Kuinka selvitä koronakriisistä someyrittäjänä?

Toinen #faktaakoronasta-webinaarimme, Someyrittäjänä koronakriisin läpi, keräsi linjoille 16.4.2020 yli 160 osallistujaa ympäri Suomen – Helsingistä Sodankylään ja Isokyröstä Pieksämäelle. Webinaarin teema, koronakriisi ja sen vaikutukset yrittäjille sekä talouteen, on tämän hetken kuuma peruna, joka on herättänyt paljon keskustelua, epävarmuutta ja hämmennystä. 

Koronakriisin vaikutukset näkyvät kaikkialla, mutta erityisen raskaasti kriisi on iskenyt yrittäjiin. Lähes 90% webinaarin osallistujista toimii yrittäjänä tai yrittäjämäisesti. 83% kertoi, että koronatilanteella on ollut vaikutusta heidän työtuloihinsa.

Vaikeassa tilanteessa kaivataan erityisesti rahallista tukea, mutta myös konkreettista neuvontaa ja ajankohtaista tietoa. Tähän tarpeeseen myös tämä, ja tulevat #faktaakoronasta webinaarimme, pyrkivät vastaamaan. Katso webinaarin tallenne täältä.

Tärkeintä on oma asenne – ei kannata jäädä tuleen makaamaan!

Puheenvuoroissa kantavana teemana toistui toiveikkuus ja usko tulevaan; ei kannata jäädä tuleen makaamaan, vaan pyrkiä proaktiivisesti miettimään uusia vaihtoehtoja ja hakea uutta suuntaa. Aamupäivän aikana virtuaaliestradilla nähtiin asiantuntijat Valtioneuvoston kansliasta, Työ- ja elinkeinoministeriöstä, Nordeasta sekä tilitoimisto Greenstepistä. Webinaarin päätteeksi keskusteluun liittyivät myös Mimmit Sijoittaa -yhteisöstä tutut Pia-Maria Nickström ja Hanna Tikander sekä toimittaja, somevaikuttaja Emmi Nuorgam

Tärkeää on myös rohkeasti puhua omasta tilanteestaan. Raha-asioihin liittyvät ongelmat ovat vielä tabu, vaikka tänä päivänä ne koskettavat yhä useampaa suomalaista. Paras keino päästä eteenpäin on olla rehellinen ja avoin omasta tilanteesta ja hakea apua. Ongelmia on turhaa hävetä, sillä ymmärrystä löytyy varmasti.

Rahallista tukea on saatavilla sitä tarvitseville. Työ- ja elinkeinoministeriön Teollisuusneuvos Sampsa Nissinen kertoi hallituksen tukikeinoista yrittäjille ja ohjeisti, mistä ja miten tukea voi saada. Myös Greenstepin partneri Minna Riihimäki antoi konkreettisia neuvoja ja vinkkejä yrittäjille koronakriisistä selviämiseen.

Nordean  pääekonomisti Tuuli Koivu antoi hieman huolestuttavankin katsauksen koronan vaikutuksista talousnäkymiin. Hänen mukaan palvelualoilla työskentelee Suomessa yli miljoona ihmistä ja heihin koronatilanne vaikuttaa eniten.

“Kriisi on syvä, koska se osuu erityisesti kulutuskäyttäytymiseen. Kaiken avain on, miten nopeasti päästään normaaliin arkeen. Tärkeintä on kuitenkin säilyttää luottamus tulevaan”, Tuuli muistutti.

5 vinkkiä koronakriisistä selviämiseen:

  1. Vaikuttajamarkkinointi voi olla juuri nyt monelle yritykselle kannattavaa sen kustannustehokkuuden vuoksi. Monet vaikuttajat ovat saaneet paljon uusia seuraajia ja ihmiset käyttävät normaalia enemmän sosiaalista mediaa ja viettävät aikaa virtuaalisten ystäviensä eli vaikuttajien seurassa. 
  2. Tärkeintä on olla proaktiivinen ja kääntää katse tulevaan. Nyt on hyvä aika analysoida omaa liiketoimintaa ja mahdollisesti hakea uutta suuntaa. Vallitseva tilanne on tilapäinen, joten ei kannata jäädä tuleen makaamaan. 
  3. Jokaisen yrittäjän on hyvä tehdä kassavirtaennuste, päiväkohtaisesti tai pidemmällä tähtäimellä, oli kyseessä sitten yksinyrittäjä tai 500 henkilön yritys.
  4. Kun tulot laskevat, joustoa on haettava menoista. Voiko kuluja karsia? Voisiko niihin saada lisää maksuaikaa? Ole yhteydessä myös vuokranantajaasi, sillä vuokranalennus on mahdollinen.
  5. Vaikeassa tilanteessa saa ja pitää olla itselleen armollinen. Monella on nyt vaikeaa, mutta tämäkin tilanne on ohimenevä.

Somevaikuttajilla on tärkeä rooli ja suuri vastuu myös koronaviestinnässä

Koronatilanne on vaikuttanut myös monen ammattimaisen somevaikuttajan työtilanteeseen. Yhteistöitä on peruuntunut tai siirretty myöhemmälle, mutta osalle niitä on tullut myös lisää. 

Erityisesti nyt meidän kaikkien arvot punnitaan. Somevaikuttajilla on todella iso valta ja mahdollisuus toteuttaa itseään luomalla viihteellistä ja hyödyllistä sisältöä seuraajilleen, mutta samalla heillä on suuri vastuu, myös koronaan liittyvässä viestinnässä. Luotettavan somevaikuttajan käsikirja auttaa tuottamaan vastuullista ja luotettavaa sisältöä myös koronavirukseen liittyen ja valtioneuvoston #faktaakoronasta-viesti kertoo viikottain sen hetken ajankohtaisimmat ja tärkeimmät viestit koronatilanteeseen liittyen. Tilaa #faktaakoronasta-viesti sähköpostiisi.

Myös valtioneuvoston kanslian viestintäasiantuntija Aapo Riihimäki muistutti meidän kaikkien, mutta erityisesti somevaikuttajien roolista koronaviestinnässä: 

“Koronaviruskriisi on meidän kaikkien yhteinen haaste. On tärkeää, että jokainen auttaa omalla tavallaan. Jokainen jako on tärkeä teko.”

Aapo muistutti, että vielä ei olla edes taitekohdassa, vaan epidemian huippu on vasta tuloillaan. Siksi täytyy muistaa, että tilanne ei ole vähään aikaan katoamassa, vaan poikkeustilanteessa eletään vielä jonkin aikaa. Siksi on tärkeää jatkaa sitä hyvää työtä, jota ollaan jo tehty.

Seuraavassa #faktaakoronasta -webinaarissa keskiviikkona 6.5. klo 9-11 teemana on terveys ja hyvinvointi: Miten kauan tää kestää ja miten tätä jaksaa? kysymyksiin vastaavat THL:n johtava asiantuntija Jussi Sane ja ylilääkäri Tuula Hannila-Handelberg, sekä Suomen Mielenterveys – Mieli ry:n verkkokriisityön päällikkö Satu Sutelainen. Keskustelussa mukana myös hyvinvointibloggaaja ja toimittaja Inka Ikonen, psykoterapeutti ja kirjailija Emilia Kujala sekä tubettaja Maiju Voutilainen. 

Ilmoittaudu mukaan täällä!

 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.