Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 23.5. Katso ohjelma! →

Kuinka tehostaa vastuullisuusviestintää – asiantuntijoiden parhaat vinkit

11.03.2024

PING Helsinki järjesti helmikuussa vuoden ensimmäisen edelläkävijäwebinaarin tuloksellisesta vastuullisuusviestinnästä Kokosimme alle webinaarin keynote-puhujien konkreettiset vinkit viherpesun välttämiseen, kannanoton prosessiin sekä somen käyttöön vastuullisuusviestinnän foorumina. Koko webinaarin tallenteen voit katsoa täältä.

Miten välttää viherpesu?

Ilmasto- ja ympäristöaktivisti Niklas Kaskeala herätteli puheenvuorollaan: Eikö kaiken markkinoinnin pitäisi olla vastuullista? Miten viherpesun voi välttää viestinnässä? Ota talteen Niklaksen vinkit: 

  1. Ole rehellinen – kerro kaikki oleellinen
  2. Älä liiottele – kerro myös keskeneräisyydestä
  3. Todista – tarjoa todisteita väittämillesi 
  4. Ole avoin – tarjoa mahdollisuus lukea lisää 
  5. Kuuntele – ota kritiikki vastaan rakentavasti

Viherpesu voi usein olla oire isommasta ongelmasta. Jos ei ymmärrä ekologisen kriisin vakavuutta tai oman liiketoiminnan vaikutusta kriisiin, on viherpesu helposti väistämätöntä.

Mitä aktivismi vaatii yritykseltä?

Apulaisprofessori Laura Olkkonen Lappeenrannan yliopistossa syventyi puheenvuorossaan vastuullisuusviestintään aktivismin aikakaudella. Yritysaktivismin voi jaotella kolmen luokkaa: aktivismin huomioiminen, siihen osallistuminen tai joutuminen. Aktivismiin osallistuminen on julkinen ja tarkoituksenmuokainen kannanotto pinnalla olevaan yhteiskunnalliseen aiheeseen.

Yritysaktivismiin osallistumisen prossessi

  1. Kannanotto ajankohtaiseen aiheseen viestinnällisin keinoin.
  2. Kannanottoa tukeva konkreettinen teko, kuten adressin kerääminen
  3. Kannanoton laajempi perustelu ja liittäminen yrityksen muuhun toimintaan
  4. Aktiivisen kannanoton jälkeen: kritiikkiin vastaaminen, lisäperustelu ja keskustelun jatkaminen muissa yhteyksissä

Onnistunut kannanotto ei siis koskaan jää vain yhteen vaiheeseen, vaan prosessi jatkuu jopa vuosien ajan erilaisella jälkityöllä. Prosessi ei vaadi suuria resursseja, jos aktivismin aiheet ovat muutenkin tärkeä osa yrityksen toimintaa.

Some vastuullisuusviestinnän foorumina

Miksi kaikkien yritysten tulisi käyttää somea vastuullisuusviestinnän foorumina? Tähän puheenvuorossaan vastasi PING Helsingin asiantuntija Pinja Orre. Ota haltuun puheenvuoron kolme tärkeintä pointtia: 

  1. Somen rooli kasvaa yhteiskunnallisissa keskusteluissa. Jos yrityksesi ei käytä tätä potentiaalia omien arvojen esille tuomiseen, joku toinen varmasti tekee sen. Ole rohkea ja näytä, mitä arvoja ja vastuullisia tekoja yrityksesi edustaa. 
  2. Vuorovaikutteisuuden vaade lisääntyy myös yrityksien suntaan, ja siihen some on mitä mainioin väylä. Kun rakennat vahvempia suhteita yleisöösi, lisäät myös luottamusta brändiisi.
  3. Osallista vaikuttajat ja ota yleisö myös mukaan keskusteluihin. Siten varmistat laajemman tavoittavuuden ja aidon vaikuttavuuden.

Pinjan vinkit voit ottaa haltuun myös videon muodossa täältä!

Kaipaatteko apua vastuullisuusviestintään somessa? PING Helsinki järjestää yrityksille räätälöityjä koulutuksia sekä suunnittelee strategioita vastuullisuusviestintään somessa. Ota yhteyttä Annaan ja keskustellaan juuri teidän tarpeista!

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: