Viime viikkoina puhuttanut tapaus yrittäjäksi luokitellusta musiikin harrastajasta on nostanut keskusteluun tärkeän aiheen: työn muutoksen, luovan työn tekemisen ja tekijöiden oikeuden työttömyysturvaan.
Yle Uutiset kertoi, että musiikin harrastaja oli katsottu yrittäjäksi tämän julkaistua albumin Spotifyhin. Hämeen TE-toimiston yrittäjyydestä vastaavan palveluesimiehen Martti Mustosen mukaan normaalin harrastustoiminnan ei pitäisi vaikuttaa työttömyysturvaan. Tämäkin kuitenkin riippuu tilanteesta. “Jos tekee julkaisumielessä luovan alan työtä, silloin voidaan katsoa, että työllistyy omassa työssään.”
Näin tulkittuna kuka tahansa bloggaaja, tubettaja tai instagrammaaja voidaan katsoa yrittäjäksi, joka menettää työttömyysturvansa, jos TE-keskus saa kuulla harrastuksesta.
Siinä ei ole mitään järkeä eikä myöskään sydäntä.
Sekä sisällön tuottamisen että kuluttamisen tavat ovat muuttuneet radikaalisti viime vuosina ja muutos jatkuu edelleen. Koko mediakenttä on murroksessa, kun laadukkaan sisällön tuottamiseen vaadittava välineistö on edullisesti kenen tahansa saatavilla. Samalla mobiililaitteiden ja nopeiden datayhteyksien myötä kysyntä laadukkaille sisällöille on kasvanut. Myös markkinointi on kokenut mullistuksen – infoähkyssä yritystenkin täytyy nyt erottua puhuttelevilla sisällöillä.
Harrastajat (bloggaajat ja tubettajat) ja ammattilaiset (esim. toimittajat, valokuvaajat) ovat samalla viivalla ottamassa uusia ilmaisun keinoja haltuun ja toisaalta jakamassa yritysten mainosbudjetteja. Tässä kisassa voittavat usein ne, jotka aloittavat kokeilut ensimmäisinä.
Tämän päivän suosituimmat tubettajat eivät suinkaan ole tulleet mediataloista vaan he ovat kasvaneet nuoriksi aikuisiksi omakotitalojen lastenhuoneissa ja tekevät nyt mainoselokuvia Suomen suurimmille brändeille. Videot julkaistaan Youtube-kanavilla, joilla on enemmän tilaajia kuin yhdelläkään paikallislehdellä. Toisaalta nämä samat nuoret ovat nyt todella haluttuja tekijöitä, joita esimerkiksi Yle on rekrytoinut ahkerasti.
Kukaan itsensä bloginsa avulla työllistynyt luova tekijä ei ole työllistynyt sisällöntuottajana heti. Oman kanavan, yleisösuhteen, henkilöbrändin ja taitojen hiominen vaatii vuosien jatkuvaa työtä. Tästä työstä ei valitettavasti kuitenkaan makseta, ja useimmille sisällöntuotanto onkin rakas harrastus. Työttömälle työnhakijalle oma kanava voi olla keino ottaa haltuun tulevaisuuden työelämässä tarvittavia tärkeitä taitoja, pysyä aktiivisena ja pysyä osallisena yhteiskunnan toiminnasta.
Sisällöntuottajan leipä on murusina maailmalla ja koostuu mainostuloista, kaupallisista yhteistöistä ja yleensä myös muista asiantuntijapalveluista. Moni ammattibloggaajan työstä haaveileva jakaa varmasti ajatuksen, että matka harrastelijasta ammattilaiseksi on tuskastuttavan pitkä ja epävarma. Matkalle lähtijöitä tulisi kuitenkin kannustaa ja tukea, kehittää toimeentuloturvaa – ja tarjota turvaa myös työttömyyden varalle. Nyt käynnissä oleva keskustelu ei huomioi työn muutosta: yhä useamman suomalaisen tulot koostuvat pienistä virroista, jotka saattavat joskus voimistua, mutta joskus myös ehtyä.
Me PING Helsingissä haluamme olla rakentamassa Suomea, joka erottautuu vastuullisella ja kiinnostavalla markkinoinnilla ja viestinnällä. Tulevaisuuden markkinointi rakentuu yhteistyölle, jossa luovan työn tekijät ja brändit lyövät kättä ja synnyttävät kiinnostavia sisältöjä. Velvoitamme yrityksiä maksamaan sisältöjen tekijöille reilun korvauksen – valtion velvollisuudeksi jää tukea silloin, kun töitä ei ole.
TE-keskuksen päätöksellä paitsi viedään toimeentulon mahdollisuus luovan työn tekijöiltä, estetään pahimmillaan tuhansien uusien työpaikkojen syntyminen. Suomi tarvitsee luovia tekijöitä ja kokeiluja. Siitä hyötyvät niin perinteiset toimijat kuin koko uusi toimiala.