Ilmoittaudu mukaan PING Academyyn 30.8.22: Vaikuttajamarkkinoinnin Master Class! Varaa paikkasi! →

9 vinkkiä vastuulliseen kriisitiviestintään

Sosiaalisessa mediassa liikkuu valtava määrä informaatiota ja sisältöä tämän hetkisiin maailmantilanteisiin liittyen. Siksi on erityisen tärkeää viestiä vastuullisesti ja kiinnittää huomiota siihen, mitä jakaa eteenpäin.

Jokaisella meistä on valta ja vastuu siitä, miten somessa viestitään. Kriisitilanteessa tuleekin muistaa, että surun ja paniikin lietsomisesta koituu vain enemmän harmia kaikille. Sitäkin tärkeämpää on jakaa luotettavaa tietoa tai vähintäänkin ohjata luotettavan tiedon pariin.

Muista nämä 9 vinkkiä kun viestit somessa kriisitilanteessa:

  1. Mieti kolme sekuntia ennen kuin jaat mitään.

2. Tarkastele sisältöjä kriittisesti ja tutustu koko sisältöön ennen kuin jaat sen.

3. Tunnista, mikä on fakta ja mikä mielipide.

4. Arvioi kriittisesti, onko näkemäsi jutun kuvat tai videot oikeassa asianyhteydessä.

5. Älä jaa juttua, joka sisältää virheellistä tietoa.

6. Jos esität tai jaat väitteen, tarkista että se on totta.

7. Käytä luotettavia lähteitä, ja kerro aina mistä lähteestä tieto on peräisin.

8. Jos julkaiset vahingossa virheellistä tietoa, oikaise virheesi.

9. Tunnista omat ennakkokäsityksesi.

Keskusteluapua tarjoavat esimerkiksi MIELI ry:n Kriisipuhelin (09 2525 0111) ja nuorille tarkoitettu Sekasin-chat (sekasin.fi) sekä lapsille tarkoitettu apuu-chat (apuu.fi).

Vastuullisen vaikuttamisen puolesta: PING Helsinki, Marketing Finland, Indieplace, Content Corner Helsinki, Asennemedia, Hypement Family ja Spot Ry.

#vastuullistavaikuttamista #kriisiviestintä

PING Helsinki

Teemme markkinointia ihmisiltä ihmisille. Olemme strategisen vaikuttajayhteistyön kumppani. Yhdistämme tuloksellisesti vaikuttajamarkkinoinnin, PR:n ja sosiaalisen median. Autamme vastuullisia asiakkaitamme menestymään ja tekemään hyviä asioita rohkeasti.

    Minua kiinnostaa: