Oletko sinä osa tulevaisuutta vai muinaisjäännettä? Tämä on kysymys, joka jokaisen itseään ammattilaiseksi kutsuvan on hyvä esittää itselleen vähintään kerran vuodessa. Maailma muuttuu niin kovalla vauhdilla, etten viiden vuoden takaisella osaamisellani pystyisi toimimaan tehokkaasti missään organisaatiossa. Näen, että nyt on käynnissä vaihe, jossa toiset kasvattavat oman osaamisensa uudelle tasolle toisten jäädessä omaa viitsimättömyyttään auttamattomasti kehityksen jalkoihin. Tämä vaihe antaa tilaa myös täysin uudenlaisille tekijöille: niille, jotka aktiivisesti kehittävät itseään ja hakevat näkymiä tulevaisuuteen.
Mainostajien Liitto järjestää 21.9. Finlandia-talossa 46. kerran Mainontapäivän, joka kerää saman katon alle reilut 500 päättäjää ja vaikuttajaa. Tänä vuonna sisältö on rakennettu siten, että päivässä tehdään matka tulevaisuuteen oman alansa parhaiden asiantuntijoiden kanssa. Teemana on ”Miten pääsemme tulevaisuuden siniselle merelle”. Sininen meri on paikka, jossa ei kilpailla hinnalla – se on paikka, jossa erilaisuus ratkaisee.
Sinisen meren reitin tuntee Mainontapäivän pääpuhuja Jean David, mies Cirque du Soleilin menestyksen takaa. Kun suurin osa sirkuksista taistelee myydäkseen 25 € maksavia lippujaan, Cirque du Soleilin 85 €:n hintaiset liput viedään käsistä ympäri maailmaa. Jotta tähän on päästy, on pitänyt kulkea pitkä matka, jota ennen on pitänyt hylätä vanhat sirkusperinteet ja uskaltaa hypätä kohti täysin uutta maailmaa. Tuo vanhan hylkääminen on vaikeaa, etenkin meille keski-iän kriisin kanssa kamppaileville. Helpompi on sanoa uudelle asialle ei kuin kyllä. Muutokseen tarvitaan aina murrosvaihe, disruptio. Siitä puhuu Mainontapäivässä alle kolmekymppinen säveltäjä, keksijä Perttu Pölönen. Jotta uutta voi syntyä, pitää hylätä jotakin vanhaa.
Kun väylä on auki, on helpompi tunnistaa, millaista osaamista tarvitset, jotta olet myös huomenna osa tulevaisuutta etkä muinaisjäännettä.
Kun tarkastelin Mainontapäivän ilmoittautuneiden listaa, huomasin, että tänä vuonna monista firmoista on lähdetty 4-13 hengen voimin. Erityisen hyvin edustettuina ovat ne yritykset, jotka jo toimivat sinisellä merellä. Ilmeisesti näiden tarkoitus on myös siellä pysyä jatkossakin. Tulevaisuuden osaamista ei päivässä rakenneta, mutta väylän sinne voi Mainontapäivässä avata. Kun väylä on auki, on helpompi tunnistaa, millaista osaamista tarvitset, jotta olet myös huomenna osa tulevaisuutta etkä muinaisjäännettä.
PING Helsingin verkostolle Mainontapäivän osallistuminen erikoishinnalla 2 yhden hinnalla. Merkitse ilmoittautumislomakkeen lisätiedot & lisäjoukot -kohtaan tunnus PING ja toisen osallistujan yhteystiedot.
Riikka-Maria Lemminki
Kirjoittaja on Mainostajien Liiton toimitusjohtaja. Hänellä on pitkä kokemus markkinoinnista, myynnistä ja kansainvälisestä kaupasta. Ennen Mainostajien Liittoa Riikka-Maria on toiminut mm. johtavana konsulttina Alma Mediassa sekä osakkaana JM Tieto Oy:ssä.