Sisällöntuottajan juridinen huoneentaulu – tunnetko juridiset vastuusi?

06.03.2017
Elina Koivumäki Lexperience

Järjestyksessään jo viides PING Helsinki Studio käsitteli vastuullisuutta. Teeman ympärille koottu ohjelma houkutteli Tapahtumahotelli Huoneeseen yli 80 vaikuttajamarkkinoinnin ja sisällöntuotannon parissa työskentelevää aktiivista toimijaa.

Vastuullisuuden näkökulmia avasivat Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki, Lexperiencen lakimies Elina Koivumäki, Atrian laatupäällikkö Anne Hirvelä sekä Sinisen Meteoriitin markkinointijohtaja Janne Gylling ja YLEn toimittaja Jenna Karas, jotka edustivat Sekasin 24/7 -projektia. Vaikuttajien paneelissa sisällöntuottajan vastuista keskustelivat blogietiikkaa tutkinut Salla Kääriäinen, Atrian vaikuttajamarkkinointikampanjaan osallistunut bloggaaja Emmi Nuorgam ja Voima-lehden toimittaja Jari Tamminen.

Sisällöntuotannon juridiikkaan perehtyneen Elina Koivumäen puheenvuoro herätti kiivasta keskustelua ja kiperiä kysymyksiä. Koivumäki lanseerasi sisällöntuotannon juridisen huoneentaulun, jonka ranskalaiset viivat taisivat yllättää useammankin somekonkarin. Kädet hikosivat, kun itse kukin kävi mielessään läpi omaa käyttäytymistään sosiaalisessa mediassa. Olenko jakanut tietämättäni jotain luvatonta? Onko sisältöjäni jaettu yhteyksissä, jotka näyttävät minut tai kanavani arvojeni vastaisessa valossa?

Vaikuttajamarkkinoinnin on oltava tunnistettavissa

Artikkelia, juttua, blogipostausta tai videota valmisteltaessa on pysähdyttävä hetkeksi miettimään, millaista sisältöä on tarkoitus tuottaa. Jokainen blogipostauksen lukija, tubevideon katsoja ja podcastin kuuntelija on kuluttaja, jonka on ymmärrettävä, milloin tuotetulla sisällöllä on kaupallisia tarkoitusperiä.

Elina Koivumäki / Lexperience

Laki suojaa kuluttajaa, siksi kaupallinen sisältö on erotettava muusta sisällöstä. Mainonnan eettisen neuvoston tuoreen kannanoton mukaan kaupallinen yhteistyö on merkittävä sisällön alkuun selkeästi ja näkyvästi. Kaikki voittavat, kun vaikuttajamarkkinointia tehdään vastuullisesti, avoimesti ja läpinäkyvästi.

Markkinoiden suurin, kaunein ja tehokkain! 

Vertaileva markkinointi aiheuttaa ylivoimaisesti eniten juridisia riitoja. Vertaamisen sijaan kannattaa keskittyä oman brändin tai tuotteen vahvuuksiin. Kilpailevan brändin mainostaminen ei muutenkaan ole järkevää, rakenna mieluummin omasta tuotteestasi niin hyvä, että se erottuu muista markkinoilla olevista edukseen. Jos kuitenkin haluat korostaa brändin tai tuotteen ylivertaisuutta kilpailijoihin nähden, on sinulla oltava faktoja, joihin tukeutua. Sama pätee mitattaviin väitteisiin myös vaikuttajamarkkinoinnissa.

Elina Koivumäki / Lexperience

Somesisältöä saa vapaasti jakaa – vai saako sittenkään?

Kiusaus jakaa verkossa valmiita, somevaikuttajien tuottamia sisältöjä on suuri, sillä kaikki tuntuvat tekevän niin. Elina Koivumäen mukaan sosiaalinen media on kuitenkin täynnä laittomia blogilinkkauksia, somejakoja, retwiittejä, kuvia ja meemejä, joiden käyttölupaa ei ole kysytty tekijänoikeuden haltijalta. 

Jakaessasi toisten tuottamia sisältöjä, voit kytkeä alkuperäisen sisällöntuottajan tahtomattaan brändiin, tuotteeseen tai yritykseen, johon hän ei halua tulla yhdistetyksi. Vaikka suosittua blogia kirjoittava yksityishenkilö rakastaisi käyttämäänsä tuotetta yli kaiken, hän ei välttämättä halua tulla valjastetuksi tuotteen valmistajan maksuttomaksi markkinointiratsuksi, ellei tästä ole sovittu erikseen.

Elina Koivumäki / Lexperience

Tarkkana tulee olla myös jaettavan sisällön saatesanoja muotoiltaessa. Kaupallista merkitystä kantavat ja yritystä hyödyttävät saatesanat saattavat kytkeä jaetun sisällön osaksi yrityksen tai brändin markkinointia. Kunnioita tekijänoikeuksia, äläkä ratsasta sisällöntuottajan maineella ilman lupaa.

Vastuullinen yritys kunnioittaa asiakkaan yksityisyyttä

Jos bisnesfestivaaleilla, PR-tapahtumassa tai tuotteen lanseeraustilaisuudessa valokuvataan, on siitä ilmoitettava vieraille etukäteen. Mikäli ihmiset ovat tunnistettavissa, on oltava erityisen varovainen. Kuvien käyttäminen ja jakaminen markkinointitarkoituksessa ilman kuvissa esiintyvien henkilöiden lupaa on kielletty. Kun kuvat jaetaan sosiaalisessa mediassa, niissä esiintyvät ihmiset kytkeytyvät kenties tietämättään tapahtumaan tai tuotteisiin. Kerro siis jo kutsussa, että tilaisuudessa kuvataan ja kuvia saatetaan hyödyntää markkinointitarkoituksiin.  

Elina Koivumäki / Lexperience

 

 

 

Pia Alapeteri

 

Vastuullisuus on yksi 28.4.2017 järjestettävän PING Helsinki Business Festivalin pääteemoista. Tapahtumassa opit kaiken, mitä sinun pitää sisältömarkkinoinnista tietää. Osta lippusi nyt!

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: