Sisältömarkkinointi jyllää. Yritykset ja brändit tavoittelevat kuluttajien huomiota entistä kiinnostavimmilla viihdesisällöillä tyrkyttävien mainosten sijaan. Artistit ovat tämän päivän suurimpia medioita ja vaikuttajia, ja heidän avullaan brändien on mahdollista rakentaa uskottavaa dialogia kuluttajien kanssa.
Tunnettujen henkilöiden hyödyntäminen markkinoinnissa ei toki ole mitään uutta. Viime vuosina henkilövetoinen markkinointi on kuitenkin muuttanut muotoaan ja vaatii entistä tarkempaa suunnittelua. Vaikka tunnetut kasvot näkyvät lehtien sivuilla ja TV-mainoksissa, on kaikesta kampanjoinnista sosiaalisen median kautta tullut entistä läpinäkyvämpää.
Brändit päätyvät usein valitsemaan kampanjaan oman henkilökohtaisen suosikkiartistin tai yleisesti tunnetun artistin. Oikea tie olisi kuitenkin etsiä yhteistyöhön henkilö, joka puhuttelee kohderyhmää ja edustaa brändin arvoja. Suoratoistopalveluiden tarjoaman analytiikan ansiosta brändiyhteistyö voidaan kohdistaa juuri oikealla yleisölle.
Tulevaisuusorientoituneen brändin kannattaakin allokoida musiikkisisältöihin ja artisteihin siivu budjetistaan ja nähdä artistit yhtenä mediavalintana muiden joukossa. Esimerkkinä artisti Evelina joka tavoittaa sosiaalisen median kanaviensa kautta noin 200 000 henkilöä. Evelinan kappaleita on streamattu Spotifyssä 40 miljoona kertaa ja artistin musiikivideot ovat keränneet Youtubessa 11 miljoonaa näyttökertaa.
PUMA lanseerasi alkuviikosta DO YOU -kampanjan, jonka inspiraationa ovat rohkeat naiset. Kampanjan tavoitteena on kannustaa rohkeuteen ja vahvistaa naisten itsetuntoa elämän haasteissa. Maailmalla DO YOU -kampanjan kasvoina on nähty muun muassa malli-näyttelijä Cara Delevigne, tosi-TV-tähti Kylie Jenner sekä tanssijoita New York City Balletista. Suomen DO YOU -kampanjan kasvo on laulaja-lauluntekijä Evelina, joka innostui kampanjan pääviesteistä, vapaudesta ja itsevarmuudesta.
”DO YOU merkitsee minulle sitä, että saa rohkeasti olla juuri sellainen kuin on ja tehdä sitä, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Yhteistyö PUMAn kanssa on upea mahdollisuus ja lähdin innoissani mukaan kampanjaan. Brändi ja vaatteet kuvastavat täydellisesti persoonaani”, kertoo Evelina.
Vaikuttajavalinnassa PUMA kiinnitti erityisesti huomiota artistin persoonaan, rohkeaan pukeutumiseen ja tavasta puhua ja esiintyä niin keikoilla kuin muuallakin julkisuudessa. Evelinan kanavien kautta PUMAlla on erityinen mahdollisuus puhutella kohderyhmiään uskottavasti ja aidosti.
Parhaat tulokset syntyvät silloin kun brändin ja tässä tapauksessa artistin välillä on saumattomasti toimiva kumppanuus. Tämä yhteistyömalli luo aitoja tarinoita, jotka elävät huomattavasti pidempään kuin yksittäiset mainoskampanjat.
”Evelinan myönteinen viesti kaikille naisille on olla oma itsensä sekä itsensä toteuttaminen. Juuri näihin samoihin asioihin DO YOU -kampanjakin haluaa kaikkia naisia kannustaa”, kehuu Sanna Jakonen, PUMAn Nordic Performancen markkinointipäällikkö.
Hyvin suunniteltu ja toteutettu yhteistyö mahdollistaa brändin pääsyn osaksi artistin ainutlaatuista yhteisöä sekä sisältöjä. Yhdessä brändikumppanin kanssa kartoitetaan oikeat artistit tavoitellulle kohderyhmälle sekä luodaan heille aidosti puhuttelevaa sisältöä. Artistit ovat itse aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä ja heidän kanaviensa kautta brändin on mahdollista rakentaa dialogia kuluttajien kanssa. Kun artistien oma persoona ja elämä näkyvät sisällössä, myös brändikumppani hyötyy tästä.
Universal Music Finland on PING Helsingin kumppani ja mukana myös bisnesfestareilla 28.4.2017. Tapahtumassa kuulet lisää esimerkkejä artistien ja brändien onnistuneista yhteistöistä, varaa lippu heti www.pingfestival.fi!