Erilaisia applikaatioita putkahtelee kuin sieniä sateella, mutta oletko miettinyt kuka sinut sai ensi kertaa kokeilemaan Airbnb:tä, Uberia tai Woltia? Usein applikaation lataamiseen johtaa kaverin suositus.
Bloggaajien ja muiden somevaikuttajien suosituksiin suhtaudutaan samankaltaisesti kuin kavereiden mielipiteisiin. Jopa 83 % ihmisistä luottaa kaverisuosituksiin ja kertoo myös toimivansa niiden suositusten mukaisesti. Myös Slushissa tänään julkistettu suomalainen Fair-vertaisvakuutussovellus hyödyntää somevaikuttajia ja vaikuttajamarkkinointia lanseerauksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
PING Helsinki Ambassadors –verkostosta koottu vaikuttajajoukko oli mukana ideoimassa sovelluksen lanseerausta osana PING Helsingin ja Soneran laajempaa yhteistyötä. Vaikuttajamarkkinoinnin sisällyttäminen yrityksen sisältöstrategiaan sai uutta potkua yritysten ja sisällöntuottajien kohtaamisesta eli PING Helsingin törmäyttämisworkshopista.
Sovelluslanseerauksen yhteydessä on usein yksi tavoite: synnyttää keskustelua ja kiinnostusta uuden palvelun ympärille hyvin nopeasti, ja sitä kautta varmistaa suuri määrä uusia lataajia sovellukselle.
Vaikuttajamarkkinoinnin teho on nähty sovellusten lanseerauksessa tänä vuonna aiemminkin. The Blog Marketing Awardsin voittajatyö Zadaa on sovellus, joka onnistui vaikuttajamarkkinoinnin avulla kasvattamaan kuukausiliikevaihtonsa 42-kertaiseksi. Myös aiemmin lanseeratut sovellukset hyödyntävät vahvasti somevaikuttajien kautta saatavaa näkyvyyttä omien sovellustensa tunnettuuden lisäämisessä.
Sovelluslanseerauksen yhteydessä on usein yksi tavoite: synnyttää keskustelua ja kiinnostusta uuden palvelun ympärille hyvin nopeasti, ja sitä kautta varmistaa suuri määrä uusia lataajia sovellukselle. Omat haasteensa asettaa lanseeraukseen liittyvä asioiden valmistuminen viime tipassa sekä somevaikuttajien omien aikataulujen yhdistäminen minuuttiaikataulutettuihin lanseeraushetkiin.
Vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuu usein monikanavaisuuteen sekä yrityksen kykyyn hyödyntää monipuolisesti vaikuttajien tuottamia sisältöjä myös omissa kanavissaan. Tämän vuoksi Fair-vertaisvakuutuksen lanseerauksen yhteydessä sisältöjä tuotetaankin PING Helsingin, Soneran, Fairin ja bloggaajien kanaviin: Snapchattiin, Instagramiin, Twitteriin, Facebookiin ja blogeihin sekä live-videona Facebookiin.