Sosiaalisen median keskustelut liikuttavat maailmaa ja muuttavat yhteiskuntia. Yhden henkilön käynnistämistä ilmiöistä voi muodostua hetkessä globaaleja, maailmaa muuttavia liikkeitä. Perinteisesti yhteiskunnallisten keskustelujen avaajina on nähty miehiä. Sosiaalisen mediassa yhä useamman yhteiskunnallisesti merkittävän keskustelun avauksen ja ilmiön taustalla on nainen.
Somella on merkittävä rooli tasa-arvon edistämisessä, vähemmistöjen äänien esiintuomisessa ja representaatiossa. Some tarjoaa myös paikan vertaistuelle ja yhteiselle voimaantumiselle tärkeiden teemojen ympärillä. Ilman somea tuskin olisi syntynyt #metoo-liikettä tai Masha Aminin tragedian pohjalta syntynyttä liikehdintää.
Some ja vaikuttajamarkkinointiala ovat hyvin naisvoittoisia ja aktiivisimpia keskusteluun osallistujia ovat yleensä nimenomaan naiset.
”Koko vaikuttajamarkkinoinnin toimialan ammattimaistuminen on tapahtunut pitkälti itsensä ja oman elämänsä likoon laittaneiden naisten toimesta. Monet alan edelläkävijöistä ovat naisia ja samoin alan kehittämiseen aktiivisimmin osallistuneet vaikuttajat“, toteaa vaikuttajamarkkinointitoimisto Ping Helsingin toimitusjohtaja ja perustaja Inna-Pirjetta Lahti.
Somen kautta naiset ottavat kantaa ilmastokriisiin, kyseenalaistavat sukupuolisia stereotypioita, vanhemmuuden rooleja ja ahdasta kehokuvaa.
“On hyvin luonnollista, että vaikuttajien ottaessa entistä vahvempaa roolia yhteiskunnallisina vaikuttajina, eturiviin ovat astelleet naiset. Instagramin stooreissa ja blogeissa puhutaan paitsi ajankohtaisista yhteiskunnallisisista aiheista myös mm. sijoittamisesta, kuluttamisesta, pukeutumisen planetaarisuudesta, päivähoidon ongelmista”, Lahti listaa.
Sosiaalisessa mediassa käydään aktiivista ja vuorovaikutteista yhteiskunnallista keskustelua, usein erityisesti naisten kesken. Jotta maailma muuttuisi aidosti tasa-arvoisemmaksi, on tärkeää, että yhteiskunnallisiin somekeskusteluihin osallistuu kaikenlaisia ihmisiä – rakentavassa sävyssä ja yli sukupuolirajojen.
Kuva: Fidan Mimmikummit-tapahtumasta
Lue myös tämä artikkeli: Miten tehdä yhteiskunnallista somevaikuttamista?