Toteutamme toiveuusintana 13.10. PING Academy-etävalmennuksen: vaikuttajamarkkinoinnin Master Class Ilmoittaudu mukaan! →

Somevaikuttaja on yrittäjä, jolla on monta roolia – Kuka saa päättää mikä niistä on oikea?

Somevaikuttaja on yrittäjä

Yrittäjänpäivän kunniaksi tarinan kertojaksi itseään kuvaileva Inari Fernández, joka tunnetaan somessa @aidinpuheenvuoro_official kirjoitti ajatuksiaan vaikuttajien roolista ja asemasta yhteiskunnassamme.

Kuka ja mikä minä saan olla? Mistä minä saan unelmoida ja mitä tehdä työkseni? Kuka sen määrittelee? Ja mikä näitä kuvia yhdistää toisiinsa?

Olemme yksilöitä viitekehyksistämme huolimatta

Viime aikoina olen seurannut ihmetellen keskustelua siitä, miten vaikuttajat ovat vuoroin pilaamassa kirjallisuusalaa ja vuoron podcast-maailmaa, koska eivät ole ”oikeita” tekijöitä tai liian kaupallisia ja niin edelleen. En ole koskaan pitänyt ihmisten lokeroimisesta: oli kyse sitten ammattikunnista tai alkuperästä.

Me olemme jokainen yksilö viitekehyksistämme huolimatta. Ei ole kahta, saati kolmea minää. Meissä jokaisessa on lukuisasti eri asioita, joissa olemme hyviä. Potentiaalia vaikka mihin. Siksi en ole koskaan pitänyt myöskään sanasta ”vaikuttaja” ja sen alle ihmisten kasaamisesta – vaikka en kielläkään somen suurta vaikutusta ja ihmisten valtaa tavoittaa sekä vaikuttaa vahvasti yleisöönsä.

Yrittäjällä on vapaus tehdä mitä vain haluaa

Ammattinimikkeeni vaihtelee täysin riippuen siitä, mitä sillä hetkellä teen ja kuka kysyy: olen koulutukseltani filosofian maisteri ja toimittaja mutta myös saksan kääntäjä ja melkein myös palvelumuotoilija sekä gradua vaille valmis yhteiskuntatieteiden maisteri. Olen myös juontaja, somestrategi, podcasthousti, radio- ja tapahtumatuottaja, markkinointipäällikkö, copywriter, sisällöntuottaja, kuvaaja ja se sometyöntekijä. Minulla on myös nettikauppa ja pieni homestay-majoituspalvelu.

Olen myös oman yritykseni INARIMedia OY:n toimitusjohtaja ja taatusti tärkein työntekijä. Mutta eniten tykkään kuitenkin kutsua itseäni tarinankertojaksi. Siihen somekin on minulle väline, aivan kuten podcastit, lehtijutut tai vaikka se kirja.

Suurin syy miksi olen lähtenyt yrittäjäksi, on juurikin vapaus tehdä mitä vain haluaa. Sinua ei lokeroi tittelit, vaan voit suunnata intohimosi juuri siihen, mikä sinua inspiroi. Se on taivaallista, mutta myös helvetillistä.

Tänäänkin makaan kotona flunssassa ja menetin juuri kolmasosan kuukausilaskutuksestani, kun en päässytkään asiakkaani koulutukseen. Niitä ei korvaa minulle mikään. Ja luovan alan ihmisenä minun pitää luoda itseni aina uudelleen, jotta voin ansaita elantoni seuraavanakin päivänä.

Minulle minun työni on taidetta. Ei ehkä sen perinteisemmässä mielessä, mutta sen syvimmässä merkityksessä. Kun leikkaan videoitani, suunnittelen, rakennan draaman kaarta tai sommittelen kuvakulmia, kun rytmitän musiikkia oikeille paikoilleen tai mietin kuvien valotusta. Kun suunnittelen haastattelua tai pohdin tarinallisuutta. Se kaikki on yhtä suurta luovaa prosessia, joka syntyy intuitiosta ja intohimosta. Nämä kaikki saavat minussa aikaiseksi flown, joka inspiroi ja vie mennessään.

En aio häpeillä sitä, että seuraava tarinani on kirjan muodossa. Olen siitä niin onnellinen ja kiitollinen, että työni mahdollistaa minulle tämänkin ainutlaatuisen kokemuksen. Ja erityisen ainutlaatuisen siitä tekee juuri se, että voin jakaa kirjailijan matkaanikin teidän kanssa myös täällä somessa. Saan ottaa teidät mukaan ylä- ja alamäkiin. Miettiä kanssanne kirjani nimeä ja osallistaa sen kulkuun.

Tartu somen voimaan

Se että minulla on yleisö tarinoilleni ja tuotoksilleni ei ole ”tullut valmiina” ja ”helposti” vaan se on suuren ja tietoisen työn tulos. Se perustuu brändin rakentamiseen, itsensä likoon panemiseen, ja tuhansiin työtunteihin. Miksi ”valmis yleisö” tai se, että olen onnistunut keksimään, miten kaupallistan unelmieni toteuttamisen tekisi minusta huonon tekijän? Tarinankertojan? Podcastaajan? Tai vaikka kirjailijan?

Olen saanut yhteistyökumppaniltani ja kustantajaltani Storytelilta paljon kiitosta siitä jo aikaisemmissa projekteissani siitä, miten iso merkitys sillä on että kertoo omasta työstään kuulijalle somessa. Miten se sitouttaa jo yleisön projektiin matkan varrella.

Joten suosittelen ihan jokaista taiteilijaa, artistia, kirjailijaa, politiikkoa ja yrittäjää sekä toimittajaa tarttumaan somen voimaan. Sen sijaan, että yrität parjata sitä, voit valjastaa sen omien unelmiesi mahdollistajaksi!

Hyvää yrittäjän päivää kaikille!

Inari

Tutustu Inarin YouTube-kanavaan tästä ja INARIMediaan tästä.

Hyppää PING Helsingin muiden mielenkiintoisten artikkelien ja työkalupakkien pariin!

PING Helsinki

Teemme markkinointia ihmisiltä ihmisille. Olemme strategisen vaikuttajayhteistyön kumppani. Yhdistämme tuloksellisesti vaikuttajamarkkinoinnin, PR:n ja sosiaalisen median. Autamme vastuullisia asiakkaitamme menestymään ja tekemään hyviä asioita rohkeasti.

    Minua kiinnostaa: