Miten tehdä vastuullista somea jatkuvan muutoksen aikakaudella?

Vuoden ensimmäisessä, erittäin odotetussa PING Webinaarissa teemalla Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2023 käsiteltiin niin vaikuttajamarkkinoinnin kuin vastuullisuusviestinnän sekä merkityksellisen somemainonnan tuoreimpia käänteitä.

Webinaarissa PING Helsingin markkinointi- ja sisältöjohtaja Sanna Suonpää kiteyttikin kattavasti uuden vuoden trendit, joista pinnalle nousivat yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja someaktivismin kasvu, mikrovaikuttajien rooli sekä somealustojen samankaltaistuminen ja niiden mukana tulevat haasteet ja mahdollisuudet. Voit lukea tarkemmin vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä täältä. Mitä muuta tulee tietää vaikuttajamarkkinoinnista vuonna 2023? Tässä tulee webinaarin asiantuntijoiden päätelmät kiteytettynä.

Huolehdi alustojen vastuullisuudesta myös mainostajana

Eri sosiaalisen median alustojen turvallisuus on puhututtanut. Teknologia kehittyy mieletöntä vauhtia, dataa on enemmän kuin koskaan ja kanavia tulee lisää koko ajan, jolloin sosiaalinen media ympäristönä muuttuu jatkuvasti.

“Alustojen sääntely vastuullisemmiksi on jatkuvaa opiskelua ja kehittämistä. Mainostajilla on tässä iso rooli, sillä heiltä tulee vaatimus tehdä Internetistä turvallisempi paikka. On hyvä ymmärtää, että kaikkia alustoja säätelee lainsäädäntö”, kertoo Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finlandin toimitusjohtaja.

“Kaikkea sisältöä ei kuitenkaan pystytä alustoilla vahtimaan. Mainostajat ovatkin havahtuneet alustojen haasteisiin etenkin peli- ja virtuaalimaailmassa. Videot, striimaukset ja livet ovat haasteellisia, sillä niiden sisältöjä ei voida täysin kuratoida. Meillä jokaisella onkin vastuu siitä, minkälaisia kuvia ja sanoja käytämme sosiaalisessa mediassa”, Lemminki toteaa.

“Mainostaja voi puuttua alustojen ongelmakohtiin ja päättää mihin mainosrahansa käyttää. Uskon myös, että vastuulliset, rekisteröityneet vaikuttajat ovat tulevaisuus, joihin mainostajat ja brändit luottavat. Vaikuttajat, jotka pystyvät näyttämään sisällöillään ja tekemisellään, että haluavat viedä asioita eteenpäin ovat haluttuja yhteistyökumppaneita”, tuumii Lemminki.

Ennakoi mahdolliset ongelmatilanteet etukäteen

Alustojen kehittyessä some on yhä kompleksisempi toimintaympäristö ja niinpä se voi eskaloittaa erilaisten kriisien tai skandaalien syntymisen. Koska vaikuttajamarkkinointi on vuorovaikutusta, missä brändin sanoma tuodaan julki yleisölle vaikuttajan kautta, on yhteistyön ytimessä luottamus. Mutta mitä tapahtuu, jos vaikuttaja joutuukin keskelle skandaalia ja luottamus seuraajiin rakoilee?

“Somevaikuttajiin samaistutaan  helposti ja vaikuttaja-seuraajasuhde on hyvin emotionaalinen. Pahimmillaan vaikuttajan skandaalista syytetään myös brändiä, kenen kanssa vaikuttaja on tehnyt yhteistyötä. Sama toimii myös toisinpäin ja kohun keskellä oleva yritys voi pilata vaikuttajan maineen”, valaisee Helsingin yliopiston tutkijatohtori Hanna Reinikainen.

“Liikaa ei kuitenkaan kannata pelätä – isoja kriisejä harvemmin tapahtuu. Jos kuitenkin niin käy, kannattaa miettiä, miten tilanteen voi kääntää voitoksi”, Reinikainen ohjeistaa. 

“Vaikuttajaa valitessa yritysten kannattaa hyödyntää kumppaneita, jotka tuntevat vaikuttajat ja tietävät, kenen kanssa brändi on lähdössä yhteistyöhön. Ongelmatilanteista kannattaa myös käydä keskustelu etukäteen. Älä jätä vaikuttajaa yksin, jos yrityksesi maine on vaakalaudalla syystä tai toisesta. Avoimuus puolin ja toisin on kaiken a ja o”, vakuuttaa Reinikainen.

Vaikuttaja – valikoi itsellesi tärkeät aiheet, joiden puolesta puhut

Webinaarin lopussa käytiin vielä paneelikeskustelu, jossa mukana olivat somevaikuttajat Noora Shingler, Joona Hellman, Jasmin Muurinen sekä Priska Niemi-Sampan. Keskustelussa nousi puheenaiheeksi yhteiskunnallinen vaikuttaminen.

“Some on mitä mainioin paikka yhteiskunnalliselle keskustelulle. Vaikuttajan vaikuttavuus kasvaa, jos valitsee muutaman tärkeän aiheen, josta herättää keskustelua ja jonka puolesta puhua,” kommentoi Noora Shingler. “Some on myös hyvä alusta jakaa faktapohjaista tietoa, varsinkin asioista, jotka voivat olla arkoja. Viestiminen mahdollisimman arkisesti ja samaistuttavasti tavoittaa yleisöjä”, Priska Niemi-Sampan jatkaa.

“Kaupallisten yhteistöiden tiimoilta oppii myös itse uutta yhteiskunnallisista asioista. Silloin mielellään lähtee kertomaan näistä oivalluksista omalle yleisölle heille ymmärrettävään äänensävyyn”, Joona Hellman toteaa. “Yleisö on myös tänä päivänä hyvin vastaanottavainen. Toivottavasti avoimuus pysyy ja somesta tulee entistä enemmän sallivampi”, Jasmin Muurinen puolestaan kommentoi.

Jäikö webinaari sinulta väliin? Ei hätää, katso webinaari kokonaisuudessaan täältä.

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: