Oletko jo kuullut BeRealista? BeReal poikkeaa monella tapaa muista somekanavista: se on luoteeltaan autenttinen, tasaveroinen ja hidastempoinen. Uusin sometulokas on suunniteltu aitojen hetkien jakamiseen kavereiden kesken. Mikä on BeReal on miten se toimii? Se selviää, kun olet lukenut tämän artikkelin.
BeReal poikkeaa muista somekanavista paitsi reality-henkisen otteensa, myös säännöstellyn julkaisutahtinsa vuoksi: BeRealissa sisältöä voi jakaa vain kerran päivässä. – Slow some on täällä!
Vaikka realismi on ollut jo pitkään nouseva trendi, nostaa BeReal sen täysin uudelle tasolle. Sisällön julkaisu tapahtuu ennalta määrittelemättömänä ajankohtana. Sovelluksen ilmoittamalla sisällöntuotantohetkellä sinulla on kaksi minuuttia aikaa ottaa kuva juuri siitä tilanteesta, missä olet sillä hetkellä.
BeReal on myös hyvin tasa-arvoinen sovellus: siinä ei ole erikseen seuraajia ja seurattavia, vaan kaveruus on automaattisesti kahdensuuntaista. Muiden sisältöjä ei myöskään pääse katsomaan ennen kuin on itse postannut oman päivittäisen sisältönsä. BeReal ui vastavirtaan myös siinä, että sen sisältömuotona ei ole video-, vaan kuvapostaukset.
BeReal on Ranskassa kehitetty sovellus, joka julkaistiin jo vuonna 2020. Sen käyttö lähti voimakkaaseen kasvuun kuitenkin vasta viime keväänä.
BeRealissa päivittäinen postaus otetaan kahdella kameralla samanaikaisesti: sovellus nappaa kuvan paitsi silmiesi edessä olevasta näkymästä, myös sinusta. Kontrollointimahdollisuudet ovat minimalistisen pienet. Ihan jo siksikin, että sovelluksessa ei ole minkäänlaisia filttereitä tai kuvan säätömahdollisuuksia.
BeRealin porsaanreikä ja second chance on kuitenkin Latepost, joka mahdollistaa päivittäisen postauksen tekemisen itselle parhaiten soveltuvana hetkenä.
Mikäli et ole tyytyväinen kuvaasi, voit myös ottaa useamman ja julkaista mieluisimman. Koska julkaisun tekemiseen on kuitenkin tiukka aikaraja, pysyy kuvien ottaminen ja viilaaminen luonnostaan maltillisella tasolla.
BeRealin ydinidea on virkistävän erilainen. Sen ovat toki jo havainneet muutkin.
– Vastaavanlainen sisältömuoto on jo Instagramissakin. Nähtäväksi jää, löytyykö kanavasta potentiaalia kaupallisiin yhteistöihin vai pysyykö se vain rajattujen kaveripiirien yhteisöllisenä juttuna.
Hyppää PING Helsingin muiden mielenkiintoisten artikkelien ja työkalupakkien pariin!