Blogisisällöt vaikuttavat lukijoiden ostopäätöksiin merkittävästi

Suomalaiset lukevat blogeja ahkerasti – onneksi myös bloggaamiseen liittyviä ilmiöitä tutkitaan kiihtyvällä tahdilla myös Suomessa. Alan tuorein tutkimus on vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen Bablerin toteuttama kyselytutkimus, johon vastasi poikkeuksellisen laaja joukko blogeja lukevia suomalaisia (N=10 638).

Kyselytutkimuksen perusteella erityisesti 20–40-vuotiaille naisille blogit ovat mieleinen media. Lähes puolet blogeja lukevista kertoo seuraavansa suosikkiblogejaan päivittäin ja yli 90 prosenttia vastaajista lukee blogeja vähintään kerran viikossa. Blogeista haetaan pääasiassa ajanvietettä, inspiraatiota sekä neuvoja, vinkkejä ja käyttökokemuksia. Myös tieto tuotteista ja palveluista kiinnostaa blogien lukijoita.

Sisältöyhteistyökampanjoiden vaikutus ostopäätöksiin on merkittävä

Blogisisällöt vaikuttavatkin lukijoiden ostopäätöksiin merkittävästi: kolmasosa kertoo etsivänsä blogeista tietoa ostopäätöstensä tueksi. Blogien lukijoista selvä enemmistö (81 %) on kiinnostunut tuotteesta tai palvelusta bloggaajan suosituksen perusteella ja yli puolet (55 %) on tehnyt ostopäätöksen bloggaajan suosituksen perusteella.

Bloggaajien kanssa toteutettavien sisältöyhteistyökampanjoiden vaikutus brändien tunnettuuden lisäämiseen ja kysynnän kasvattamiseen on merkittävä. Blogien lukijoista miltei kaikki (93 %) kokevat, että bloggaajien tekemät sisältöyhteistyöpostaukset sopivat blogeihin. Myös blogiympäristössä toteutettava display-mainonta on hyväksytty osaksi blogiympäristöä.

Sisältöyhteistyöt hyväksyttyä sisältöä blogeissa

Sisältöyhteisteistöiden hyväksyntä ja arvostus on blogien lukijoiden keskuudessa huikean korkeaa. Tämä kertoo bloggaamisen ammattimaistumisesta monella tapaa. Lukijat ovat ymmärtäneet, että sisältöyhteistyöt kuuluvat suosikkiblogiensa sisältöön. Hyvin toteutettu kaupallinen yhteistyö palvelee lukijaa, eikä siis ole ei-kaupallisen sisällön kuluttamisen keskeyttävää, häiritsevää mainontaa.

Bloggaajien ammattimainen ote näkyy myös sisältöyhteistyötoteutuksissa: bloggaajat uskaltavat tehdä sisällöistä aidosti omannäköisiään, joka hyödyttää niin bloggaajaa ja tämän yleisöä kuin mainostajaakin. Lisäksi kaupallisten yhteistyösisältöjen merkitsemistavat ovat selkiytyneet lisäten läpinäkyvyyttä entisestään. Kaupallisuutta ei siis enää tarvitse peitellä – päinvastoin!

Kyselytutkimus toteutettiin Bablerin toimesta kaikissa Suomen Blogimedian ja Bella-blogien blogeissa marras-joulukuun 2016 aikana. Kyselyyn vastasi 10.638 blogeja lukevaa suomalaista sähköisen kyselylomakkeen kautta.

 

 

Salla Kääriäinen Blogietiikka

Related posts:

About the author

PING Helsinki on riippumaton, koko vaikuttajamarkkinoinnin toimialan yhdistävä sarja tapahtumia sekä yhteisö, jonka rikkaus on erilaisissa näkökulmissa ja niiden törmäyttämisessä.