Vuoden Valinnat vaikuttajamarkkinoinnin palkinnot

Vuoden Valinnat -finalistit ovat nyt tässä!

PING Helsinki palkitsee vuosittain merkittäviä vaikuttajamarkkinoinnin tekoja, ilmiöitä, kampanjoita ja ihmisiä. Tunnustuspalkinnot jaetaan jo viidettä kertaa ja tänä vuonna kategorioita on viisi. Yhdessä Meltwaterin kanssa PING Helsinki palkitsee vuoden ilmiön, vuoden teon, vuoden oivalluksen, vuoden vaikuttajan ja meille kaikille raskaan vuoden osalta vuoden tsempparin.

 

Raadissa toimivat

Anni Saukkola, @laakari.anni

Misme Halonen, Hartwall

Piritta Palokangas, Kauppalehti

Hanna Vartiainen, Indieplace

Max Kolu, Hypement

Noora Kunttu, Asennemedia

Valtteri Färkkilä, Meltwater

Inna-Pirjetta Lahti & Pinja Kuivalainen, PING Helsinki

 

Lue alta kategorioiden kuvaukset, sekä finalistit perusteluineen! 

 

Vuoden ilmiö:

Uudenlainen, ennennäkemätön, yllätyksellinen ja monikanavainen ilmiö sosiaalisessa mediassa. Vuoden ilmiö valuu somesta katukuvaan, oikeaan elämään ja kahvipöydän keskusteluihin. Vuoden ilmiö on sellainen, josta tietävät nekin, jotka eivät aktiivisesti seuraa somea. Ilmiö lähtee parhaimmillaan liikkumaan itseohjautuvasti, viraalisti. 

 

Vuoden ilmiö -finalistit ovat:

 

  1. Tinna Pehkonen: Äitiyden tabujen murtaminen, somekiusaamisen esiintuonti ja keskustelun herättäminen kehorauhasta.
  2. HeiBaby-podcast (Vivian Nick & Kirsikka Simberg): Avoimen ja hyväksyvän keskustelun ja yhteisöllisyyden ylläpitäminen raskaudesta, synnytyksestä ja vauvaelämästä. “Yhteiskunnallinen teko aikana, jona synnytysvalmennukset, neuvolakäynnit, ja sairaalavierailut on karsittu minimiin” Noora Kunttu, kehitysjohtaja, Asennemedia.
  3. #ImWithSanna (Trendi-lehti): laajasti mediassa näkynyt someilmiö, joka orgaanisesti osallisti sekä vaikuttajia että tavallisia käyttäjiä ottamaan kantaa keskusteluun seksismistä ja poliittisen sopivuuden rajoista. “Somevaikuttajilla oli merkittävä rooli ilmiön muodostumisessa- he siivittivät esimerkillään ilmiön sanomaa ja vastaavanlaista ilmiötä ei olisi välttämättä syntynyt samassa mittakaavassa ilman somevaikuttajien voimaa” Hanna Vartiainen, CEO, Indieplace.
  4. Emilia Kujala: Psykologisten aiheiden esiintuonti ja inhimillistäminen. “Asiantuntevaa ja inspiroivaa puhetta suorittamisen haitallisuudesta ja mielenterveyden aiheiden arkipäiväistämisestä.” Noora Kunttu, kehitysjohtaja, Asennemedia.

 

Vuoden teko:

Iso tai pieni yhteiskunnallinen teko, jossa vaikuttajamarkkinointi on ollut vahvasti mukana. Vuoden teossa korostuu vastuu, hyvän tekeminen ja ongelmakohtien esiintuonti. Ehdokkaat tekivät maailmasta paremman paikan omalla osallistumisellaan.

 

Vuoden teko -finalistit ovat:

 

  1. Henri Alén: ravintola-alan ahdingon esiintuonti monikanavaisesti. Lisäksi alustan tarjoaminen tieteelliselle tutkimukselle koronaviruksen leviämisessä ravintolatiloissa. “Henri on osallistunut myös esimerkillisesti pioneerina lääketieteelliseen tutkimukseen, jonka hän mahdollisti antamalla ravintolansa testialustaksi osaksi virusaerosolin testaamista” Anni Saukkola, lääkäri.
  2. Peppi Puljujärvi: Esiintyjien ja artistien tuki ja toimialan haasteiden esiintuominen koronavuoden aikana. Lisäksi aktiivinen työ asenteiden muokkaamisessa useassa eri kanavassa sekä uusien kanavien haltuunotto, erityisesti Clubhousen. “Toimeenpaneva ja kokoava voima Clubhousessa. Yhteiskunnallinen kannanotto väliinputoajien eli tapahtumajärjestäjien, artistien ja epätyypillississä työsuhteissa työskentelevien alan keikkatyöläisten puolesta koronaepidemian aikana.” Noora Kunttu, kehitysjohtaja, Asennemedia.
  3. Miestenhuone (Joonas Pesonen, Sami-Petteri Asikainen, Tuomo Kasanen) : Tabujen murtaminen ja keskustelun herättäminen miesten kokemista ulkonäköpaineista, sekä vertaistuen tarjoaminen. “Aitoja keskusteluja ilman filtteröintiä, Pinja Kuivalainen, Influencer Matchmaker, PING Helsinki.”

 

Vuoden oivallus

Oivaltava, rohkea ja erilainen tapa hyödyntää vaikuttajamarkkinointia. Rohkeita keskustelunavauksia ja riskinottoja itselle tärkeistä aiheista. Uskallus tehdä asioita eri tavalla kuin aikaisemmin ja kaataa vanhastaan olemassa olleita muureja.

 

Vuoden oivallus -finalistit ovat:

 

  1. Tympeät tytöt (Riina Tanskanen & Emmi-Julia Lepistö): Sosiaalisen median hyödyntäminen mesenaatti-rahoituksen keräämisessä Tympeät tytöt – Aikuistumisretriittejä -sarjakuvakirjan julkaisuun. Kampanja levisi somessa orgaanisesti ja keräsi suuren joukon kannattajia. “Oivaltavaa ja helposti lähestyttävää sisältöä” Valtteri Färkkilä, Senior Growth Executive, Meltwater”
  2. Kroonisesti ärhäkkä (Irene Naakka & Mona Bling): rohkeaa keskustelua ja kannanottoja naisvihasta hauskalla, ymmärrettävällä ja helposti lähestyttävällä tavalla. 
  3. Kaksi äitiä ja kaksoset (Susanna Silvander-Rosti & Ella Rosti): Somekanavien hyödyntäminen naisparien lastensaannin vaikeuden ja sateenkaariperheen arjen esiintuomisessa. “Oivalluksia ja avointa puhetta” Anni Saukkola, lääkäri.

 

Vuoden tsemppari: 

Vaikuttaja, joka on tuonut iloa ympärilleen, jakanut positiivista fiilistä, ja kannustanut meitä kaikkia tsemppaamaan pandemian aikana.

 

Vuoden tsemppari -finalistit ovat:

 

  1. Anna Saivosalmi: Suomalaisten motivoiminen ja inspiroiminen liikuntaan helppojen kotitreenien avulla positiivisella ja energisellä otteella. “Energistä ja mukaansatempaavaa sisältöä” Max Kolu, co-founder, Hypement.
  2. Darravapaa (Katri Ylinen & Laura Wathén): Alkoholittomuudesta puhuminen rennolla ja paasaamattomalla otteella. Vertaistuen tarjoaminen ja tietoisuuden lisääminen. “Ei paasaamista vaan inspiraatiota, moderni ja raikas tapa kannustaa päihteettömyyteen.” Noora Kunttu, kehitysjohtaja, Asennemedia.
  3. Puhutaan politiikkaa (Elina Karjalainen): Poliittisten aiheiden tekeminen helposti ymmärrettäviksi ja helposti lähestyttäviksi. Politiikan käsittely kohderyhmän kielellä. 

 

Vuoden vaikuttaja:

Vastuullisesti toimiva vaikuttaja, joka on omalla toiminnallaan vienyt toimialaa eteenpäin. Hän sitouttaa ja innostaa yleisöään sekä inspiroi vaikuttajakollegoitaan. Vuoden vaikuttaja valitaan yleisöäänestyksellä raadin tekemältä shortlistalta, ja äänestys on nyt auki! Käy antamassa oma äänesi täällä

 

Vuoden vaikuttaja-finalistit ovat:

  1. Jani Toivola: Ihania tarinoita ja pohdintoja perhe-elämästä perinteistä poikkeavasta näkökulmasta. Sisällöistä välittyy herkkyys, elämäniloisuus sekä välittäminen. Kantavana teemana myös tasa-arvo.
  2. Mona Bling: Transihmisten oikeuksien ja tasa-arvon puolesta puhuminen, sekä aiheiden tekeminen näkyväksi laajalle yleisölle. Naisvihaan liittyvien aiheiden käsittely hauskalla ja helpolla tavalla Kroonisesti ärhäkkä -podcastissa yhdessä Irene  Naakan kanssa. Ammattimaisesti toimiminen ja sisältöön panostaminen. 
  3. Miisa Rotola-Pukkila: Hyvä energia ja positiivinen asenne kaikissa kanavissa, kuitenkin tuoden esiin kipeitäkin aiheita toiveikkaalla näkökulmalla. 
  4. Jade Nyström: Rohkeaa omana itsenä olemista ja keskustelun avausta transsukupuolisuudesta urheilumaailmassa. Inspiroiva esikuva niin nuorille kuin vanhemmillekin.
  5. Henri Alén: Ravintola-alan ahdingon esiintuominen ja sen pelastamiseksi aktiivisesti työskenteleminen. 

Voittajat julkistetaan 15. kesäkuuta 2021 klo 9-11 järjestettävässä ‘Uskottavaa ja merkityksellistä markkinointia & Vuoden Valinnat’ -webinaarissa. Ilmoittaudu mukaan täällä!

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.

Related Posts

Leave a Reply