Vaikuttajamarkkinointi rakentaa ajatusjohtajuutta

Vaikuttajamarkkinointi on osa kokonaisvaltaista viestintää. Aktiivisella vuorovaikutuksella ja tavoitteellisella, kiteytetyllä viestinnällä syntyy myös haluttu sivutuote: Ajatusjohtajuus. Ajatusjohtaja on oman alansa suunnannäyttäjä, joka pikemminkin avaa keskusteluja kuin vain seuraa niitä. Uskomme vahvasti siihen, että ajatusjohtajan on helpompi myydä palveluitaan.

Tapamme kommunikoida sekä tavoittaa ihmisiä on muuttunut huimasti lyhyessä ajassa ja tulee muuttumaan yhä. Siksi vaikuttajamarkkinointiin kannattaa suhtautua strategisesti.

Yksi, hyvin perustavanlaatuinen muutos ja mielenkiintoinen esimerkki on muun muassa se, että uutiskanava CNN osti viime marraskuussa 25 miljoonalla dollarilla yhdysvaltalaisen tubettajan ja videotuottajan Casey Neistatin yrityksen Bemen. CNN oli ollut kiinnostunut Neistatista jo muutaman vuoden, sillä CNN:n johtajan 16-vuotias poika kertoi Neistatin olevan ainoa media, joka häntä kiinnostaa.

Vaikka Casey Neistatin nuorella yleisöllä ei välttämättä ole vielä varaa ostaa hänen esittelemiään tuotteita tai palveluita, yhteistyö hänen kanssaan synnyttää elämyksen, muistijäljen ja brändimielikuvan. Jokin päivä samat nuoret ovat ostovoimaisia kuluttajia.

Kuten yleisestikin: kun pitää hankkia hyvä telkkari, ensimmäisenä mieleen saattaa tulla juuri se brändi, joka on jättänyt suurimman vaikutuksen. Brändi, joka on kuluttajalle ajatusjohtaja. Sama koskee lentoyhtiön valintaa, hammastahnaa, yksityistä terveysasemaa tai seuraavaa matkakohdetta. Yhtälailla myös hyväntekeväisyyttä.

Vaikuttajamarkkinointi sitoo vaikuttajat – kuten tubettajat ja bloggaajat – rakentamaan ajatusjohtajuutta. Kaiken keskiössä on vuorovaikutus ja yleisöä kiinnostavan sisällön tuottaminen. Haluamme kaikki inspiroitua. Tietää ja kuulla, mitä virtuaaliystävämme sanoo:  jopa 83 prosenttia ihmisistä luottaa kaverisuositukseen, kun taas yksi kolmesta luottaa mainoksiin. Blogien lukijoista 42 prosenttia kertoo, että blogit ovat toimineet vähintään tiedonlähteenä ostoprosessissa. Puolet (49 prosenttia) on tehnyt ostopäätöksen bloggaajan suosituksen perusteella (Bablerin kyselytutkimus Suomen Blogimedian blogeissa 9-10/2016).

Ahjolla autamme asiakkaitamme rakentamaan ajatusjohtajuutta viestinnän ja vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Työmme lähtee liiketoiminnan tavoitteista. Tuotamme massasta erottuvaa sisältöä, ja nivomme sen kokonaisvaltaiseen viestintään.

Kysy lisää:
Meri Marttinen
Vanhempi viestintäkonsultti, Ahjo Communications
Puh: 044 289 8008
Email: meri.marttinen@ahjocomms.fi

Related posts:

About the author

PING Helsinki on riippumaton, koko vaikuttajamarkkinoinnin toimialan yhdistävä sarja tapahtumia sekä yhteisö, jonka rikkaus on erilaisissa näkökulmissa ja niiden törmäyttämisessä.