Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 24.5. Katso ohjelma! →

Puhalla pölyt harhaluuloista

Vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus

Vaikuttajamarkkinointi puhuttaa sekä kiinnostaa ja se on markkinoinnin ilmiöistä nyt vahvin. Vaikuttajamarkkinoinnin ympärillä tuntuu kuitenkin elävän sitkeitä harhaluuloja ja ajatusluutumia. PING Helsinki ja Dagmar päättivät käynnistää luutumapurkutalkoot ja toteuttivat yhteistyössä ison vaikuttajamarkkinoinnin tutkimuksen. Tämä teksti nostaa esiin pintaraapaisun tutkimuksen tuloksista ja purkaa muutaman luutuman. 

Luutuma 1: Vaikuttajamarkkinointi sopii vain naisille kohdistetuille tuotteille

Blogiskenen ansiokkaita ja inspiroivia tienraivaajia ovat olleet muodista ja kauneudesta kirjoittavat naiset. Luontevaa siis, että naisille suunnatut tuotteet ja palvelut ovat olleet alusta asti mukana bloggarien sisällöissä. Mutta kaiken ikäiset miehet lukevat blogeja paljon ja yli kolmasosa heistä lukee blogeja vähintään kerran viikossa. Miehiä kiinnostavien blogien aihealueita ovat tekniikka, IT ja autourheilu. Lisäksi miehiä blogissa houkuttelevat politiikka ja yhteiskunnalliset asiat. Mahdollisuuksia erottuvaan vaikuttavuuteen on siis vaikka kuinka paljon!

Luutuma 2: Vaikuttajamarkkinointi ei tuo myyntiä

Ihan varmasti tuo. PING Helsingin ja Dagmarin tutkimus näyttää, että naisista 22 % on ostanut tuotteen blogikirjoituksen perusteella. Vastaava luku miehillä on 9 %. Blogikirjoitus voi vaikuttaa myös toiseen suuntaan ja blogikirjoituksen perusteella kielteisen ostopäätöksen on tehnyt naisista 20 % ja miehistä 11 %. Vaikuttajamarkkinointia ja vaikuttajaviestintää ei todellakaan kannata haudata to do-listan häntäpäähän!    

Luutuma 3: Vaikuttajamarkkinointi sopii vain lanseerauksiin

Vaikuttajamarkkinointi on enemmän kuin omiaan pyyhkimään pölyttynyttä brändiä. Bloggarien katse on suunnattu eteenpäin ja he ovat alati liikkeessä. Laske brändi vaikuttajan matkaan ja sen avulla hiipuvasta brändistä voi löytyä uusi puoli, käyttötapa tai ihan mitä vaan.  Mutta markkinoijan pitää uskaltaa antaa brändi vaikuttajan käsiin, toimia avoimesti ja läpinäkyvästi muuten käteen jää vain paha mieli. Ja vain tyhmä jättää yhteistyön kertaluontoiseksi, sillä luonteva ja uskottava yhteistyö syntyy pitkäjänteisestä suhteesta.     

Luutuma 4: Vaikuttajamarkkinoinnilla tavoittaa vain pienen joukon

Jep, toki yksittäinen blogi voikin tavoittaa vain pienen joukon. Mutta onnistunut vaikuttajamarkkinointi lähtee oman kohderyhmän tuntemisesta. Siten tuo vaikuttajamarkkinoinnilla tavoitettu joukko on juuri se oikea porukka ja sen tavoitetun porukan keskuudessa asustaa taatusti monta omassa porukassaan vaikuttavaa mikrovaikuttajaa. Sitä paitsi suomalaisista 77 % lukee blogeja edes joskus. Ei mikään pikkujoukko, eihän?

 

Karoliina Masalin

 

Lähde: Vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus, PING Helsinki ja Dagmar. Vaikuttajamarkkinoinnin tutkimuksen tulokset julkaistaan kokonaisuudessaan PING Helsinki Business Festivalissa 28.4.2017. Liput: www.pingfestival.fi

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: