Millaiset ovat vaikuttajamarkkinoinnin trendit vuonna 2023? Tule mukaan 31.1.23 maksuttomaan webinaariimme! Ilmoittaudu mukaan →

Julkaistaanko somessa feikkiä vai faktaa?

Ennen yleisöjä oli mahdollista tavoittaa vain perinteisen median tai maksetun mainonnan välityksellä. Median edustajista puhuttiin portinvartijoina ja vallan vahtikoirina, jotka keräsivät, todensivat ja välittivät tietoa kansalaisille. Nykyisin kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa ja tavoittaa somessa tuhansia, satojatuhansia tai jopa miljoonia seuraajia. Poliitikot tavoittavat äänestäjänsä sosiaalisen median kautta, kaupalliset toimijat julkaisevat journalismilta näyttävää brändisisältöä, viranomaiset toteuttavat kansalaisviestintää somessa ja yksityishenkilöt julkaisevat somekanavissaan mitä haluavat.

Virheellinen tieto on suunniteltu vahvistamaan ennakkoluuloja

Sosiaalisessa mediassa sisällöt leviävät ennennäkemättömällä nopeudella, olivatpa ne totta tai eivät. Valtaosa sosiaalisessa mediassa jaetuista sisällöistä jaetaan pelkän otsikon perusteella. Esimerkiksi Twitterissä jopa 60 prosenttia käyttäjistä lukee jutusta vain otsikon ennen sen jakamista. Virheellinen tieto leviää verkossa jopa kuusi kertaa nopeammin kuin todenmukainen tieto. Tämä johtuu siitä, että virheellinen tieto on suunniteltu vetoamaan tunteisiin ja vahvistamaan ennakkoluuloja.

Syksyllä 2018 tehdyn kyselyn mukaan vaikuttajat tuntevat olevansa vastuussa jakamansa tiedon oikeellisuudesta. Silti neljäsosa heistä myöntää jakaneensa somessa sisältöä joskus myös tutustumatta siihen ensin, ja jopa 83 prosenttia vaikuttajista uskoo, että somevaikuttajat jakavat ainakin joskus myös virheellistä tai harhaanjohtavaa tietoa. Myös niin sanotut somekuplat kertovat siitä, että haluamme vahvistaa omaa maailmaankuvaamme sisällöllä, jota vastaanotamme ja jaamme. Somevaikuttajat määrittelevät omalta osaltaan sitä, mitkä aiheet saavat näkyvyyttä, mistä keskustellaan ja millainen totuus maailmasta muodostuu. Vastuu ei siis ole aivan pieni.

”Tiedon portinvartijan rooli, joka ennen on ollut perinteisellä medialla, on nykyään myös näkyvillä somevaikuttajilla.”
Mediapoolin valmiuspäällikkö Tero Koskinen

Somevaikuttajien tavoittavuusluvut eivät jää kauas perinteisestä uutismediasta

Somevaikuttajien rooli ei kuitenkaan rajoitu pelkkään portinvartijana toimimiseen. He ovat myös merkittäviä uuden tiedon tuottajia ja keskusteluiden avaajia. Some tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden paitsi tiedon jakamiseen ja mielenkiintoisten henkilöiden esiintuomiseen myös täysin uuden tiedon ja oivallusten tuottamiseen.

Samalla uuden tiedon tuottaminen korostaa vaikuttajan vastuuta suhteessa omaan yleisöönsä, sillä usein luottamus on jopa ”sokeaa” ja on erittäin tärkeää tuoda esiin mikä on omaa ajattelua tai pohdintaa ja mikä tutkittua tietoa.

Toisin kuin toimittajia, somevaikuttajien työtä eivät sido mitkään yhteiset toimintatavat tai ohjeistukset lukuun ottamatta Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksia kaupallisten yhteistöiden merkinnöistä. Faktojen tarkistaminen jää jokaisen omalle vastuulle ja siksi on tärkeää, että kaikki yhteistyön osapuolet tekevät osansa.

Vastuu on todella suuri, sillä monet somevaikuttajat tavoittavat yksittäisillä sisällöillään jopa satojatuhansia seuraajia. Suurimmat somevaikuttajat eivät jää enää kauas perinteisestä uutismediasta tavoittavuudellaan vaikuttavuudesta puhumattakaan. Tutkimusten mukaan erityisesti nuorten käyttäytymiseen somevaikuttajien esimerkki ja suositukset vaikuttavat enemmän kuin mikään muu viestintä.

Faktat faktoina ja mielipiteet mielipiteinä

Somessa on siis hyvä muistaa mediakriittisyys – lähtökohtaisesti kaikkeen tietoon kannattaa suhtautua varauksella. Facebookissa 70 prosenttia käyttäjistä lukee tieteelliseltä näyttävästä artikkelista vain otsikon ennen sen jakamista. Somevaikuttajilla on erityisen tärkeä rooli luotettavan tiedon jakajina ja disinformaation leviämisen estäjinä. Luotettavuus on somevaikuttajan tärkein voimavara, sillä jos hän menettää yleisön luottamuksen, menettää hän myös uskottavuutensa ja vaikutusvaltansa.

Luotettavan somevaikuttajan käsikirjassa toimittaja, kirjailija Mikko Toiviainen toivoo, että entistä useammat somevaikuttajat uskaltaisivat tehdä erilaisia yhteiskunnallisia, vaikuttavia sisältöjä, ja ettei heidän tarvitsisi pelätä sitä, että miten tilanteissa pitäisi toimia ja mistä saa oikean tiedon. 

”Maailmaan mahtuu monenlaisia eri ääniä ja monenlaisia mielipiteitä. On tärkeää, että keskustelua syntyy, ja, että toiminta on vastuullista ja faktat on esitetty faktoina ja mielipiteet mielipiteinä.” Mikko Toiviainen

Artikkelin teksti on julkaistu osana Muuta maailmaa somessa – Hyväntekijän käsikirjaa (Alma Media 2022). Haluatko lukea lisää? Tutustu kirjaan ja tilaa se itsellesi -20% alennuksella koodilla MUUTAMAA: täältä kirjaukaupoille!

PING Helsinki

Teemme markkinointia ihmisiltä ihmisille. Olemme strategisen vaikuttajayhteistyön kumppani. Yhdistämme tuloksellisesti vaikuttajamarkkinoinnin, PR:n ja sosiaalisen median. Autamme vastuullisia asiakkaitamme menestymään ja tekemään hyviä asioita rohkeasti.

    Minua kiinnostaa: