PING Helsinki 10 vuotta: Vaikuttajista muodostumassa uuden ajan muutosvoima

Suomalainen vaikuttajamarkkinointi on siirtymässä yhä enemmän kaupallisesta näkyvyydestä kohti yhteiskunnallista vaikuttamista. Muutoksen aallonharjalla toimii kymmenvuotias vaikuttavuustoimisto PING Helsinki, joka on toiminut vaikuttajamarkkinoinnin ytimessä alusta asti. Yrityksen perustaja Inna-Pirjetta Lahti tietää, miten vaikuttajaviestintä muokataan maailmaa muuttavaksi voimaksi. 

“Laadukas sisältö ei enää yksin riitä – seuraajat odottavat vaikuttajilta arvoihin pohjautuvaa tekemistä. Koen, että vaikuttavuusviestintä on alan seuraava iso askel”, sanoo Lahti, joka on ollut ensimmäisenä mukana luomassa myös vaikuttajamarkkinoinnin eettisiä pelisääntöjä.

Impact-yhteisössä on voimaa

PING Helsingin missiona on viedä markkinointikampanjat kohti yhteiskunnallista vaikuttavuutta. ”Impaktiviestintä tarkoittaa käytännössä sitä, että brändit ja vaikuttajat tekevät yhdessä kampanjoita, jotka edistävät esimerkiksi yhdenvertaisuutta, mielenterveyttä, lukutaitoa tai ilmastotekoja”, Lahti avaa.

PING Helsingin itse ideoimia vaikuttavuuskampanjoita ovat muun muassa nuorten lukuintoa edistävä #Lukuboost sekä työelämän monimuotoisuutta käsittelevä #Muutostöissä. Parhaillaan työn alla on myös vaihdevuosi-ikäisten naisten asemaa työelämässä esiintuovan #Menofestin kartoitus. 

Alkusysäyksen vaikuttavuuskampanja-ajattelulle antoivat koronapandemian aikaiset #faktaakoronasta ja #virtuaalivappu, joiden viestintään osallistui tuhansia somevaikuttajia. Tällä hetkellä yli 60% PING Helsingin koordinoimista projekteista tähtää yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen.

PING Helsingin kokoamaan IMPACT yhteisöön on liittynyt jo yli 250 vaikuttajaa Suomesta. Lahden visio on kasvattaa 5000 impaktivaikuttajan verkosto Eurooppaan.

Keskiössä eettiset periaatteet

PING Helsinki ei ainoastaan suunnittele vaikuttavia kampanjoita, vaan myös kouluttaa ja sparraa vaikuttajia toimimaan vastuullisesti. Eettiset periaatteet, kuten läpinäkyvyys ja faktojen tarkistus, ovat keskiössä. “Vaikuttajilla on valtava potentiaali toimia muutosvoimana – mutta he tarvitsevat siihen työkaluja ja turvallisen yhteisön,” Inna-Pirjetta Lahti toteaa.

PING Helsinki on ehdolla Vuoden Toimistoksi Tubecon Awardseissa 2025. Yrityksen 10-vuotista taivalta juhlistetaan alan ammattilaisille suunnatussa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4.2025 Pikku-Finlandiassa

Tapahtuma kokoaa yhteen vaikuttajat, brändit ja asiantuntijat pohtimaan, miltä merkityksellinen ja arvolähtöinen vaikuttajaviestintä näyttää tulevaisuudessa.

Lisätiedot: Inna-Pirjetta Lahti, toimitusjohtaja, PING Helsinki, inna@pinghelsinki.fi, puh. 050 376 0824

IMPACT Helsinki on Impact-viestinnän ammattitapahtuma, joka kokoaa yhteen vastuullisuuteen sitoutuneet markkinoinnin ja viestinnän tekijät 29.4. Pikku-Finlandiaan ja livestreamiin. 

Tilaisuus on samalla vaikuttavuustoimisto PING Helsingin 10-vuotisjuhlatapahtuma. PING Helsinki on kymmenessä vuodessa kehittynyt neljän idealistin ideasta asiantuntijatoimistoksi, joka mahdollistaa vuosittain sadoille vaikuttajille heidän arvojensa mukaisen työn sekä muuttaa maailmaa valtakunnallisesti vaikuttavilla viestintähankkeilla.