Olen tapahtumatuottaja, josta johtuen kiinnitän erilaisissa tapahtumissa pyöriessäni huomiota sellaisiin asioihin, joita kukaan muu ei välttämättä pane merkille. Huomaan usein ihastelevani valaistusta, tekniikkaa, toteutettuja brändäyksiä, printtien laatua ja sommittelua. Tapahtuma kuin tapahtuma rakentuu aina perustasta ja puitteista, joiden tulee toki olla kohdallaan, mutta joita kuitenkaan yllättävän moni ei ajattele, ellei niissä ole jotain pielessä. Tarkkaan mietityt yksityiskohdat sen sijaan huomataan aina. Niitä PING Festival elää ja hengittää.
Juttelin PING Helsingin perustajan ja pääinspiraattorin Inna-Pirjetta Lahden kanssa toukokuussa järjestettävästä PING Festivalista. Hän paljasti, että tapahtuman suunnittelussa lähdettiin liikkeelle juuri yksityiskohdista, joista muodostetaan yhtenäinen kokonaisuus. Tehtävässä on omat haasteensa, sillä PING Festivalia tehdään yhdessä useiden eri yhteistyökumppanien kanssa. Kumppanit kuitenkin ymmärtävät, että tarkoitus on tehdä nimenomaan visuaalisesti näyttävä tapahtuma, joissa yksityiskohtien yhteensopivuudella on tärkeä merkitys.
PING Festival järjestetään 8.5.2018 toistamiseen Clarion Hotellissa Helsingin Jätkäsaaressa. Hotelli tarjoaa paitsi mahtavat puitteet, mutta myös tilaa luovuudelle. Clarion on ollut avoin innovatiivisille ehdotuksille tilankäytön suhteen. Kun tehdään tapahtumaa, jossa digitaaliset vaikuttajat ja yritysten markkinointipäättäjät kohtaavat, on tärkeää miellyttää sekä vaikuttajien tarkkaa silmää, että olla kaupallisessa mielessä aallon harjalla.
PING Festival on Pohjois-Euroopan suurin vaikuttajamarkkinoinnin tapahtuma, joten kaiken on oltava Instagram -ystävällistä aina puhujien Power Point -esitysten fonteista lähtien. Tunnelma PING Festivalilla koostuu yksityiskohdista, mutta tärkein palikka sen luomisessa on kuitenkin ihmiset. Halauspartio ottaa sinut vastaan saapuessasi. Saat päivän aikana osallistua lämminhenkisiin keskusteluihin, tavata tuttuja ja uusia kasvoja. PING Festival ei ole jäykkää pönötystä, vaan hyvänmielen tapahtuma, josta jaetaan kuvia sosiaalisen median kanavissa vielä pitkään sen jälkeen, kun After Partyt ovat päättyneet.
Viime vuonna kuvatuin elementti PING Festivalilla oli Clarionin aulan teipatut portaat. Idea oli Lahden ja se pälkähti hänen päähänsä heti, kun hän näki portaat ensimmäisen kerran. Hän ei kuitenkaan ota kunniaa täysin itselleen, vaan painottaa tapahtuman teknisestä toteutuksesta vastaavan tiimin roolia. Erityiskiitoksen hän antaa Aino Niemiselle, joka on myös tämän vuoden visuaalisen ilmeen takana.
Jokainen tapahtumajärjestäjä voi allekirjoittaa, että on kieltämättä haastavaa yrittää päihittää edellisen vuoden upeus kerta toisensa jälkeen. Oman mausteensa tapahtuman järjestämiseen tuo aina myös budjetin hallinta. Tämän kokoluokan yritystapahtumalla on luonnollisesti isot tuotannon kustannukset. Moinen lienee jokaisen tapahtumajärjestäjän haaste. PING Festival mahdollistetaan ainoastaan kumppaneiden ja osallistujien kautta, eikä taustalla ole ulkopuolista rahoitusta. Voi sanoa, että tapahtumaa tehdään rakkaudesta lajiin.
Tämän vuoden PING Festival tarjoilee osallistujille väriä ja inspiraatiota. Myös ekologisuus ja kotimaisuus tulee olemaan tärkeässä roolissa – esimerkiksi talkoolaisten T-paidat on tilattu nuorilta suomalaisilta opiskelijoilta. Inna-Pirjetta Lahti painottaa, että jokainen kävijä on yhtä kallisarvoinen ja kaikkia tapahtuman mahdollistamiseen sekä järjestämiseen osallistuvia tahoja arvostetaan äärimmäisen paljon. Yhdessä tekeminen on aina enemmän!
Onhan sinulla jo lippu vuoden tärkeimpään vaikuttajamarkkinoinnin tapahtumaan? Viimeiset liput viedään nyt – kiirehdi varaamaan omasi, jos haluat liittyä joukkoon!