Kuinka tehdä tuloksellista PR-työtä uudessa mediamaisemassa?

Lokakuun PING Studion 130 paikkaa varattiin loppuun kolmessa tunnissa. Jonoon jäi kymmeniä ja paikan päältä lähetetyn livestreamin päässä oli satoja katselijoita. Tapahtuman aihe oli ajankohtainen ja ilmeisen kuuma peruna – PR-työ uuden mediamaailman näkökulmasta tarkasteltuna.

Ohjaa viesti informaatiotulvasta ohituskaistalle

Mitä neuvoja toimittajat antavat PR-ammattilaisille, jotka tavoittelevat mediaosumia? Mynewsdeskin Christopher Van Mossevelden puheenvuoro antoi PING Studio-väelle konkreettisia neuvoja, kuinka saada viesti läpi informaatioähkyssä elävälle toimittajalle.

Vinkit oli kerätty Mynewsdeskin tänä vuonna toteuttaman, journalismin nykytilaa ja tulevaisuutta käsittelevän tutkimuksen tuloksista. Tutkimuksen kohteena oli 12 maata mukaan lukien Suomi.

Räätälöi viesti vastaanottajan tarpeita vastaavaksi

Viesti, johon tartutaan, on muutakin kuin kuvaus tuotteesta tai palvelusta. Parhaimmillaan se on tarina. Ole uskollinen vastaanottajan tarpeille. Tue viestiäsi sitä kuvaavilla videoilla ja valokuvilla.

Ole läsnä

Toimittajat etsivät jutunaiheita ja ideoita verkosta. Ole läsnä siellä, missä hekin ovat. Kehitä aktiivisesti henkilökohtaisia mediasuhteita toimittajiin.

Rakenna uskottavuutta ja lunasta se joka päivä

Luotettavan toimijan mainetta ei saa yön yli. Uskottavuuden rakentaminen kestää vuosia ja sitä tulee vaalia yrityksen arvokkaimpana omaisuutena.

Tuo tunteet näkyviksi vaikuttajan avulla

Voimauttava valokuva on menetelmä, jonka avulla kuvattava voi tietoisesti valita, miten itseään katsoo. Tämä työkalu valittiin benchmarkiksi Dagmarin Heleinille toteuttamaan kampanjaan. Mukaan otettiin kaksi Heleinin arvomaailman jakavaa vaikuttajaa. Heille annettiin kuvan kautta mahdollisuus kertoa, miten he ovat oppineet arvostamaan kauneutta itsessään.

– Halusimme vaikuttajien kautta nostaa esiin kipeitäkin tunteita, kuten miltä muutos ja kasvun tarve tuntuvat, kertoo Dagmar Storiesin Karoliina Masalin.

Kampanja rakentui ensin tunnettavuuden kasvattamiselle, jonka jälkeen kuluttajat osallistettiin jakamaan omia tarinoita ja voimauttavia kuvia. Kampanja on edelleen kesken, mutta tuloksia sitoutuneen #olehelein -hashtagia jakavan kohderyhmän keskuudessa on jo nähtävissä.

Ota vaikuttajamarkkinointi osaksi laajempaa kokonaisuutta

Ahjo Communicationsin Janne Malinen ja Meri Marttinen uskovat, että vaikuttajamarkkinointi on yksi PR-työn keinoista. Se ei kuitenkaan korvaa PR-työtä, sillä se ei tavoita vielä kaikkia sidosryhmiä.

– Yhdistämällä PR, viestintä, myynti ja markkinointi saadaan parhaat tulokset. Tekemisen tulee aina lähteä yrityksen strategiasta, Meri Marttinen toteaa.

Case HarperCollins Nordicia tehtiin eri osastojen saumaton yhteistyö huomioiden. Kyseisen kirjakustantamon Suomen lanseeraus lähti liikkeelle perinteisellä mediaviestinnällä. Toimittajille tarjottiin amerikkalaisen kirjailijan Karin Slaughterin haastattelua hänen Suomen vierailunsa yhteydessä. Onnistuneen mediaviestinnän jälkeen mukaan otettiin tärkeään rooliin blogiyhteistyö. Seuraavien kirjailijavierailijoiden kanssa toimittiin vastaavin eväin. Edellä mainittujen toteutusten lisäksi lanseerausta tuettiin luomalla asiakkaalle somekanavat ja sinne aktivoivia toimenpiteitä. Lisäksi toteutettiin kohtaaminen vaikuttajien kanssa, joka poiki täyteen buukatun bloggariaamiaisen.

Vaikuttajamarkkinointi osana muita toimenpiteitä tuotti tuloksia. 121 blogitekstiä, 54 media-artikkelia ja Suomessa aiemmin melko tuntematon Karin Slaughterin nousun ”mitä Suomi lukee” –listan sijalle kolme.

– Vaikuttajamarkkinointi on toimiva tapa toteuttaa viestintää. Onnistunut tulos vaatii kuitenkin rinnalleen myös muita toimenpiteitä. Kaikkia munia ei kannata laittaa samaan koriin, sanoo Janne Malinen.

Tuo viestintä osaksi liiketoiminnan strategiaa

Asuntomessujen viestintä koki muutoksen yrityksen strategiauudistuksen yhteydessä. Asuntomessut halusi profiloitua ympärivuotiseksi toimijaksi vuosittaisen asuntomessutuotannonsa lisäksi. Viestintä otettiin osalliseksi strategian kirkastamistyötä heti ensi askelista lähtien.

Viestinnän teoissa monipuolinen mediayhteistyö sai rinnalleen mm. asukkaiden osallistamisen yhteiseen tekemiseen yrityksen omissa somekanavissa. Tulokset viimeisen kahden vuoden ajalta ovat vaikuttavia – somenäkyvyys kasvoi 665%:lla. Tulosta tahkottiin rohkeilla avauksilla, eikä uudenlaista tekemistä pelätty. Osana palettia toimi myös vaikuttajayhteistyö.

– Verkossa myytyjen lippujen määrä kasvoi kahdessa vuodessa 1800 kappaleesta 43 000 myytyyn lippuun. Tämän lisäksi alueellinen kiinnostus asuntomessujen kohteena nousi käsi kädessä näkyvyyden kasvun kanssa, kertoo Asuntomessujen Leena Honkajuuri.

Luo ja kehitä uudenlaisia mediasuhteita

Murrosta läpikäyvä mediamaailma on tuonut mukanaan uudenlaiset mediasuhteet. Ei riitä, että tuntee toimialalleen relevantit toimittajat. PR-työtä tekevän tulee luoda suhteet myös oman brändin kannalta ajankohtaisiin vaikuttajiin.

– Suurimmat vaikuttajat ovat tänä päivänä medioita itsessään. PR –yhteistyö vaikuttajien kanssa vaatii yrityksiltä vahvaa tahtotilaa luoda luottamus brändin ja vaikuttajan välille. Viestin tulee olla aito ja uskottava, sanoo Mellakka Helsingin Anu Makkonen.

– Vaikuttajat ovat ammattimaisia sisällöntuottajia, jotka tuntevat oman yleisönsä. Myös tutkimusten mukaan onnistunut yhteistyö brändin ja vaikuttajan välillä edellyttää hyvää ”brand matchia”. Arvojen yhteensopivuus on onnistuneen suhteen kriittinen elementti, kertoo Jyväskylän Yliopiston maisteriopiskelija Pia Pekkala.

”Re-thinking PR” -PING Studio järjestettiin Helsingissä 12.10.2017.  Videotallenteen tapahtumasta löydät täältä.

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: