Kuinka valita vaikuttaja yhteistyöhön?

Sopivan vaikuttajan valinta on monelle yritykselle kaikista suurin haaste vaikuttajamarkkinoinnissa. Markkinoijille tekemämme vaikuttajamarkkinoinnin pulssikyselyn mukaan jopa yli puolet yrityksistä kokee vaikuttajan valitsemisen vaikeana.

Mistä sitten tietää, kuka on sopiva somevaikuttaja yhteistyöhön ja mitä tulisi ottaa huomioon vaikuttajaa valitessa? Tässä artikkelissa kerron 5 vinkkiä, kuinka valita juuri teidän yritykselle sopiva vaikuttaja.

 

 

Listaa yrityksesi arvot – Jakaako vaikuttaja saman arvomaailman?

 

Jotta yhteistyö voisi olla luontevaa, läpinäkyvää ja vastuullista, on tärkeää, että yritys ja yhteistyövaikuttaja jakavat saman arvomaailman. Onnistuneen vaikuttajamarkkinoinnin resepti on WIN-WIN-WIN, jossa yhteistyötä tehdään vaikuttajan ehdoilla, yrityksen tavoitteilla ja yleisölle lisäarvoa tuottaen. Jotta vaikuttajalle voi antaa vapaat kädet sisällön suunnitteluun ja tuotantoon, on tärkeää, että voit luottaa vaikuttajan arvojen olevan linjassa yrityksenne arvojen kanssa.

 

 

Hyödynnä dataa – Kenet vaikuttaja tavoittaa?

 

Vaikuttajamarkkinointi on erinomainen tapa kohdentaa markkinointia ja viestintää tarkasti halutulle kohderyhmälle. Vaikuttajakartoitusta tehdessä kannattaa ehdottomasti hyödyntää dataa päätöksenteon tukena. Somekanavista saadaan paljon hyödyllistä tietoa irti ja markkinointia voidaankin kohdentaa esimerkiksi iän, sukupuolen tai yleisön sijainnin mukaan, jopa kaupungeittain.

Jokaisen sisällöntuottajan profiili tavoittaa oman uniikin seuraajakuntansa. Myös saman vaikuttajan eri kanavissa voivat korostua eri demografiat. Meillä PING Helsingillä on käytössä Meltwaterin Social Influencers -palvelu, jonka avulla pääsemme sukeltamaan pintaa syvemmälle eri sisällöntuottajien kanavatietoihin.

 

 

Millainen suhde vaikuttajalla on seuraajiinsa?

 

Kauas on tultu siitä, että vaikuttaja valitaan vain seuraajamäärän ja suuren tavoittavuuden perusteella. Sitäkin tärkeämpää on, millainen suhde vaikuttajalla on omiin seuraajiinsa ja mistä syystä vaikuttajaa oikein seurataan.

Nuorelle somen käyttäjälle vaikuttaja on kuin ystävä, jonka mielipiteisiin ja suosituksiin luotetaan. Läheinen ja vuorovaikutteinen suhde näkyy usein seuraajien aktiivisuutena. Hyvä mittari vaikuttajan aidosta vaikuttavuudesta ja tavoittavuudesta onkin sitoutuminen (engagement), joka tarkoittaa esimerkiksi yleisön reagointeja, kommentteja, jakoja ja tallennuksia.

On myös hyvä huomioida sisällöntuottajan tausta, miksi hän on onnistunut keräämään merkittävän määrän seuraajia kanavilleen. Markkinointiyhteistyön uskottavuuden kannalta on hyvin eri asia, onko sisällöntuottaja jonkin alan asiantuntija, mielipidejohtaja, urheilija vai tosi-tv:stä tuttu kohujulkkis. Luotettavan somevaikuttajan käsikirja auttaa kaikkia somesisällöntuottajia vastuullisen ja luotettavan sisällön tuottamisessa.

 

 

Tarkista aiemmat sisällöt – mistä vaikuttaja puhuu?

 

Vaikuttajaa kartoittaessa on hyvä tutustua tarkemmin vaikuttajan aiempiin sisältöihin. Millaisia julkaisuja vaikuttaja on aiemmin tehnyt, mistä hän puhuu ja miten? Vaikuttajavalinta on onnistunut silloin, kun vaikuttaja voisi muutenkin tehdä aiheesta luontevasti sisältöä, ilman kaupallista yhteistyötäkin. On myös hyvä tarkistaa vaikuttajan aiemmat yhteistyöt, jotta ei syntyisi ristiriitaa esimerkiksi kilpailijoiden välille.

 

 

Huomioi diversiteetti ja vastuullisuus

 

Jokaisella yrityksellä on valta ja vastuu vaikuttaa siihen, millaista keskustelua ja kuvastoa sosiaalisessa mediassa nähdään. Valintoja tehdessä onkin tärkeää ottaa huomioon diversiteetti, niin sisällöntuottajan, sisältötyyppien kuin pääviestienkin suhteen.

Toinen tärkeä vaikuttajan luottamusta lisäävä tekijä on vaikuttajan vastuullisuus. Niin sisällöissä, käsiteltävissä aiheissa, yhteistyömerkinnöissä, faktan tarkistuksessa kuin yhteistyön ammattimaisessa toteutuksessa. Toimialan yhteinen eettinen koodisto pingethics.fi tarjoaa helpot muistilistat ja linkitykset tärkeimpiin ohjeistuksiin.

Suomen suosituimmat somevaikuttajat ovat useimmille varmasti jo entuudestaan tuttuja ja ensimmäisenä mielessä vaikuttajaa valitessa. Se ensimmäinen vaihtoehto ei kuitenkaan aina ole välttämättä paras, vaan laajan ja monipuolisen vaikuttajakartoituksen kautta voi löytyä aivan uusia huipputekijöitä, tuoreita ideoita ja erilaisia persoonia. 

 

Haluatko oppia lisää sopivan vaikuttajan valitsemisesta, vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteiden asettamisesta ja tulosten mittaamisesta? Tervetuloa PING Academy -virtuaalikoulutukseen 18.3. klo 9-11, jolloin aiheeseen syvennytään PING Helsingin perustajan, vastuullisen vaikuttajamarkkinonnin edelläkävijän Inna-Pirjetta Lahden opastuksella. Varaa paikkasi täällä!

 

PING Helsinki on täysin riippumaton toimija eli emme edusta vain tiettyä vaikuttajajoukkoa. Teemme asiakkaillemme aina arvopohjaisen vaikuttajakartoituksen, joka ottaa huomioon niin itsenäisesti kuin eri verkostoissa toimivat vaikuttajat. Jos kaipaat apua juuri teidän yrityksellenne sopivan vaikuttajan löytämiseen ja valintaan, ole yhteydessä – autamme mielellämme!

PING Helsinki

Teemme markkinointia ihmisiltä ihmisille. Olemme strategisen vaikuttajayhteistyön kumppani. Yhdistämme tuloksellisesti vaikuttajamarkkinoinnin, PR:n ja sosiaalisen median. Autamme vastuullisia asiakkaitamme menestymään ja tekemään hyviä asioita rohkeasti.

    Minua kiinnostaa: