Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 24.5. Katso ohjelma! →

Case: SOS-Lapsikylä – Vaikuttajat yhteiskunnallisten teemojen äärellä

01.01.2021 - PING Helsinki

Case pähkinänkuoressa:

SOS-lapsikylän kampanjassa mukana olleet perhevaikuttajat toivat esille tukiperhetoimintaa omista näkökulmistaan ja herättelivät keskustelua aiheen tiimoilta. Ajatuksia herättävien ja koskettavienkin tarinoiden myötä myös seuraajat jakoivat kokemuksiaan ja ajatuksiaan aiheesta. 

Tulokset:

  • Yli 340 000 katselukertaa sosiaalisessa mediassa
  • Yli 22 000 reaktiota
  • Runsaasti positiivista palautetta ja kiitosta vaikuttajien seuraajilta

 

Mistä on kyse?

Yhteistyömme päätavoitteena oli kasvattaa SOS-Lapsikylän ja sen toiminnan tunnettuutta. Lisäksi kampanjalla haluttiin herättää kiinnostusta tukiperhetoimintaa kohtaan ja saada uusia lahjoittajia. 

Vaikuttajakampanja oli erittäin onnistunut saaden sosiaalisessa mediassa yli 340 000 katselukertaa ja yli 22 000 reaktiota. SOS-lapsikylä ja sen toiminta herättivät paljon kiinnostusta tavoitellussa kohderyhmässä. Kampanja sai vaikuttajien seuraajilta paljon palautetta ja kiitosta, ja keskustelu aiheen ympärillä on ollut kaiken kaikkiaan hyvin positiivista. 

Tukiperhetoiminnan esille tuominen vaikuttajien avulla on selvästi normalisoinut keskustelua aiheesta ja madaltanut kynnystä ryhtyä tukiperheeksi. 

PING Helsingillä on ollut ilo olla mukana edistämässä yhteiskunnallisesti tärkeää asiaa. Yhteistyö on ollut erittäin luontevaa, sillä PING Helsinki ja SOS-lapsikylä jakavat hyvin samanlaiset arvot: rohkeus, vastuullisuus ja laatu, joita pyrimme tuomaan esille kaikessa tekemisessämme.

 

Asiakkaan sanoin:

”Meidän näkökulmastamme arvokkainta tässä yhteistyössä ovat olleet mielettömän taitavat kirjoittajat, jotka ovat lähteneet koko sydämellään mukaan meidän asiaan. Vaikuttajien avulla olemme saaneet välitettyä haluamamme viestin täysin uusille yleisöille – tietyille kohderyhmille, joita emme omilla kanavillamme tavoita yhtä hyvin. 

Tärkeää on ollut myös PING Helsingin Lauran asiantuntemus siinä, että hän osasi suuresta joukosta vaikuttajia valita juuri sopivat henkilöt edustamaan SOS-lapsikylää.” – Leena Poutanen, Viestintä- ja varainhankintajohtaja, SOS-lapsikylä

 

Mitä tehtiin?

Kampanjaa varten valittiin kohderyhmän, eli erityisesti noin 30-35 vuotiaat naiset, tavoittavia vaikuttajia, jotka jokainen toivat tukiperhetoimintaa esille omasta näkökulmastaan. Ajatuksia herättävät ja koskettavatkin tarinat saivat myös seuraajat kertomaan omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan aiheesta.

“Oli hienoa tutustua tarkemmin SOS Lapsikylän tärkeään työhön sekä levittää tietoa tukiperhetoiminnasta. Erityisesti nautin tukiperheiltamasta, jossa pääsi tapaamaan muita tukiperhetoimintaa harkitsevia ja Lapsikylän henkilökuntaa. Blogitekstiin tulleiden kommenttien perusteella myös seuraajani kokivat aiheen tärkeäksi.“ – Asikaine

PING Helsinki järjesti kaksi SOS-lapsikylän ja bloggaajien yhteistä tukiperheiltamaa, Helsingissä ja Turussa. Iltamissa osallistujat pääsivät kuulemaan SOS-lapsikylän toiminnasta, kyselemään heitä askarruttavia kysymyksiä sekä tapaamaan tuttuja bloggaajia. 

Mukana olivat muun muassa Lähiömutsinakin tunnettu Hanne Valtari, Asikaine-blogin Maiju Asikainen, The Realm of Maria -tubekanavan Maria Kangaskortet, Mamma Rimpuilee -blogin Laura Satamo sekä juliaihminen eli Julia Thurén.

Vaikuttajien lisäksi molempiin tukiperheiltamiin osallistui noin 20 aidosti SOS-lapsikylän toiminnasta kiinnostunutta henkilöä.

Esimerkkejä sisällöistä

Kampanjassa mukana olleet vaikuttajat käsittelivät aihetta omasta näkökulmastaan, omaan elämäntilanteeseen sopivimmalla tavalla.

Valeäiti Hanne kirjoitti blogiinsa omista pohdiskeluistaan tukiperhetoimintaan liittyen ja siitä, voisiko heidän perheensä toimia tukiperheenä sitä tarvitsevalle lapselle. Juttua varten Hanne haastatteli ystäväänsä Harria, joka on toiminut tukiperheenä jo vuosia. Lue Harrin kokemuksista ja Hannen omista ajatuksista täältä.

Maria Kangaskortet kertoi heidän perheensä matkasta tukiperheeksi: mitä se oikein tarkoittaa, mitä ajatuksia se herättää ja miten koulutus tapahtuu käytännössä. Lue Marian ajatuksia täältä.

Yhteistä kaikille kampanjan sisällöille oli vaikuttajien aito kiinnostus ja halu tuoda aihetta esille ja toimia keskustelun herättäjänä tärkeän asian puolesta.

case sos-lapsikylä
case sos-lapsikylä

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: