Visit Tampere: maksetuista mainoksista kohti vaikuttajamarkkinointia

Vielä muutama vuosi sitten Tampereen matkailuneuvonnan kärkituote oli A5-kokoinen matkailuesite, joka tarjosi asiakkaillemme monen kymmenen sivun edestä lukemista Tampereesta. Ravintoloita, hotelleja ja ostospaikkoja esittelevillä sivuilla oli kuitenkin enimmäkseen ilmoitustilaa ostaneita, lähinnä suuriin ketjuihin kuuluvia yrityksiä. Esite oli aikaa vievä ja kallis tuottaa, etenkin kun kieliversioita oli kymmenen. Osa tiedosta oli vanhentunutta jo esitteen päästyä painosta. Se oli kuitenkin nettisivujen ohella tärkein työkalu kohdatessamme kaupunkiin tupsahtaneita turisteja.

Somen ja suosittelumarkkinoinnin yleistyessä aloimme kiinnittää tarkempaa huomiota esitteen sisältöön. Monisivuinen vihko tiivistyikin kertaheitolla taiteltavaksi kartaksi, jonka otsikoksi päätyi osuvasti Paikallisilta Rakkaudella. Siihen mahtui kymmenittäin kohteita, jotka olivat ansainneet näkyvyytensä maukkaalla ruoalla, paikallisilla tuotteilla tai vaikka erityisen hyvällä palvelulla. Karttaan ei otettu yhtään kohdetta, jota ammattilaisemme tai paikalliset eivät vilpittömästi suosittelisi. Palaute esitteen uudesta muodosta oli tietenkin monenkirjavaa, mutta päällimmäiseksi nousivat ihastuneet kommentit laajasta tarjonnasta ja uusista, odottamattomista suosituksista.

Samalla halusimme tuoda ansaitun markkinoinnin tuulahdusta myös nettisivuille. Visittampere.fi uudistui täysin kolme vuotta sitten, kun aakkostetut kohdelistat vaihtuivat valikoituja yrityksiä sisältäviin suositteluartikkeleihin. ”Ravintolat”-kategorian alta ei enää päätynyt selailemaan yksittäisten ravintoloiden listaa, vaan inspiroitumaan artikkeleista kuten ”Brunssille!” ja ”Herkullisimmat hampurilaispaikat”. Myös sivustouudistus on jakanut mielipiteitä; negatiivinen palaute koskee yleensä tietojen löydettävyyttä ja sivuston selkeyttä, kun taas positiivinen palaute kiittelee inspiroivista artikkeleista ja tiedosta, jota sivuston käyttäjä ei ehkä ollut etsimässäkään.

Visit Tampere on halunnut niin ikään ottaa hyödyn irti kasvavasta bloggaaja- ja vaikuttajamarkkinointikentästä, joka on noussut pressiyhteistyön rinnalle tärkeänä kansainvälisen markkinoinnin kanavana. Saamme ilahduttavan paljon yhteydenottoja, ja jo muutaman vuoden ajan olemme toteuttaneet resurssiemme rajoissa kaikki potentiaaliset vierailut. Toiminta on kuitenkin ollut vailla tarkempaa strategiaa. Viimekeväinen PING Business Festival avasi silmämme ensimmäistä kertaa myös kotimaiselle vaikuttajakentälle, ja tänä kesänä olemme tehneet yhteistyötä mahdollisimman monen kiinnostuneen kotimaisen perhe- matka- ja lifestyle-bloggaajan kanssa.

Voivatko vaikuttajat luoda brändin?

Edellä mainitut toimintatavat eivät ole olleet kauan käytössä, mutta nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä alkavat jo osoittaa vanhentumisen merkkejä. Karttoja voidaan päivittää ja sivusto viedä uudelle alustalle, inspiroivaa tietoa jäsennellä helpompaan muotoon ja ottaa käyttöön uusia mobiileja ratkaisuja. Mutta miten siirtyä seuraavalle tasolle vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisessä?

Haluamme jatkossa miettiä entistä tarkemmin, mitä vaikuttajamarkkinoinnilla halutaan saavuttaa ja minkälaisia ihmisiä itse haluaisimme kutsua markkinoimaan Tamperetta. Vaikuttajan käsite on ymmärrettävä laajemmin; Tampereen puolestapuhujiksi voi houkutella suosittujen bloggaajien lisäksi myös paikallisia vaikuttajia, somevaikuttajia, harrastuspiirien vaikuttajia, eri alojen vaikuttajia ja periaatteessa ihan ketä vain Tampereelle tärkeissä kohderyhmissä tunnettuja henkilöitä. Kunhan he kytkeytyvät jollakin tavalla niihin Tampereen vahvuuksiin joista mekin haluamme kertoa eteenpäin, ja välittävät vakuuttavasti kaupungin tarinaa omalle vaikutuspiirilleen. Kimmoke lähteä Tampereelle voi tulla montaa eri kautta, ja taktikointiin onkin vaikuttajaviidakossa loputtomasti varaa.

Haluamme myös kytkeä vaikuttajamarkkinoinnin tiukemmin erilaisiin kampanjoihimme sekä fyysisiin ja digitaalisiin materiaaleihimme. Miksi käyttäisimme itse loputtomasti aikaa uuden sisällön luomiseen, jos voimme ohjata resurssimme vaikuttajayhteistyön koordinointiin ja tulosten levittämiseen? Asiansa tuntevat vaikuttajat luovat omannäköistään sisältöä, ja vahvistavat ohessa uskottavasti kaupunkimme matkailubrändiä. Meidän tehtävämme on koota matkailijaa kiinnostava ja hyödyttävä materiaali helposti saataville Visit Tampereen kanaviin.

Saatat siis kuulla Tampereesta kaupungin skeittihalleihin ihastuneelta kansainväliseltä skeittilupaukselta, kauniisiin järvenranta-auringonlaskuihin rakastuneelta Instagram-tähdeltä tai vaikka Euroopan parhaan jazzfestivaalin perässä matkustavalta muusikolta. Toivottavasti viesti vakuuttaa sinutkin Tampereen vaikuttavuudesta!

Related posts:

About the author

PING Helsinki on riippumaton, koko vaikuttajamarkkinoinnin toimialan yhdistävä sarja tapahtumia sekä yhteisö, jonka rikkaus on erilaisissa näkökulmissa ja niiden törmäyttämisessä.