Vaikuttajamarkkinoinnin koulutus: 5+1 syytä osallistua

PING Helsingissä uskotaan, että oma asiantuntijuus on suurinta pääomaa. Siksi haluamme tarjota markkinointi- ja viestintäalan toimijoille mahdollisuuden päästä kasvattamaan omaa tietotaitoa vaikuttajamarkkinoinnin ja -yhteistyön parissa maan johtavien asiantuntijoiden johdolla. Tästä ajatuksesta sai alkunsa nyt lanseerattava PING Academy, joka ensi vaiheessa avaa markkinointipäättäjille niin B2C- kuin B2B -vaikuttajayhteistyön parhaat käytännöt. Yhteistyössä Bonfire Agencyn kanssa toteutettavat valmennukset starttaavat heti alkuvuodesta ja kerromme nyt, miksi koulutukseen kannattaa osallistua.

“Erittäin hyvä yhdistelmä, paljon ajattelemisen aihetta ja käytännön esimerkkejä, loistavat kouluttajat!” – osallistuja 11/18

1. VAIKUTTAJAMARKKINOINTI STRATEGISEKSI TYÖKALUKSI

Vaikuttajamarkkinointi ei ole ilmiönä uusi, mutta sen monipuolinen ja etenkin strateginen hyödyntäminen on Suomessa ottanut vasta ensiaskeleitaan. Koulutuksessa esiteltävä vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus PingMetrics_2018 kertoo vaikuttajamarkkinoinnin tehosta kuluttajien ostopäätöksiin sekä kuluttajien kiinnostuksen kohteista vaikuttajakentässä.

Vaikuttajamarkkinointi on tutkitusti loistava tapa saada tuloksia oli kyseessä sitten tunnettuuden lisääminen tai yksinkertaisesti uusien yleisöjen tai lisämyynnin hankkiminen. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan jopa 65% brändeistä aikoo käyttää enemmän rahaa vaikuttajamarkkinointiin tulevaisuudessa.

Kun vaikuttajayhteistyöstä halutaan aidosti liiketoimintaa lisäävä strateginen markkinoinnin keino, ovat valmennuksessa saatavat konkreettiset työkalut ja suunnittelumallit tarpeen. Miksi vaikuttajamarkkinointi toimii? Minkälaisia mahdollisuuksia vaikuttajayhteistyön hyödyntämiseen on olemassa ja miten voimme löytää meidän yrityksellemme parhaat kumppanit?

2. RUNSAASTI TUTKITTUA TIETOA

Vaikuttajamarkkinointi ei ole pelkästään oikeiden tekojen tekemistä. Oikeita tekoja tulee myös tehdä oikeaan aikaan ja oikeiden henkilöiden kanssa. Dataa tarvitaan oikeiden vaikuttajien valinnassa, mutta miten vaikuttajakartoitus tehdään ja minkälaista on arvopohjainen vaikuttajayhteistyö? Tärkeää on myös kampanjasta saatu data ja sen analysointi ja  mittaaminen, sillä ilman tätä kukaan ei tiedä, toimiko kampanja oikeasti.

Alan kehitystä seuraavat kouluttajat perehtyvät myös julkaistuihin tutkimuksiin ja numeroihin tekemisen taustalla – ja jakavat näistä tärkeimmät myös eteenpäin. Koulutuksissa ei kuulla musta tuntuu -pohjaisia väitteitä vaan keskitytään siihen, miten asiat todella ovat. Koulutuksessa kuulet tehokkaimmista työkaluista niiden aktiivikäyttäjiltä ja saat laajan luettelon tutkimuslähteistä, joiden pariin voit halutessasi palata.

“Mielenkiintoinen aihe ja konkreettinen ja innostava puheenvuoro sai ideoimaan ja miettimään, miten itse voisi tätä kanavaa hyödyntää.” – osallistuja 11/18

3. EI MYYNTIPUHEITA VAAN AITOA ASIANTUNTIJUUTTA

Vaikuttajamarkkinointi, kuten muutkin markkinoinnin muodot, vaatii omat käytäntönsä ja niksinsä. Kauas on tultu niistä ajoista kun ajateltiin, että some on pikkupuuhastelua, jota kuka tahansa pystyisi tekemään onnistuneesti. Vuoden 2019 aikana ennustetaan sosiaalinen media sanan käytön muuttuvan yhä enemmän median käytöksi.

PING Academyn kouluttajilta  löytyy vuosien kokemus vaikuttajamarkkinoinnin parista. Inna-Pirjetta Lahti on PING Helsingin perustaja ja taitava digitaalisuuden ja sosiaalisen median hyödyntäjä. Puhujana Inna-Pirjetta tuo esille vankan osaamisensa yhdistettynä innostavaan tapaan esiintyä ja inspiroida kuulijoitaan. Maria Sillanpää on B2B-vaikuttajamarkkinoinnin pioneeriyrityksen, Bonfire Agencyn markkinointijohtaja ja perustajaosakas. KTM Sillanpäällä on 10 vuoden kokemus digitaalisen markkinoinnin tehtävistä sekä B2B- että B2C-yrityksissä.

Koulutuksen jälkeen et enää tuhlaa aikaasi kokeilemalla fiilispohjalta jotain, mikä ei ehkä toimi, vaan teet kerralla maaliin meneviä markkinointitekoja.

4. TIEDÄT MITÄ ON TULOSSA

Onko sinun organisaatiossasi jo valmistauduttu e-sport pelaajien hyödyntämiseen? Tiedätkö mitä uudet kanavat ja kerronnan muodot voisivat teille tarjota?  Voisiko Podcasteja tai livesisältöjä käyttää oman asiantuntijuutenne esiintuomisessa? Oletteko jo pohtineet miten vastuullisuus tulee esille vaikuttajamarkkinoinnissa?

Vaikka vaikuttajamarkkinoinnin perinteiset keinot; videot, blogit ja somepostaukset yhä tehokkaita ja suosittuja ovatkin, on ala hurjassa muutoksessa. Koulutuksessa kuulet alan uusimmat kehitystrendit ja saat vinkkejä niiden hyödyntämiseen – näin pääset osaksi edelläkävijöiden joukkoa.

“Todella monipuolisesti asiaa vaikuttajamarkkinoinnista” -osallistuja 11/18

5. KONKREETTISET ESIMERKIT

Valmentajamme elävät ja hengittävät vaikuttajamarkkinointia joka päivä, joten koulutuksessa esiteltävät esimerkit ovat aina ajankohtaisia ja antavat monipuolisen kuvan vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksista sekä yhteistöiden tuloksista.

Valmennus räätälöidään osallistujien tarpeen ja tietojen mukaan ja esimerkit tarjoavat inspiraatiota eri kohderyhmille ja toimialoille – oli kyseessä sitten kauneudenhoito tai rakennusala. Muiden toimijoiden parhaat onnistumiset, ja toisaalta varoittavana esimerkkinä toimivat, pieleen menneet caset antavat tuoretta näkökulmaa omaan tekemiseen.  

“Erittäin hyvä koulutus. Kouluttajat toivat sekä perusasiasisältöä että hyviä casejä. Hienoa, että kummatkin näkökulmat B2C ja B2B oli mukana” – osallistuja 11/18

+1 MAHDOLLISUUS KOHTAAMISIIN

Oppimisen lisäksi PING Academy valmennukset mahdollistavat kasvokkaiset kohtaamiset monien samoista asioista kiinnostuneiden asiantuntijoiden kanssa. Vierustoverisi saattaa toimia aivan toisella alalla, mutta se ei estä keskustelemasta omista ajatuksista ja kokemuksista – päinvastoin, oman tekemisen pohdiskelu toisenlaisesta taustasta tulevan henkilön kanssa saattaa tuoda näkökulmia, joita ei itse olisi osannut keksiä.

Lisäksi erilaiset käytännön harjoitukset ja konkreettinen tekeminen sekä kouluttajien jatkuva läsnäolo ja kysymysten esittämisen mahdollisuus tarjoavat mahdollisuuden saada koulutuksesta irti juuri omaa työtä hyödyntäviä oppeja – olivat ne sitten uusia ideoita tai käytännön toimintatapoja.

 

Tervetuloa mukaan PING Academy valmennukseen 6.2. Klo 9-12.30! Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan tästä.

Tulevaisuudessa PING Academy voi toivottavasti palvella myös vaikuttajia niin omassa ammatillisessa kehittymisessään kuin vaikuttajayhteistöiden tuloksellisessa toteutuksessa. Mistä aiheista sinä haluaisit tulla oppimaan? Kerro toiveesi ja ideasi info@pinghelsinki.fi.

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.