
Kohderyhmäkuuntelu vahvistaa asiakasymmärrystä ja tuo osumatarkkuutta viesteihin
Kalleinta sisältöä on sellainen, joka ei tavoita haluttua yleisöä tai ei herätä minkäänlaista tunnetta. Somesisältö tai konsepti, jonka vaikutus jää vaisuksi on usein seuraamusta vajavaisesta kohderyhmäymmärryksestä. Erityisesti tässä ajassa, kun markkinoinnin ja viestinnän budjetit ovat tiukoilla, on tärkeä kuunnella yleisöjään herkällä korvalla.
Ymmärrämmekö me oikeasti, mitä yleisömme ja asiakkaamme arvostavat, miten he haluavat ostaa ja millaiset näkökulmat heitä puhuttelevat? Viestinnässä ja markkinoinnissa onnistuminen vaatii yhä syvällisempää kohderyhmäymmärrystä ja personoitua viestintää. Hyperpersonoitujen algoritmien ansiosta meistä jokainen kokee sosiaalisen median eri tavalla – jopa silloin, kun käytämme samaa alustaa.
Trendejä, sisällöntuottajia ja formaatteja, joihin käyttäjä törmää, ei voi enää yleistää. Kohderyhmät pirstaloituvat ja eri segmenttejä puhuttelee erilainen kieli, sisältö ja arvomaailma. Siksi viestien tulee perustua dataan, ei oletuksiin.
PING Helsingin kehittämä, vaikuttajavetoisesti toteutettava Kohderyhmäkuuntelu tuo tavoiteltavien kohderyhmien äänet mukaan suunnitteluun ja vahvistaa asiakasymmärrystä. Sen avulla voidaan testata markkinointiviestejä tai hyödyntää esimerkiksi osana palvelumuotoilua.
>> Lue, kuinka Suomen Ekonomit hyödynsivät Kohderyhmäkuuntelua.
Mitä hyötyä Kohderyhmäkuuntelusta on?
Kohderyhmäkuuntelu on vaikuttajan kanavissa ja mainonnan kautta toteutettava osallistava kysely, jossa hyödynnetään vaikuttajien henkilöbrändiä ja luottamussuhdetta seuraajiinsa. Metodin avulla saadaan selville kohderyhmien näkemyksiä, tunteita, haasteita ja toiveita.
Vaikuttajavetoisesti somessa toteutettava Kohderyhmäkuuntelu auttaa luomaan keskusteluyhteyden yleisön ja brändin välille. Se voi toimia testausalustana kampanjoille tai uusille palveluille, helpottaa ideointia ja ennen kaikkea sen avulla saadaan dataa päätöksenteon tueksi.
Kohderyhmäkuuntelu tuo esiin ne äänet, joita et ehkä muuten kuulisi – ja auttaa tekemään vaikuttavampaa, kohdennetumpaa ja tuloksellisempaa viestintää.
”Kohderyhmäkuuntelun avulla saimme tosi hyviä ideoita ja kampanjan kärjet muovautuivat luontevasti. Se toi meille todella paljon, että osallistimme vaikuttajat eri tavalla kuin ennen ja aiomme varmasti jatkaa tätä myös jatkossa.” Aino Juurikkala, Suomen Ekonomit
Kohderyhmäymmärryksen vahvistaminen on yksi somen trendeistä. Lue lisää ajatuksiamme sometrendeistä täältä.
Haluaisitko kuulla lisää Kohderyhmäkuuntelu-palvelustamme? Ota yhteyttä!