Miksi ottaa kantaa somessa? Tervetuloa vaikuttajien ja sisällöntuottajien virtuaalisille aamukahveille 2.11. Varaa paikkasi tästä →

Miltä vaikuttajamarkkinointi näyttää tänä päivänä? Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2021

Vaikuttajamarkkinointi on kehittynyt viime aikoina paljon. Kehityksen suuntaan oman jälkensä on jättänyt koronaviruspandemia, mikä näkyy myös Meltwaterin Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2021 -raportin tuloksissa.

Aikaisempinakin vuosina vaikuttajamarkkinoinnin toimiala on ollut jatkuvassa kasvussa. Tänä vuonna tulokset paljastavat kuitenkin jotain vielä tärkeämpää kuin perinteiset kasvulukemat. Kun vertaamme vuotta 2020 vuoteen 2019, vaikuttajien vaikuttavuus on kasvanut 62 %, mikä todistaa koko toimialan potentiaalin.

Vuonna 2020 monet markkinointitiimit joutuivat leikkaamaan budjettejaan, ja esimerkiksi matkailualalla vaikuttajamarkkinointitoimenpiteet olivat viime vuonna jyrkässä laskussa pandemian takia. Vaikka sponsoroitujen yhteistöiden määrä laski, vaikuttajien arvo on kuitenkin kasvanut merkittävästi, mikä lupaa hyvää vaikuttajamarkkinoinnin alalle.

Mitä trendejä vaikuttajamarkkinoinnissa nähdään tänä päivänä?

Vaikuttajamarkkinointi on liikkunut suuntaan, jossa vaikuttajat ottavat aikaisempaa enemmän
kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Yhtenä esimerkkinä on vaikuttajien ja brändien osallistuminen Blacklivesmatter -liikkeeseen kesäkuussa 2020. Black Lives Matter -hanke käynnisti globaalin keskustelun järjestelmällisestä rasismista, ja hetki oli tärkeä myös itsetutkiskelulle. Yritykset osallistuivat keskusteluun enemmän kuin koskaan ennen, ja brändien myös oletettiin osoittavan tukensa. Brändit siis osallistuivat aktivismiin ja johtivat samalla tärkeitä keskusteluja. Tämä on yksi tärkeimmistä trendeistä, jolla on pitkäaikainen vaikutus markkinointistrategioihin myös tulevaisuudessa, sillä monet vaikuttajat valitsevat tarkasti brändit, joiden kanssa he tekevät yhteistyötä.

Z-sukupolven vaikuttajien nousu on huomionarvoinen asia kaikille vaikuttajamarkkinointia tekeville ja harkitseville yrityksille. Z-sukupolven vaikuttajiksi lasketaan 18-24-vuotiaat. Kyseinen ikäryhmä on ainoa, jonka osuus vaikuttajayhteistöistä kasvoi vuonna 2020. Z-sukupolvi on ollut monen yrityksen tutkassa jo useamman vuoden, mutta nyt heidät on haluttu sisällyttää kunnolla markkinointistrategiaan.

Kun tarkastelemme julkaisujen kanavia ja tyyppejä, voimme todeta, että TikTok sekä tarina-formaatti ovat kasvattaneet suosiotaan. Sponsoroitujen tarinoiden määrässä on tapahtunut jyrkkää nousua, mikä on linjassa myös yleisen tarinoiden suosion kasvamisen kanssa. TikTokissa tehtyjen kaupallisten yhteistöiden kasvu ei myöskään tule yllätyksenä alustan yleisestä suosion kasvusta johtuen.

Haluatko lukea lisää vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä? Lataa Meltwaterin nettisivuilta Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2021 -raportti kokonaisuudessaan, ja syvenny tuloksiin tarkemmin. Raportti sisältää mm. tarkat luvut trendeihin liittyen, käytännön esimerkkejä, vaikuttajien ennustamat trendit sekä TOP10 toimialat, jotka hyödynsivät vaikuttajamarkkinointia vuonna 2020.

Harkitseeko yrityksesi vaikuttajamarkkinoinnin aloittamista tai olemassa olevan vaikuttajamarkkinointistrategian päivittämistä? Tutustu Meltwaterin vaikuttajamarkkinoinnin alustaan alla olevan painikkeen kautta.

Oletko vaikuttaja? Tutustu Meltwaterin vaikuttajamarkkinoinnin alustaan ja rekisteröidy sisällöntuottajaksi!

Artikkelin kirjottaja: Meltwater

Globaali SaaS-alan yritys Meltwater tarjoaa All-In-One -ratkaisun markkinointi- ja viestintätiimeille. Meltwaterin alustan avulla teet vaikuttajamarkkinointia, hallinnoit yrityksesi sosiaalisen median kanavia, lähetät tiedotteita ja teet media- ja someseurantaa.

PING Helsinki

Teemme markkinointia ihmisiltä ihmisille. Olemme strategisen vaikuttajayhteistyön kumppani. Yhdistämme tuloksellisesti vaikuttajamarkkinoinnin, PR:n ja sosiaalisen median. Autamme vastuullisia asiakkaitamme menestymään ja tekemään hyviä asioita rohkeasti.

    Minua kiinnostaa: