Tänä päivänä kuka tahansa voi olla media. Omiin somekanaviin voi jakaa mitä tahansa, vaikka koko maailmalle.
Rakennettuaan somekanaviinsa sitoutuneen yleisön, voidaan sisällöntuottajaa hyvällä syyllä kutsua somevaikuttajaksi. Samalla kun yleisön määrä kasvaa, kasvaa myös vastuu siitä, minkälaista sisältöä seuraajilleen oikein jakaa.
Somevaikuttajat ovat tämän päivän julkkiksia ja esikuvia siinä, missä urheilijat tai leffatähdet. Suomessakin suosituimmat vaikuttajat tavoittavat jo yhtä suuria yleisöjä, kuin monet perinteiset mediat ja kansainvälisesti puhutaan usein jopa miljoonayleisöistä.
Tutkimustenkin mukaan somevaikuttajilla on paljon vaikutusvaltaa erityisesti nuoriin, niin arjen valinnoissa kuin esimerkiksi ilmastonmuutokseen, vaaleihin tai ammatinvalintaan liittyvissä päätöksissä. Monelle tuttu somevaikuttaja on kuin kaveri, johon voidaan samaistua ja jonka mielipiteisiin ja suosituksiin luotetaan.
”Tutkimus on osoittanut, että nuoret uskovat ennemmin vaikka tubettajalta saamaansa terveystietoon kuin opettajansa tai vanhempansa kautta kuulemaansa tietoon. Tämä tietysti korostaa sitä, minkälainen vaikutus ja sitä myöten valta tubettajilla on suhteessa heitä seuraaviin nuoriin.”
Sonja Hernesniemi, toiminnanjohtaja, Mediakasvatusseura
Somevaikuttajilla on erityisen tärkeä rooli luotettavan tiedon jakajina ja disinformaation leviämisen estäjinä. Luotettavuus on somevaikuttajan tärkein voimavara, sillä jos yleisön luottamuksen menettää, menettää myös uskottavuuden ja vaikutusvallan.
Sosiaalisessa mediassa sisällöt leviävät ennennäkemättömällä nopeudella, olivat ne totta tai ei. Virheellinen tieto leviää verkossa jopa nopeammin kuin todenmukainen tieto.
Tämä johtuu siitä, että virheellinen tieto on suunniteltu vetoamaan tunteisiimme ja vahvistamaan ennakkoluulojamme. Haluamme vastaanottaa ja levittää sisältöjä, jotka vastaavat omaa maailmankuvaamme ja vahvistavat sitä.
Viime syksynä tekemämme kyselyn mukaan vaikuttajat tuntevat olevansa vastuussa jakamansa tiedon oikeellisuudesta. Silti, jopa neljäsosa heistä myöntää jakaneensa somessa sisältöä tutustumatta siihen ensin.
83% vaikuttajista uskoo, että somevaikuttajat jakavat virheellistä tai harhaanjohtavaa tietoa
Lähde: Somevaikuttajien vastuu ja rooli disinformaation torjujina. Mediapooli 2018
Valtaosa sosiaalisessa mediassa jaetuista sisällöistä jaetaan pelkän otsikon perusteella. Esimerkiksi Twitterissä noin 60 prosenttia käyttäjistä lukee jutusta vain otsikon ennen sen jakamista. Somessa on siis hyvä muistaa mediakriittisyys – lähtökohtaisesti kaikkeen tietoon kannattaa suhtautua varauksella.
Facebookissa 70 % käyttäjistä lukee tieteelliseltä näyttävästä artikkelista vain otsikon ennen sen jakamista.
Lähde: Sisältösekaannuksen selviytymisopas, Tampereen yliopisto 2020
Disinformaation muodoista ja somevaikuttajien roolista virheellisen tiedon leviämisen estäjinä keskustellaan myös Mediapoolin Feikkiä vai faktaa -podcastissa. Podcastin ensimmäisessä jaksossa Inna-Pirjetta Lahden vieraana ovat hyvinvointiyrittäjä ja mielipidevaikuttaja Karita Tykkä sekä bloggaaja ja sisällöntuottaja Sara Vanninen.
Jaksossa Karita ja Sara jakavat omat vinkkinsä vaikuttajille, kuinka toimia vastuullisemmin sosiaalisessa mediassa. Kuuntele jakso kokonaisuudessaan täältä.
Tutustu myös Mediapoolin Feikkiä vai faktaa – Luotettavan somevaikuttajan käsikirjaan, joka tarjoaa työkaluja ja toimintatapoja virheellisen tiedon tunnistamiseen, faktojen tarkistamiseen sekä luotettavuuden rakentamiseen. Käsikirja on kaikille avoin ja ilmainen, ja se löytyy osoitteesta somekäsikirja.fi
Järjestimme aiheesta myös webinaarin yhteistyössä Mediapoolin ja Valtioneuvoston kanssa. Webinaarin tallenteen voi katsoa täällä.