Näin mittaat markkinointia: tee datasta kasvun polttoaine

Data mittaa markkinointia David Blinov

Vuonna 2019 jokainen markkinoinnin ammattilainen tietää, että data on tärkeää. Tarjolla on tuhansia työkaluja, jotka keräävät tietoa asiakaskäyttäytymisestä.

Kun tietoa on saatavilla enemmän kuin koskaan, oikeiden päätösten tekemisestä on tullut paljon helpompaa. 

Vai onko?

 

Markkinoinnin analytiikka tänä päivänä

 

Markkinoinnin analytiikka voi auttaa yritystäsi kasvamaan nopeammin kuin koskaan. Data auttaa sinua luomaan personoituja ja merkityksellisiä asiakaskokemuksia. Prediktiivisen analytiikan avulla voit käytännössä jopa ennustaa tulevaisuutta.

Muutama vuosi sitten olisi ollut vaikea kuvitella, kuinka paljon tietoa meillä voikaan olla saatavilla. Miksi sitten niin monilla yrityksillä ja markkinoijilla on haasteita päästä kasvutavoitteisiinsa?

Väitän, etteivät useimmat vieläkään osaa käyttää analytiikkaa ja dataa oikein.

 

Markkinoinnin analytiikka: tyypillisimmät virheet

 

Joka päivä tapaan yrityksiä ja markkinointipäättäjiä, jotka eivät onnistu hyödyntämään dataansa. Heidän tekemänsä virheet ja väärinkäsitykset voidaan jakaa karkeasti kahteen luokkaan:

  1. Joissakin yrityksissä dataa ei käytetä päätöksenteossa käytännössä ollenkaan. Kotisivujen kävijämäärät ehkä haetaan kerran kuukaudessa Google Analyticsistä vain johdon kuukausiraporttia varten. Siinä kaikki.
  2. Yhä useammin tapaan yrityksiä, jotka keräävät liikaa dataa. Heidän pakkomielteenään on käyttää jokaista markkinoilta löytyvää työkalua. He ottavat jokaisen luvun talteen, koska eletään vuotta 2019 ja data-driven marketing on in.

Valitettavasti molemmissa tapauksissa mennään pieleen.

Datan keräämättä jättäminen on tietenkin virhe. Mutta myös vastakohta on väärin: suurempi määrä dataa ei välttämättä takaa parempia tuloksia.

Näiden toimintamallien taustalla on yksi ja sama syy.

Monet markkinoijat eivät yksinkertaisesti tiedä, miten dataa pitäisi hyödyntää. He tarvitsevat prosessin, jolla data käännetään kasvuksi.

 

Näin mittaat markkinointia: tee datasta kasvun polttoaine

 

Menestyvät digimarkkinoijat ovat omaksuneet kasvumarkkinoinnin mindsetin. Sen ytimessä on jatkuva kokeilu ja oppiminen.

He eivät sitoudu tiettyihin markkinoinnin taktiikoihin, kampanjoihin tai toimenpiteisiin. Sen sijaan, he testaavat eri vaihtoehtoja, valikoivat parhaat jatkoon ja pudottavat heikoimmat pelistä pois. Tätä prosessia jauhetaan toistuvasti, jotta tulokset paranevat. Jos siis teet markkinointisuunnitelmaasi muutoksia vain kerran vuodessa, se ei riitä.

Data on olennainen osa kasvumarkkinointia

 

 

 

 

 

Kasvumarkkinoinnin prosessi. Datan osuus on olennainen joka vaiheessa.

Tätä testaamiseen perustuvaa toimintamallia voi soveltaa kaikkeen, aina kanavavalinnoista sisältöihin ja kohdennuksiin. Mittaaminen on toimintatavan ytimessä, mutta se ei ole itsetarkoitus. Kokeilut ja data nojaavat toisiinsa, mahdollistaen pääsyn erinomaisiin tuloksiin:

  • Tietoisia kokeiluja tarvitaan, jotta voit verrata alunperin tekemääsi olettamaa lopputulokseen. Siten tiedät, mitä tarvitsee parantaa. Kun teet kokeilun, sisällytä siihen jokin odotusarvo lopputuloksesta.
  • Ilman dataa kokeilut ovat hyödyttömiä. Tarvitset aitoa dataa antamaan vastauksen sille, toimiko kokeilusi vai ei.

 

Eli: miten saat kaiken irti markkinoinnin mittaamisesta? Ensinnäkin, älä mittaa mitään, mitä et aio hyödyntää.

Sen sijaan näe data markkinointisi polttoaineena. 

Aivan kuin auton moottori tarvitsee käynnistyäkseen tietynlaista polttoainetta, markkinointikoneesi tarvitsee tietynlaista dataa.

Älä tuhlaa aikaasi kaiken mahdollisen datan keräämiseen ja analysointiin. Sen sijaan, etsi kriittiset datapisteet, joiden kehitys näkyy tuloksissa ja keskity niihin.

Tämä olennainen data vaihtelee bisneksestä toiseen – oli perimmäinen tavoitteesi sitten liidit, liikevaihto, kate, asiakkaan elinkaaren arvo (CLV), asiakkaan hankintakustannuksen pienentäminen (CPA), ROI, asiakaspysyvyys tai jokin muu…

 

Määrittele perimmäinen tavoitteesi ja mittarit, jotka vaikuttavat tavoitemittarisi paranemiseen.

 

Tästä yksi havainnollistava esimerkki on Facebook, jonka perimmäisenä tavoitteena on mainoseurot. Toisaalta Facebookin tärkein voimavara on sen käyttäjämäärä. 

Nykyään Facebook seuraa ja testaa mielipuolisesti käyttäjiensä viettämää aikaa palvelussa. Tämä KPI-mittari auttaa sitouttamaan käyttäjiä palveluun, mistä puolestaan hyötyvät myös mainostajat.

Usein matka tavoitteesta seurattaviin KPI-mittareihin on Facebookin lähestymistapaa suoraviivaisempi.

Määrittele siis ensin, mikä on sinun liiketoimintasi kannalta olennaisinta ja johda seurattavat mittarit tavoitteistasi käsin.

Sen jälkeen, noudata tätä prosessia integroidaksesi datasi kasvumarkkinoinnin prosessiisi:

  1. Ymmärrä, mikä on päätavoitteesi – mikä data on olennaista ja mitä täytyy seurata
  2. Aseta selkeät tavoitteet ja mittarit
  3. Luo kokeiluja, jotka auttavat sinua saavuttamaan nämä tavoitteet
  4. Seuraa KPI:n kehitystä ymmärtääksesi, mitkä kokeilut toimivat
  5. Hyödynnä dataa löytääksesi parhaiten toimivat kokeilut, ja keskeytä toimimattomat
  6. Toista vaiheita 2-6 saadaksesi parempia tuloksia

Me käytimme tätä prosessia muun muassa Pohjoismaiden parhaan B2B-kampanjan palkinnon voittaneessa kampanjassamme. Kiihdytimme B2B-asiakkaamme liidien generointia 13-kertaiseksi. 

 

Lopuksi

 

Data itsessään ei ole automaattinen ratkaisu kaikkiin ongelmiisi. Näe sen sijaan data polttoaineena, joka pitää koneesi käynnissä ja ruokkii markkinointisi tuloksia. 

Kun käytät dataa oikealla tavalla, markkinointisi tehostuu aidosti.

 

David Blinov The F Company

David Blinov on kasvumarkkinoinnin asiantuntija ja B2B-markkinointitoimisto The F Companyn osakas. Hän auttaa yrityksiä kasvattamaan online-myyntiään jatkuvan kokeilun, datan ja markkinointiteknologian avulla.

 

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: