Maailman merkittävimpien vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisten listaukselle on ensimmäisenä suomalaisena valittu tamperelainen Emmi Nuorgam. InfluencerTOP50 -listaus nostaa esiin maailmanlaajuisesti ajatusjohtajuutta, innovatiivisuutta ja luovuutta sekä ihmisiä ja yrityksiä merkittävien vaikuttajamarkkinoinnin ilmiöiden takana.
Emmi Nuorgam on saamelainen vastuullisuusvaikuttaja, yhteiskunnallinen keskustelija ja maailmanparantaja. Nuorgam on jo vuosia antanut kasvot verkon vihapuheelle ja naisvihalle. Nämä säännölliset vihakampanjat ja vaikuttamisyritykset ovat tehneet hänestä vastuukysymysten asiantuntijan. Emmi Nuorgamin mukaan yhdenvertaisuus ja verkon vastuullisuus syntyvät empatiasta ja siitä, että toimimme kaikissa rooleissamme inhimillisinä, aitoina olentoina.
Tänä vuonna Nuorgam on toiminut linkkinä valtioneuvoston ja Mediapoolin #faktaakoronasta viestintähankkeessa, jonka avulla lähes 2000 somevaikuttajaa sitoutettiin koronasta kertovan faktatiedon jakamiseen omille seuraajilleen. Kampanjan kautta tavoitettiin keväällä noin 5 miljoonaa näyttökertaa ja projekti noteerattiin myös laajasti kansainvälisesti mm. Politico, Forbes ja BBC tekivät juttuja hankkeesta.
– Väitän, että vaikuttajamarkkinointia ei enää tulevaisuudessa ole, jos emme kiinnitä sen vastuullisuuteen ja läpinäkyvyyteen erityistä huomiota. Tämä koskee mainonnan lisäksi myös vaikuttajien omaa vastuuta. On tärkeää ja erittäin poikkeuksellista, että kunniamaininta tuli nimenomaan vastuullisuustyöstäni. Vaikuttajamarkkinoinnista on puhuttu pitkään vain kaupallisesta näkökulmasta ja totuttu tuijottamaan myyntilukuja, Nuorgam iloitsee.
– #faktaakoronasta -projekti näytti, että somella ja somevaikuttajilla on tärkeä rooli myös yhteiskunnallisesti. Pikkutyttöjen huulipunaleikeiksi kutsutulla ja vahvasti aliarvostetulla alalla on mahdollista saavuttaa tuloksia, joista voisimme ilman somea vain haaveilla, hän päättää.
Nuorgam on tehnyt pitkäjänteistä työtä vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuuden ja avoimuuden eteen määrätietoisesti. Hän ollut mukana kehittämässä PING Helsingin vastuullisuustyötä jo vuodesta 2016 osallistuen mm. somevaikuttajien eettisen koodiston luomiseen, toimialaa edistävän vaikuttajafestivaalin rakentamiseen sekä Luotettavan somevaikuttajan käsikirjan konseptoimiseen.
– Emmi on vaikuttavan ja vastuullisen somevaikuttamisen edelläkävijä ja olen todella iloinen, että tämä tunnustus tuli juuri hänelle. Emmin työ vastuullisen vaikuttamisen saralla ei rajoitu pelkästään PING Helsingin projekteihin, vaan hän tuo vastuullisuuden ja diversiteetin monipuolisesti esiin kaikessa tekemisessään rohkeasti ja omalle tyylilleen uskollisesti, kuvailee PING Helsingin perustaja Inna-Pirjetta Lahti.
InfluencerTOP50 perustuu laajoihin keskusteluihin ja vaikuttajamarkkinointikampanjoiden tuloksiin. Listaus on monipuolinen kattaus sekä alan vakiintuneita johtajia että uusia tulokkaita.
– Haastava vuosi 2020 räjäytti myös vaikuttajamarkkinointialan ja ammattilaisilta on vaadittu aivan erityistä innovatiivisuutta. Listalle nostettuja vaikuttajia yhdistää halu kehittää alaa. Listalle nostetut ammattilaiset ovat varmistaneet, että alan ketteryys ja luovuus säilyvät haasteista huolimatta, iloitsee Talking Influence -julkaisun toimittaja Joele Forrester.
#faktaakoronasta case-video