Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 23.5. Katso ohjelma! →

Muuta maailmaa somessa – Hyväntekijän käsikirja

Hyväntekijän käsikirja - muuta maailmaa somessa

Tiedote, 26.4.2022

Muutos kohti parempaa maailmaa alkaa yhä useammin somesta

Sosiaalisen median keskustelut liikuttavat maailmaa ja muuttavat yhteiskuntia nyt ennennäkemättömällä tavalla. Ilmiöistä voi muodostua hetkessä globaaleja, maailmaa muuttavia liikkeitä. 

Some on tuonut yhteiskunnalliseen keskusteluun paljaaksi riisuvaa  läpinäkyvyyttä. Se on myös sekoittanut perinteisen ylhäältä alas, yrityksiltä ja organisaatiolta yksilöille kulkevan viestintämallin. Muutosliikkeen käynnistäjä voi olla kuka tahansa: yksittäiset ihmiset, yritykset ja organisaatiot tai somevaikuttajat.

Vaikka kaikille avoimeen someviestintään liittyy myös omat haasteensa, on siinä suuri potentiaali hyvään. Ilman somea tuskin olisi syntynyt #metoo-, #blacklivesmatter- ja #allmalepanel-liikkeitä ja  hyväntekeväisyyden hyökyaaltoa Ukrainan sodan uhrien auttamiseksi.

“Yksilöistä lähtevä muutos vaikuttaa vääjäämättä esimerkiksi yritysten, organisaatioiden ja valtioiden toimintaan, jolla taas on valtava ja nopeakin positiivinen vaikutus hyvinvointiin maapallolla”, toteaa Muuta maailmaa somessa – Hyväntekijän käsikirjan toinen kirjoittaja, vaikuttavusviestintätoimisto Ping Helsingin perustaja  Inna-Pirjetta Lahti

Entä, jos kaikki yritykset, organisaatiot ja somevaikuttajat ryhtyisivät systemaattisesti hyödyntämään somen voimaa positiivisen muutoksen aikaansaamiseksi? – Somen positiiviseen potentiaaliin tarttuu 26.4. ilmestyvä Muuta maailmaa somessa – Hyväntekijän käsikirja (Alma Talent). 

Kirja avaa kattavasti mediaympäristön muutosta, vastuullisuusviestinnän vaikutuksia, työn merkityksellisyyttä ja sosiaalista mediaa toimintaympäristönä sekä onnistuneen vaikuttajayhteistyön elementtejä. Kirjan ovat kirjoittaneet vaikuttavuusviestintätoimisto Ping Helsingin toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti sekä kasvujohtaja Tuomo Meretniemi

Somevaikuttajilla avainrooli viestinnän inhimillistämisessä

Yritysten vastuullisuusviestintää pidetään usein viherpesuna ja vaikka yritykset toimisivatkin vastuullisesti, eivät ne välttämättä saa viestiään läpi enää perinteisin markkinoinnin ja viestinnän keinoin. 

“Yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden on hyväksyttävä se, ettei organisaatioita koskevaa viestintää johdeta enää yrityksestä käsin.  Sosiaalisessa mediassa keskustelua voi käydä ja johtaa kuka tahansa. Toisaalta some tarjoaa  yrityksille parhaimmillaan äärimmäisen hedelmällisen keskusteluareenan  esimerkiksi vastuullisuusteemoille”, Lahti jatkaa.

Yrityksien vastuullisuusteot ja niistä viestiminen vaativat yrityksiltä jatkuvaa hereilläoloa sekä rohkeutta heittäytyä mukaan vaikeisiinkin keskusteluihin. Vastuullisuusasioista tulee keskustella avoimesti ja ymmärrettävästi.  Muutoksen aikaansaaminen yksilöiden käyttäytymisessä vaatii organisaatiolta ihmiselle viestimisen sijaan viestintää ihmiseltä ihmiselle.

“Somevaikuttajat ovat avainroolissa viestinnän inhimillistämisessä. He ovat myös enenevässä määrin kiinnostuneita hyödyntämään kanaviaan yhteiskunnallisesti merkittävien teemojen edistämiseen. Somevaikuttajien avulla voidaan herättää keskustelua, vaikuttaa laajojen yleisöjen mielipiteisiin, asenteisiin ja kulutuskäyttäytymiseen – ja jopa muuttaa maailmaa”, Tuomo Meretniemi kiteyttää. 

Kirjoittajista

Tuomo Meretniemi on yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja sosiaalisen vastuullisuusviestinnän edelläkävijä. Pitkään ja monipuolisissa yritysjohdon tehtävissä toiminut Tuomo on hyödyntänyt sosiaalista mediaa liiketoiminnassa jo 15 vuoden ajan. Nyt hän toimii vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys PING Helsingin kasvujohtajana keskittyen strategiseen vastuullisuusviestintään ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. 

Inna-Pirjetta Lahti on vaikuttajayhteistyön pioneeri Suomessa ja vaikuttavuustoimisto PING Helsingin perustaja. Satoja tuloksellisia vaikuttajayhteistöitä toteuttanut viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija yhdistää teorian, tutkimustiedon ja tosielämän toteutuneet tulokset. Vaikuttajamarkkinoinnin avoimuus ja rehellisyys sekä yhteiskunnallinen, monikanavainen vaikuttajayhteistyö ovat hänen intohimoaan.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt kirjan kirjoittajilta:

Inna-Pirjetta Lahti, toimitusjohtaja, Ping Helsinki

p. 050 376 0824,  inna@pinghelsinki.fi

Tuomo Meretniemi, kasvujohtaja, Ping Helsinki

p. 040 165 7655, tuomo@pinghelsinki.fi

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: