Sinustako osa timanttista tiimiämme? Etsimme uutta somekoordinaattoria! Lue lisää ja hae nyt! →

Vaikuttajamarkkinointi ja budjetti: 4 askelta onnistuneeseen budjetointiin

Miten vaikuttajamarkkinointiin budjetoidaan?

Markkinoinnin budjetointi edessä? Olemme koonneet vaikuttajamarkkinoinnin budjetointisi tueksi tietopaketin, jonka avulla pystyt hahmottamaan paremmin budjetointiin vaikuttavia seikkoja: mistä lähteä liikkeelle ja mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon.

Vaikuttajamarkkinointi toimii parhaiten, kun sen suunnittelu tuodaan osaksi liiketoiminnan tavoitekeskustelua ja markkinoinnin tai viestinnän kokonaissuunnittelua. On myös tärkeä hahmottaa, millainen rooli vaikuttajamarkkinoinnille halutaan: Onko se osa markkinoinnin toimenpiteitä vai ydinasia? Missä kaikkialla vaikuttajasisältöjä on mahdollista hyödyntää ja mitkä toiminnot tai sisältömuodot se voisi korvata? Voidaanko vaikuttajavetoista viestintää hyödyntää kenties osana yrityksen vastuullisuusviesitintää?

Esimerkiksi tuomalla vaikuttajasisällöt osaksi organisaation omaa somea tai hyödyntämällä niitä mainonnassa, voidaan säästää sisäisiä resursseja ja saada aikaan merkittävää vaikuttavuutta. Vaikuttajamarkkinointi voi olla kiinteä osa yrityksen somesisällöntuotantoa ja helppo tapa tuoda ihmiset ja kiinnostavat persoonat osaksi somea. Vaikuttajasisällöt toimivat myös sitouttavina sisältöinä mainonnassa.

Lue lisää: Skaalautuva autenttisuus mainonnan avulla – 7 vinkkiä strategisesti toteutettuun somemainontaan vaikuttajasisältöjen avulla

Vaikuttajamarkkinoinnin osuutta pohdittaessa on hyvä verrata sen kuluja muihin markkinoinnin toimenpiteisiin ja miettiä, mitkä olisivat vaihtoehtoiset tuotantokulut. Budjetointiin vaikuttaa myös olennaisesti se, mistä vaikuttajamarkkinoinnin budjetti tulee: markkinoinnista, viestinnästä vai kenties tapahtumabudjetista. Lisäksi on pohdittava vaikuttajamarkkinoinnin toteutustapaa. – Onko organisaatiollanne riittävät resurssit ja osaaminen vaikuttajamarkkinoinnin koordinointiin vai tarvitaanko kumppania.


Mikä kaikki vaikuttaa hinnoitteluun?


Kun sinulla on kirkkaana vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteet ja toteutustapa, kannattaa laskea auki keskimääräisiä kuluja vaikuttajamediaostojen osalta. Vaikuttajamediaostoihin vaikuttavat mm. seuraavat seikat:

  • Strategia ja luova konseptointi
  • Kanava- ja sisältötyyppivalinnat: esim. pitkien Youtube-videoiden sisällöntuotanto on lyhtyvideoita arvokkaampaa
  • Oikeiden vaikuttajien kartoittaminen: vaikuttajien hinnoissa on isoja eroja. Hintoihin vaikuttavat mm. vaikuttajan tilin teema/toimiala (osa toimialoista hyvin kilpailtuja), tilin koko ja onko vaikuttaja tuttu myös muualta kuin somesta.  
  • Yhteistyön laajuus: tehdäänkö yksittäinen kampanjalähtö vai haetaanko brändilähettiläitä? Onko mahdollisuus neuvotella jo alussa isommasta yhteistyökokonaisuudeta, jolloin vaikuttajat tulevat yleensä hinnassa vastaan.
  • Vaikuttajapalkkiot ja yhteistyön koordinointi
  • Sisällön jakelu ja mainostaminen: missä kaikkialla sisältöjä on tarkoitus jakaa? Onko vaikuttajaa tarkoitus hyödyntää muuallakin, esim. natiivimainonta tai tapahtumat.

Lue lisää: Case Lotus: Vastuullisuusviestintää ja välittämisen tekoja vaikuttajayhteistyön keinoin

Vaikuttajamarkkinoinnin budjetoinnin 4 vaihetta – näin onnistut varmasti!

Vaikuttajamarkkinoinnin budjetointiin vaikuttavat seikat voi jakaa karkeasti neljään osa-alueeseen, joihin kuhunkin on syytä varata riittävästi resursseja.

  1. Vaikuttajastrategia ja -konseptointi: vaikuttajayhteistöiden sitominen osaksi liiketoiminnan tavoitteita. Luodaan vaikuttajayhteistöille selkeä toteutustapa, kanavasuunnitelma, luovat konsepti sekä selkeät tavoitteet ja mittaristot.
  2. Vaikuttajakartoitus: kartoitetaan tavoitteiden kannalta oikeat vaikuttajat, joiden kanssa jaetaan sama arvomaailma. Samalla luodaan pitkäjänteistä suhdetta yrityksenne kannalta potentiaaliseen vaikuttajajoukkoon.
  3. Kolmannessa vaiheessa budjetoidaan vaikuttajamediaostoihin, yhteistyön koordinointiin, vaikuttajasuhteiden hoitamiseen ja PR-toimenpiteiden toteuttamiseen.
  4. Neljäs budjetoinnin osa-alue huomioi sisältöjen maksimaalisen kattavuuden ja vaikuttajayhteistyön hyödyntämisen vuokrattujen kanavien lisäksi myös maksetuissa, omissa ja ansaituissa kanavissa.

Olemme mielellään apunasi tuloksellisen vaikuttajayhteistyön budjetoinnissa, suunnittelussa ja toteuttamisessa. Varaa aika PING Helsingin myyntipäälikön Anna Korhosen kalenterista ilmasieen sparrailuun täältä.

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: