Nuorten unelmana onnellinen elämä – raha ja materia jäävät kauas taakse

Tiedote, julkaisuvapaa  18.5.2021

Tänään tuhannet suomalaiset nuoret saavat tiedon ylioppilaskokeiden arvosanoista. 81% lukiolaisista unelmoi onnellisesta elämästä ja vain 14% rahasta, selviää lukiolaisille tehdystä kyselystä. Valmistuminen ylioppilaaksi on monelle tärkeä askel kohti unelmien toteutumista. Kyselyn mukaan 47% nuorista kokee koulutuksen merkittäväksi omien unelmien toteuttamisen kannalta. Kotimainen valmistujaislakkien valmistaja Fredrikson toteutti kyselyn nuorille Lukiolaisten liiton kanssa huhtikuussa 2021. 

Kyselyn mukaan onnellinen elämä koostuu työurasta, matkustamisesta, parisuhteesta ja terveydestä. Samoja aiheita nousi esiin myös Fredriksonin #hatullinenunelmia-kampanjan vaikuttajien keskuudessa. Ylitöis-podcastissa Oskari, Ville-Valtteri ja Otso unelmoivat onnellisesta elämästä ja Mandimai Sundberg puolestaan siitä että saa jatkossakin tehdä työtä, josta nauttii. Vain neljännes kyselyyn vastanneista lukiolaisista unelmoi lapsista tai omasta kodista, ja ainoastaan 2% kertoi unelmoivansa hienoista tavaroista. Nuorten mukaan unelmien toteuttaminen vaatii ennenkaikkea aikaa, mutta myös koulutusta ja rahaa.

  • Meidän jokaisen olisi hyvä pysähtyä miettimään, mitä elämässä tavoittelemme. Oppiminen tarvitsee esikuvia ja tulevaisuus unelmia. Lukiolaisten vastauksista näkee, mikä 2000-luvulla varttuneelle nuorelle on tällä hetkellä tärkeää – työura, matkustaminen, parisuhde ja terveys, kuvailee kyselyn tuloksiin tutustunut futuristi ja tietokirjailija Perttu Pölönen.

Inspiraatiota unelmille sosiaalisesta mediasta

Unelmoiminen on tärkeää kaikille kyselyyn vastanneille nuorille ja suurimmalle osalle tärkeää on myös unelmien toteutuminen. Lähes puolella nuorista ei kuitenkaan vielä ole suunnitelmaa unelmiensa toteuttamiselle. Inspiraatiota unelmille etsitään erityisesti sosiaalisesta mediasta sekä keskusteluista ystävien kanssa.

  • Ylioppilastutkinto on minulle tietynlainen etappi – sen suoritettuani kaikki elämän ovet ja mahdollisuudet ovat avoinna! Unelmoin, että löydän elämästä asiat, joita rakastan ja joista nautin. Niiden löytäminen vaatii rohkeutta ja aktiviisuutta, välillä myös epäonnistumisia. Rohkeutta saan erityisesti perheeltä ja ystäviltäni, kommentoi pian valkolakin päähänsä painava tuore ylioppilas Karoliina Nieminen.

 

  • Haluamme kannustaa suomalaisia nuoria unelmoimaan, sillä unelmointi auttaa vaikeiden aikojen yli. Kannustamme nuoria myös rohkeasti ja sisukkaasti tavoittelemaan omia unelmiaan. Se on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Oma unelmamme on valmistaa perinteiset ylioppilaslakit käsityönä Suomessa myös tulevaisuudessa, kuvailee Fredriksonin toimitusjohtaja Anu Koskimäki

Fredriksonin tavoitteena on, että nuoret rohkaisevat toinen toisiaan omilla esimerkeillään. #HatullinenUnelmia -tunnisteella jaettuja kuvia ja viestejä jaetaan säännöllisesti myös Fredriksonin somekanavissa.

Instagram: @fredriksonhats #hatullinenunelmia 

Kyselyyn vastasi huhtikuussa 2021 148 lukioikäistä nuorta

Linkki kyselyraporttiin 

Linkki kuvapankkiin 

Lisätiedot: Anu Koskimäki, toimitusjohtaja, M.A.S.I Company / Fredrikson puh. 017 769 7611  https://www.fredrikson.fi 

Valmistujaislakkeja valmistava Fredrikson aloitti toimintansa Jyväskylässä vuonna 1887. Kravatti- ja rusettitehtaana aloittanut yritys laajensi tuotantoaan pian myös lakkeihin, joiden valmistuksesta muovautui myöhemmin yrityksen toiminnan ydin. Fredrikson yhdistyi 1990-luvun alussa M.A.S.I Companyyn ja lakkien valmistus tapahtuu tänä päivänä Viitasaaren hattutehtaalla. Kotimainen työ on edelleen brändin ydin ja Fredriksonin valmistujaislakeilla on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä avainlipputunnus, joka on osoitus kotimaisuudesta.

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.

Related Posts