sen Pingin omalle kokeneelle mainonnan asiantuntijalle. Riippumatta siitä kumpi mainonnan toteuttaa teknisesti, usein paras lopputulos mainonnan suunnitelman ja tavoitteiden asetannan suhteen tulee yhdessä sparraamalla jo vaikuttajakampanjan suunnittelun alkuvaiheessa. 

Mietityttääkö vaikuttajasisältöjen mainonnan toteutus? Ota yhteyttä niin jutellaan lisää!

Lataa tästä kyselyn raportti!  Somevaikuttajakyselyn tulokset 2023.pdf

Tutustu luotettavan somevaikuttajan käsikirjaan: https://somekäsikirja.fi

Artikkelin kirjoittaja:

Krista Aalto
Somemainonnan asiantuntija, PING Helsinki

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: