Syö paremmin, ajattele kirkkaammin

Lokakuun lopun PING Studio kantoi nimeä Olet mitä syöt. Aihe toi mieleeni kriitikot, joiden mukaan syömisestä vouhotetaan liikaa. Kokkiohjelmat ovat kuulemma tie tuhoon ja diabetekseen, ruokaharrastus elitistinen etuoikeus.

PING Studion sanoma taas oli se, että ruoasta tulisi puhua vielä enemmän. Se koskettaa meitä henkisesti ja fyysisesti ja vaikuttaa yhteiskunnan jokaiseen kolkkaan.

Aivoruoka terävöittää hoksottimia

Päivän keynote-puhuja, Fazerin tutkimusjohtaja Jussi Loponen (ETT) esitteli Fazerin Brainhow-hankkeen. Yrityksellä on Pohjoismaissa lähes 1200 ravintolaa ja se tarjoilee päivittäin puoli miljoonaa lounasta. Fazerilla on siis paljon valtaa ja sen myötä vastuuta.

Moni mieltää Fazerin herkkujen valmistajaksi, mutta yritys on myös paljon muuta. Tutkimus- ja kehitystyön keskiössä on nyt kokonaisvaltainen hyvinvointi ja etenkin aivot. Brainhow-hankkeessa selvitetään, miten ruoka vaikuttaa suoraan tai välillisesti kognitiivisiin kykyihimme, kuten muistiin, oppimiseen ja luovuuteen.

Aivot tykkäävät siitä, mistä vatsakin

Aivoruoka liittyy yhteiskunnallisiin muutoksiin. Mitä vanhemmaksi elämme ja mitä enemmän teemme ajattelutyötä, sitä tärkeämpää on se, mitä syömme. Lisäksi ymmärrämme entistä paremmin, millaisilla mekanismeilla ravintoaineet vaikuttavat kehoomme.

Loponen esitteli ruokia, joiden on todistettu vaikuttavan ihmisen terveyteen, kognitiivisiin kykyihin ja palautumiseen. Lohen DHA-rasvahapot vaikuttavat suoraan aivotoimintaan. Kaura taas voitelee aivoja välillisesti, sillä se hellii suolistoa. Suolistomikrobit vaikuttavat aivoihin, joten se, mikä on hyväksi vatsalle, on hyväksi myös mielelle.

Lisäksi terveellinen ruokavalio nopeuttaa palautumista ja parantaa unenlaatua. Tällöin ajatuskin kulkee kirkkaasti.

Ruoka on viesti

Ruoka liittyy myös identiteetteihin ja brändeihin. Naughty Brgr -hampurilaisravintoketjun markkinointipäällikkö ja lifestyle-bloggaaja Natalia Tolmatsova kertoi, miten tehdään ravintolan tavoitteellista, myyntiin tähtäävää brändityötä ja markkinointia. Naughty Brgr kannustaa kaikkia olemaan tuhmia ja mässäilemään iloisesti, pukeuduit sitten tennareihin tai jakkuun.

Tallink Siljan ravintolapalveluiden tuotepäällikkö Emmi Kokko ja PING Helsingin Emmi Nuorgam esittelivät Vegepaatti-projektin. Tallink Silja, PING Helsinki ja somen vegaanivaikuttajat kehittivät yhdessä laivojen vegaaniruokavalikoimaa ja veivät tärkeää viestiä keittiöön: vegaani ei halua olla hankala, mutta hänen risteilykokemuksensa latistuu, jos tarjolla on vain salaattia.

Ruoka on siis kannanotto: oletko hedonistinen nautiskelija, eettinen kokki vai molempia? Mikä on yrityksesi identiteetti, ketä palvelet?

Aivoruoasta blogi-ilmiö?

Puheenvuoron saivat myös Chocochili-vegaanibloggaaja Elina Innanen ja Hellapoliisi-bloggaaja Kati Jaakola sekä #kukkakaalitalkoot-ilmiön luoneet Liemessä-bloggaaja Jenni Häyrinen ja Satokausikalenterin toimitusjohtaja Samuli Karjula.

Somevaikuttajat voivat pelastaa kukkakaalisadon tai neuvoa yksittäistä lukijaa ruokapulmissa. Ehkä tulevaisuudessa vaikuttajat jalkauttavat kuluttajille myös Fazerin viestin aivoruoasta: ruoka ei ole vain polttoainetta, vaan oppimisen, luovuuden ja nautinnon lähde.

Related posts:

About the author

PING Helsinki on riippumaton, koko vaikuttajamarkkinoinnin toimialan yhdistävä sarja tapahtumia sekä yhteisö, jonka rikkaus on erilaisissa näkökulmissa ja niiden törmäyttämisessä.