PING Helsingin juhlavuosi: oppeja, oivalluksia ja uudenlaisia alkuja

PING Helsingin juhlavuosi: oppeja, oivalluksia ja uudenlaisia alkuja

18.12.2025 | Arvioitu lukuaika: 7min

1. Valtakunnallinen vaikuttavuus noteraattiin myös Linnan juhlissa

Vaikuttavuustyömme ja valtakunnalliset kampanjat ovat yhä vahvemmin PING Helsingin toiminnan ytimessä. Kehittämämme Lukuboost-hankkeen saama monivuotinen rahoitus Alfred Kordelinin säätiön Suuret kulttuurihankkeet -kokonaisuudesta, nuorten innostus, hankkeen monikanavainen näkyvyys sekä median ja yhteiskunnallisten toimijoiden hankkeelle antama tunnustus ovat osoittaneet meille tekemämme työn merkityksen.

Merkityksellisiä ja vaikuttavia hankkeita olemme saaneet toteuttaa myös lukuisten asiakkaidemme kanssa. Lukumääräisesti jo yli 70% toteuttamistamme projekteista tavoittelee positiivista vaikutusta yhteiskuntaamme. Vaikuttavuutta vahvistetaan monikanavaisella markkinointiviestinnällä ja yhä useammin olemme mukana myös vaikuttajavetoisen mediatyön suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Yksi vaikuttavuustyön kohokohdista oli yhden Lukuboostissa mukana olleen avainvaikuttajan saama kutsu Presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolle 6.12.2025.

2. Vaikuttavuus lisääntyy vuorovaikutuksessa 

Keväällä kokoonnuimme jo kolmatta kertaan IMPACT Helsinki -tapahtumaan, jonka inspiroivat puheenvuorot, lämpimät kohtaamiset ja uutta ajateltavaa tarjonneet opit toivat yhteen lähes 300 merkityksellisen markkinoinnin ja viestinnän muutoksentekijää. Samalla juhlistettiin PING Helsingin 10-vuotista taivalta ja oltiin kohtaamisten ytimessä. Tapahtumaa kuvattiin mm. sanoilla lämminhenkinen, ratkaisukeskeinen ja antoisa.

IMPACT Helsingin 10-vuotis juhla kokosi lähes 300 markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista yhteen.

Kesäkuussa olimme mukana keskustelemassa somen roolista vuorovaikutuksen lisääjänä SuomiAreenassa ja vuonna 2026 myös IMPACT Helsinki jalkautuu Suomen tärkeimpään yhteiskunnallisen keskustelun foorumiin. Tuomme SuomiAreenaan somessa toimivat muutoksentekijät, jotka käyttävät valtaa ja luovat vaikuttavuutta vuorovaikutteisessa mediaympäristössä. Järjestämme vaikuttajamatkan sekä IMPACT Helsinki -ohjelmakokonaisuuden. Yhteistyössä SuomiAreenan kanssa toteutettava Tulevaisuuden Suomi -kokonaisuus tuo samaan keskusteluun poliittisen vallan, yritykset, median ja vaikuttajat rakentamaan Suomea, jossa päätöksenteko, vuorovaikutus ja luottamus kulkevat käsi kädessä.

3. Koulutus ja oppimisen jakaminen – PING webinaarit kokosivat linjoille tuhansia

Jo PING Helsingin alkuperäinen missio on liittynyt tavoitteeseen lisätä osaamista uudella toimialalla, ja myös tänä vuonna olemme jatkaneet osaamisemme jakamista. Järjestimme kaikkiaan seitsemän webinaaria, joissa oli mukana lähes 2000 osallistujaa. Asiantuntijatiimimme pitämät koulutukset, valmennukset ja workshopit ovat puolestaan auttaneet satoja asiantuntijoita omassa työssään. Erityisen pidettyjä ovat olleet asiakkaidemme tiimien osaamista kehittävät somepulahdukset ja käytännön tekemisessä auttavat workshopit. Webinaarin ja valmennusten parissa jatkamme myös ensi vuonna. Kaikki järjestämiemme webinaarien tallenteet löytyvät täältä.

Vuoden 2026 ensimmäinen webinaari pidetään yhteistyössä MarkkinointiKollektiivin kanssa 14.1.2026 ja voit varata oman paikkasi täältä.

4. Tekemisemme ytimessä arvopohjaisten vaikuttajien yhteisö

PING IMPACT on lähes 300 vaikuttajan tarkkaan kuratoitu yhteisö, joka kokoaa yhteen somessa toimivia vaikuttajia, jotka haluavat käyttää ääntään yhteiskunnallisesti merkityksellisten asioiden esiintuomiseen. Yhteistyöt ovat arvolähtöisiä, yhteiskunnallisia ja vaikuttavia. PING IMPACT on yhteisö, joka rakentaa merkityksellistä muutosta.

Tänä vuonna IMPACT-yhteisön vaikuttajat ovat tehneet merkityksellisiä yhteistöitä mm. ikääntymiseen, lukutaitoon, terveyteen, hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä teemoissa kymmenien eri organisaatioiden kanssa. Olemme todella kiitollisia ja iloisia vaikuttajien meille osoittamasta luottamuksesta ja kuulemme innolla ajatuksianne tulevaisuuden yhteistöiden kehittämiseksi.

Keväällä palkitsimme vaikuttajien edelläkävijöitä Vuosikymmenen valinnat -palkinnoilla. Tutustu kaikkiin voittajiin täällä.

“PING Helsinki hoitaa kampanjat todella ammattitaitoisesta ja joustavasti. Tunsin oloni itsevarmaksi ja ammattilaiseksi tässä kampanjassa. PING Helsinki loi puitteet joiden ansiosta omassa työssä oli helppo onnistua. Omista kampanjoistani paras kokemus tähän mennessä oli tehdä tämä kampanja.” – yhteistyövaikuttaja.

IMPACT Helsinki -tapahatumassa palkittiin Vuosikymmenen valinnat.

5. Kohtaamiset ja matkat vaikuttajien kanssa tuovat iloa ja vaihtelua arkeemme

Vuoden aikana olemme saaneet olla mukana järjestämässä kymmeniä vaikuttajien tapahtumia ja matkoja. Tiesitkö, että PING Helsingin matkailualan osaaminen pohjaa pitkään uraani Matkamessujen johtajana ja ajatus vaikuttajat ja yritykset yhdistävästä yrityksestä syntyi alunperin nimenomaan matkailualan tarpeista? Tänä vuonna olemme seikkailleet mm. Brysselissä, Muhoksella, Helsingissä, Tampereella, Porvoossa ja Kotkassa. Minne ja minkälaisiin teemoihin matkat meitä ensi vuonna kuljettavatkaan?

Kaikissa järjestämissämme tapahtumissa pyrimme toteuttamaan onnistuneen tapahtuman kaavaa ja tuomaan mukaan elämyksellisyyden, verkostoitumisen, inspiraation, oppimisen ja osallistumisen. Hyvä tapahtuma saa aina aikaan tunnereaktion ja usein satunnaisissa kohtaamisissa syntyy uusia ideoita ja yhteistöitä. Järjestetäänkö ensi vuonna tunteita ja toimintaa herättävä tapahtuma yhdessä?

6. Työ eettisemmän vaikuttajayhteistyön eteen kantaa hedelmää

Kymmenen vuotta sitten loimme yhdessä vaikuttajien ja organisaatioiden kanssa vaikuttajamarkkinoinnin eettisen koodiston PING Ethicsin, joka myöhemmin toimi Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen työn pohjana vaikuttajamarkkinoinnin merkintöjen ohjaamisessa. Olemme myös olleet perustamassa Marketing Finlandin vaikuttajamarkkinoinnin ja vaikuttajien työryhmiä, ja nyt vuoden 2026 alusta Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) jäsenenä aloittaa vaikuttajamarkkinoinnin edustus – pitkään jatkunut työ läpinäkyvän, luotettavan ja eettisesti toteutetun vaikuttajamarkkinoinin eteen siis jatkuu entistä systemaattisemmin.

7. Asiakkaiden kanssa yhdessä kehittäen kohti uudenlaista vaikuttavuutta

Yhdessä asiakkaidemme kanssa olemme löytäneet uusia, entistä strategisempia ja vaikuttavampia tapoja tehdä vaikuttajamarkkinointia. Toimimme asiakkaillemme sekä resurssina että haastajana – sparrauskumppanina, joka tuo tuoreita ideoita ja kirittää kohti parempia tuloksia. Emme tyydy vähään, vaan pyrimme aina kehittämään niin asiakkaidemme kuin vaikuttajien ja omaakin toimintaamme. Useissa strategisissa ja pitkäjänteisissä asiakkuuksissa yhdistyy luovuus, selkeä suunnitelmallisuus ja yhteinen arvopohja. 

“Yhteistyömme perustu suoraan ja lämpimään vuorovaikutukseen, ja sen vaikutukset näkyvät konkreettisesti niin brändimielikuvassa kuin mitattavissa tuloksissa – ja ennen kaikkea sisällössä, joka puhuttelee kohderyhmiämme aidosti.” – Kuvailee Scandic Suomen markkinointijohtaja Nina Hägerström.

8. Jatkuva kehittyminen ja uudet kumppanuudet takaa tiimimme parhaan osaamisen 

Tämän vuoden aikana tiimimme osaaminen on kasvanut hurjasti ja olemme ottaneet haltuun taas uusia aluevaltauksia niin vaikuttavuustyön, tekoälyn kuin sisällöntuotannon saralla. Yksi tiimimme jäsen valmistui tekoälyguruksi ja toinen opiskelee kestävän liiketoiminnan kehittämistä. Uskomme jatkuvaan kehittymiseen ja kehittämiseen, ja pyrimme tuomaan oppimme mukaan kaikkiin kohtaamisiimme.

Uutena kumppanuutena käynnistimme strategisen yhteistyön brändimuotoiluun, markkinointiviestinnän konseptointiin ja digitaalisiin ratkaisuihin erikoistuneen Well Told Factsin kanssa. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme rakentamaan vaikuttavaa markkinointiviestintää entistä kokonaisvaltaisemmin – yhdistämällä vaikuttavuus- ja someosaamisemme Well Told Factsin visuaalisesti vaikuttavaan tarinankerrontaan.

9. Rikastamme ideoitamme ulkopuolisella näkemyksellä

Keväällä kirjoitin vaikuttajamarkkinoinnin kolmesta aallosta ja ennakoin jo tulevaa muutosta. Nyt vuoden loppuessa on selvää, että lähdemme rakentamaan ensi vuonna uutta strategiaa ja sitä pohjustamaan teimme laajan asiakaskyselyn markkinointiviestinnän tulevaisuuden tarpeista ja painotuksista.

Vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuus näyttää sekä lupaavalta että vaativalta. Se on kasvussa, mutta menestys ei synny yksittäisistä kampanjoista, vaan pitkäjänteisestä, strategisesta ja aidosta tekemisestä. Vaikuttajamarkkinointi ja some ovat yhä useammin osa koko markkinointiviestinnän ydintä, jolloin myös meiltä palveluiden tarjoajilta odotetaan yhää laajempaa tarjontaa ja osaamista.

Samaan aikaan näemme, että myös vastuullisuus ja yritysten yhteiskunnallinen rooli on yhä useammin sisäänrakennettuna yritysten strategiassa, ei enää irrallisena ESG-raportoinnin palikkana. Nämä muutokset tarjoavat meille myös upeita mahdollisuuksia oman toimintamme ja palvelutarjontamme kehittämiseen. Syksyn aikana olemme sparranneet tilannetta kymmenien asiantuntijoiden kanssa ja  tammikuussa 2026 käynnistämme strategiatyön PING Helsingin Advisory boardin kanssa.

Otamme haasteen vastaan ja haluamme olla relevantti ja proaktiivisesti uudistuva kumppani myös jatkossa.

10. Rauhan hetkiä myrskyn ja muutosten keskellä

Tämä vuosi on ollut ulkoisesti myrskyisä: toimialamme muuttuu ja kehittyy ja samaan aikaan koemme suuria muutoksia niin toimintaympäristössämme kuin maailmantilanteessa. Nämä kaikki heijastuvat luonnollisesti meidän kaikkien työhön.

Itselleni yrittäjä-omistajana on ollut todella tärkeää valmistumiseni palautumisvalmentajaksi ja uudenlaisten rauhan hetkien tuominen omaan ja tiimimme arkeen. Olemme aloittaneet myös muutamat asiakaspalaverit hengähdyshetkillä ja ajatusta somevaikuttajille suunnatuista palautumisen ja itsensä johtamisen palveluistakin olemme pohtineet.

Tärkein on kuitenkin oivallus siitä, ettei välttämättä kannatakaan tehdä töitä niin paljon kuin mahdollista vaan vain sen verran kuin on tarpeellista. Tämä pieni ajatus on mullistanut oman maailmani. Kaiken turbulenssin keskellä se meinaa kuitenkin välillä unohtua, siksi olemme tiimimme kanssa valinneet voimasanat, jonka avulla kukin voi itselleen palauttaa fokuksen siihen, mihin on päättänyt keskittyä.

Omalla kohdallani tämän vuoden voimasana on ollut tasapaino ja se on auttanut minua löytämään ja luomaan rauhan hetkiä myrskyn keskelle.

Ensi vuoteen pukeudun Ronja Salmen vuoden 2015 PING Festivalissa lanseeraamaan rohkeusrotsiin ja valitsen voimasanakseni rohkeuden. Lähdemme rohkeasti uudistamaan, rakentamaan ja luomaan jotain uutta yhdessä teidän kanssanne!

Mikä on sinun voimasanasi vuodelle 2026?

Lämmin kiitos hyvästä yhteistyöstä kuluneen vuoden aikana ja lempeää ja rauhallista joulun aikaa juuri Sinulle! ❤️

Kirjoittaja
Inna-Pirjetta Lahti
Inna-Pirjetta Lahti
Yhteiskunnallisen viestinnän ja vaikuttajayhteistyön strategi, toimitusjohtaja & perustaja

Inna-Pirjetta yhdistää vaikuttajamarkkinoinnin, strategisen kehittämisen ja viestinnän osaamisen. Hänellä on vuosien kokemus vastuullisuusviestinnästä ja somen strategisesta hyödyntämisestä. Taustalla valtiotieteen maisterin opinnot viestinnästä, sosiologiasta ja markkinoinnista.

Sisällysluettelo