Merkityksellä menestykseen - vaikuttavuusviestintä somessa 22.1.2025 Ilmoittaudu webinaariin nyt! →

Kenen ääntä kuuntelet? Viisi ajatusta terveyden sisältömarkkinoinnista

Voiko enää avata päivän lehteä, selata uutisvirtaa tai käydä keskustelua ilman, että aiheet terveys ja hyvinvointi tulevat vastaan? Suuri lainsäädännöllinen muutoskeskustelu sote-palvelluista on viimeistään virittänyt taajuudet keskusteluun: kenellä on valta ja kuka ottaa vastuun. Onneksi kuluttajat ovat jo vuosia ennen sote-keskustelua ymmärtäneet, että parhaiten elämässä selviää hengissä, kun pitää itse itsestään huolta. Jokaisesta suomalaisesta on kasvamassa oman elämänsä paras asiantuntija, vaikka kyse on niinkin vakavasta asiasta kuin terveys.

Teimme keväällä 2018 suuren kuluttajakyselyn elintavoista. 65 % kuluttajista kertoi saaneensa ohjausta elintapamuutokseen lääkäriltä tai muulta terveydenhuollon asiantuntijalta. Mielenkiintoiseksi asia kääntyi, kun kysyttiin keneltä kuluttajat haluaisivat saada ohjausta. Naiset kokevat tarpeellisimmaksi ohjauksen ravitsemusasiantuntijalta ja fysioterapeutilta. Miehet edelleen saavat mieluiten ohjauksen lääkäriltä tai terveydenhoitajalta. Sunnuntaina HS 20.5. Heidi Vaaramäki kysyi oikeutetusti, miksi terveydestä puhumista pidetään edelleen naisten hömppänä. Tämä tuntuisi näkyvän myös miesten asenteissa suhteessa elintapaohjeisiin. Vai johtuuko se kyvyttömyydestä viestiä miehiä kiinnostavalla tavalla. 

Terveyden sisällöille on valtava kysyntä erityisesti nyt, kun kuluttajilla on isompi rooli myös terveyspalveluiden ostajana. 64 % suomalaisista on jatkuvasti joku terveyteen liittyvä tavoite*, joka on valjastettavissa toiminnaksi, kun löydämme oikeat insentiivit.

Näillä pääset eteenpäin:

  1. Tunnista kuluttajatarve ja anna tarpeen ohjata. Haetaanko pikaratkaisua ”kolmessa viikossa kuntoon” vai kokonaisvaltaista elintapamuutosta, jolla vaikutetaan loppuelämän hyvinvointiin. 
  2. Ymmärrä motiivit. Onko tärkein draiveri ulkonäköön liittyvä vai vastustuskyvyn parantaminen? Tunnistimme tekemässämme terveys- ja kauneustutkimuksessa 12 eri motiivia, joita ymmärtämällä rakennat viestin, joka puhuttelee.
  3. Kerro kuka puhuu. Terveyden sisältömarkkinoinnissa on tuloksen kannalta erityisen merkityksellistä tuoda esiin, kuka puhuu. Hyödynnä terveyden asiantuntijat, sitouta eri kohderyhmiä puhuttelevat vaikuttajat, käytä sisällöntuotannon ammattilaisia, mutta kerro kuluttajalle, minkä brändin alla viestitään. Kaupallinen ja journalistinen sisältö on tutkitusti yhtä vaikuttavaa ja viestivän brändin esiin tuominen lisää vaikuttavuutta. 
  4. Tarjoa ratkaisu. Terveyden sisältömarkkinointi kuljettaa kuluttajaa monikanavaisella hoitopolulla inspiraatiosta transaktioon. Vaikuttava elintapaohjaus tarjoaa tukea myös matkan varrella, notifikaatiot pitävät matkassa, yhteisöt tukevat ja kannustavat ja onnistumistarinat antavat lisämotivaatiota. 
  5. Mittaa tulokset. Jo joka toinen kuluttaja mittaa terveyttään**: kaivataan hallinnantunnetta ja palautetta onnistumisesta. Kuluttajatarvetta palvelevalla ja motiiveja ymmärtävällä terveyden sisältömarkkinoinnilla tuodaan terveyden palvelut ja tuotteet tuloksellisesti kuluttajan ostoavaruuteen ja sisältömarkkinointi jatkuvaksi osaksi tekemistä.

Maailmalla on jo nyt paljon liiketoimintaa tukevia kannustemalleja, joissa palkitaan kuluttajia hyvistä valinnoista, annetaan pisteitä kunnon kohenemisesta ja painon alenemisesta. Terveyden ja hyvinvoinnin sisältömarkkinoinnilla rakennetaan oman liiketoiminnan ohella yhteistä missiota terveemmästä Suomesta. Se on meidän kaikkien yhteinen ääni.

*Lähde: A-lehdet Elintapaohjaus-kysely 2018

**Lähde: A-lehdet Terveys- ja kauneustutkimus 2016

  Tervetuloa kuulemaan lisää hyvinvointi-aiheesta seuraavaan PING Studioon Hilton Helsinki Kalastajatorpalle maanantaina 4.6. klo 14.00–19.00 (Kalastajatorpantie 1). Studio johdattaa meidät tärkeän aiheen ääreen: oma ja läheisten hyvinvointi koskettaa meistä jokaista. Katso Studion ohjelma ja varaa paikkasi täältä >>

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: