Meltwaterin vaikuttajamarkkinoinnin työkalu Klear on vaikuttajan luottokumppani. Työkalu soveltuu ihan jokaiselle vaikuttajalle – aina nanovaikuttajista tunnetuimpiin vaikuttajiin. Klear yhdistää brändit ja vaikuttajat ja tekee vaikuttajamarkkinoinnista vaivatonta. Klear helpottaa mm. seuraavia vaikuttajan arkeen kuuluvia tehtäviä:
- Yhteistöistä raportointi
- Oman portfolion luominen
- Yhteistöiden hyväksyminen tai hylkääminen
- Hinnaston esiintuominen
- Oman datan jakamisen hallinnointi
- Seuraajien analysointi (kiinnostuksen kohteet, seuratut hashtagit & brändit…)
Tähän mennessä Meltwaterin Klear-työkaluun on rekisteröitynyt jo noin 15 000-20 000 suomalaista vaikuttajaa. Rekisteröitymisen ansiosta vaikuttaja on paremmin kiinnostavien brändien löydettävissä ja tavoitettavissa. Vaikuttajan kannattaa myös täydentää omia tietojaan palveluun, jotta vaikuttajia etsivät markkinoinnin ammattilaiset ymmärtävät paremmin vaikuttajan kiinnostuksen kohteita ja vaikuttavuutta. Vaikuttajalle rekisteröityminen on aina ilmaista.
Mitä päivityksiä omaan vaikuttajakorttiin kannattaa tehdä?
- Ensimmäisenä kannattaa varmistaa, että omasta vaikuttajakortista löytyy kaikki käytössä olevat kanavat: TikTok, Instagram, Facebook, blogi, YouTube, Pinterest ja Twitter. Mitä useammassa kanavassa vaikuttaja tavoittaa yleisöjä, sitä korkeammaksi vaikuttavuusnumero voi nousta.
- Tämän jälkeen intro-osioon kannattaa kirjoittaa lyhyt kuvaus itsestä joko suomeksi tai englanniksi. Mikäli vaikuttajalla on toiveena tehdä myös kansainvälisten yritysten kanssa yhteistöitä, kannattaa kieleksi valita englanti.
- Vaikuttajan kannattaa myös tarkistaa oma pääkategoria, mistä haluaa tulla löydetyksi. Asiakkaat hakevat sopivia vaikuttajia yleensä näiden yläkategorioiden mukaan, joita on esimerkiksi muoti, kauneus ja lifestyle. Pääkategoriaa voi myös täydentää muilla sopivilla kategorioilla.
- Mikäli vaikuttaja haluaa nostaa joitain tiettyjä kaupallisia yhteistöitä oman vaikuttajakorttinsa portfolio-osioon, on se myös mahdollista. Näin uusi mahdollinen yhteistyökumppani saa helposti käsityksen siitä, millaisia yhteistöitä vaikuttaja on aiemmin tehnyt.
- Palvelussa kannattaa kytkeä päälle myös sähköposti-ilmoitukset, koska silloin vaikuttaja saa sähköpostiinsa tiedon, jos jokin asiakas on lähestynyt heitä palvelun kautta.
- Vaikuttajamarkkinointia tekevät yritykset mittaavat vaikuttajakampanjoidensa tuloksia Meltwaterin Klear-työkalun avulla. Mikäli vaikuttaja on varmentanut palveluun myös Instagramin business-tilin, pystyy palvelu mittaamaan ja seuraamaan automaattisesti myös Stories-julkaisuja, jossa yrityksen oma Instagram-tili tai sovittu kampanjatunniste on mainittu.
Oletko vaikuttaja? Rekisteröidy Klear-työkaluun ilmaiseksi täältä.
Edustatko yritystä? Kiinnostaako sinua oikeiden vaikuttajien löytäminen ja dataohjautuva vaikuttajamarkkinointi? Pyydä demo täältä.
Blogin kirjoittaja: Meltwater @meltwaterfin